Ministerul Transporturilor a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru achiziția primelor 12 trenuri nepoluante cu hidrogen, proiectul pilot cu o valoare de aproape un miliard de euro urmând să fie finanțat (parțial) și prin PNRR. Trenurile cu hidrogen vor circula pe liniile neelectrificate și cu frecvență ridicată din zona metropolitană București – Ilfov, în județe învecinate, Argeș, Dâmbovița și Giurgiu, dar și pe linia București – Pitești – Craiova. În PNRR, pe lângă finanțarea achiziției celor 12 trenuri cu hidrogen. este prevăzută și refacerea/reînnoirea a două linii de tren: București – Pitești și Reșița – Voiteni, după cum Economedia a explicat aici.
Trenurile cu hidrogen vor avea un program de mers cadențat, după modelul liniei Gara de Nord – Otopeni, explică secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu.
„Proiectul pilot pentru achiziția de automotoare pe hidrogen a fost avizat în CTE la Ministerul Transporturilor. În ședința Comitetului Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din 29 aprilie, am avizat indicatorii de investiție pentru achiziția primelor trenuri nepoluante pe hidrogen din România. Proiectul pilot, implementat prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vizează achiziția a 12 automotoare de 12 locuri, precum și servicii de întreținere și reparații a vehiculelor și alimentare cu hidrogen, pe termen lung.
Proiectul pilot „privind utilizarea automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, în cadrul obligației de serviciu public de transport feroviar de călători pe liniile CF neelectrificate” va deservi prin servicii cu frecvență ridicată rutele din nordul Municipiului București și județul Ilfov, în conexiune cu județele învecinate Argeș, Dâmbovița și Giurgiu. Datorită fiabilității noilor vehicule trenurile vor ajunge și până în județele Olt și Dolj.
Astfel, noile trenuri pe hidrogen vor asigura:
–Trenuri la 30 de minute între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni
–Trenuri la 30 de minute între Gara de Nord – Chitila – Săbăreni și Titu
–Trenuri la o oră între București – Găești – Pitești
–Trenuri la o oră între București și Târgoviște
–4 trenuri pe zi între București – Slatina – Craiova prin Pitești
Trenurile vor permite îmbarcarea cu bicicleta și accesul facil pentru persoanele cu dizabilități.
Costurile totale estimative ale proiectului sunt de 973 milioane de euro, fără TVA”, a transmis Scrioșteanu.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat pe 29 martie o consultare de piață pentru
achiziția a 40 de trenuri cu hidrogen și electrice.
Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Prin înlocuirea tracțiunii diesel cu cea electrică bazată pe pile de combustie cu hidrogen se reduce poluarea din transporturi cu un echivalent a peste 600.000 euro pe an și, de exemplu, 18.348 tone CO2/an și 306 tone NOx/an, contribuind la atingerea obiectivelor din strategiile europene și naționale de atingerea efectului net-zero al poluării în 2050, a mai precizat secretarul de stat.