Președintele Donald Trump le-a oferit producătorilor auto japonezi o oarecare ușurare prin reducerea tarifelor sale ridicate din SUA la vehiculele acestora, dar taxele vamale diminuate înseamnă în continuare mari probleme pentru companiile auto mai mici din Japonia, care vor rămâne sub presiune pe piața crucială, potrivit Reuters.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

După luni de diplomație, Trump a semnat joi un ordin prin care reduce tarifele SUA la mașinile japoneze importate la 15% de la 27,5%, o rară veste bună pentru industria critică a Japoniei, care se bazează pe Statele Unite ca piață principală. Producătorii auto mai mici Mitsubishi Motors, Mazda și Subaru sunt mai puțin capabili să absoarbă șocul tarifar decât rivalii mai mari Toyota și Honda.

Mitsubishi, Mazda și Subaru, mari exportatori către SUA, ar putea fi nevoiți să continue să crească prețurile, adăugând o presiune inflaționistă asupra consumatorilor americani. În cele din urmă, companiile ar putea fi nevoite să caute parteneriate mai strânse cu rivalii, să înceteze să mai ofere anumite modele în SUA sau chiar să se retragă de pe piață, spun analiștii.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Tariful de 15% impus de Trump asupra mașinilor japoneze este încă de șase ori mai mare decât era anterior, 2,5%, înainte ca Trump să impună tarifele în aprilie.

Mitsubishi și-a redus prognoza de profit cu aproape o treime săptămâna trecută, iar exporturile Mazda din Mexic au scăzut cu mai mult de jumătate de când Trump a impus tarifele auto.

Noile tarife mai mici, care vor intra în vigoare într-o săptămână sau două, potrivit principalului negociator japonez pentru tarife, nu se aplică mașinilor trimise în SUA din huburile cheie de producție din Mexic și Canada. Asta înseamnă că producătorii auto japonezi ar putea încă să se confrunte cu tarife mai mari pentru vehiculele din aceste țări, deși mașinile calificate conform unui pact comercial nord-american vor fi taxate doar pentru conținutul lor non-american.

Subaru a vândut 668.000 de vehicule în SUA anul trecut, Mazda 424.000 și Mitsubishi 110.000, împreună au abia jumătate din cele 2,3 milioane ale Toyota.

Dependență puternică de SUA

Mitsubishi se confruntă cu cea mai mare provocare, deoarece nu produce mașini în America de Nord și se bazează pe modele mai ieftine care sunt mai afectate de creșterile de preț.

„Dacă costul vehiculelor lor crește, atunci își pierd avantajul pe care îl au pe piață și ar putea potențial să se retragă de pe piața SUA”, spune Sam Fiorani, vicepreședinte la AutoForecast Solutions.

Luna trecută, CEO-ul Mitsubishi Motors, Takao Kato, a spus că firma ia în considerare cea mai bună abordare pentru o posibilă colaborare la o fabrică nord-americană cu Nissan, după schimbările recente ale reglementărilor de mediu.

Mitsubishi, cu sediul la Tokyo, a crescut cel mai mult prețurile dintre producătorii auto din SUA de la începutul tarifelor, cu o medie de 2.403 dolari per vehicul, potrivit unui sondaj din iulie realizat de piața online CarGurus. Subaru a avut a treia cea mai mare creștere, de 824 de dolari, în timp ce mulți producători auto au redus prețurile.

Livrările Mazda din Mexic către SUA s-au prăbușit cu 54% în cele patru luni începând din aprilie, comparativ cu aceeași perioadă de anul trecut, cea mai abruptă scădere dintre cei 12 producători auto care exportă în SUA din vecinul său sudic, arată datele guvernului mexican.

Căutând un impuls în interiorul SUA, Mazda își crește producția de SUV-uri crossover CX-50 la o fabrică pe care o operează împreună cu Toyota în Alabama. A redus livrările către SUA din Mexic pentru a-și păstra marjele și a eliminat stimulentele pentru aceste modele, a spus luna trecută directorul general Masahiro Moro.

Producătorul auto din Hiroshima probabil spera că consumatorii vor accepta prețurile mai mari, a spus analista Julie Boote de la Pelham Smithers Associates. Ea se așteaptă ca Mazda să colaboreze mai strâns cu Toyota – de exemplu, prin producerea de vehicule împreună în SUA și prin colaborări la achiziții și distribuție, cu Toyota crescându-și participația de aproximativ 5% în companie în următorii doi ani.

Mazda a reușit să mențină o ușoară creștere a vânzărilor în SUA în perioada aprilie-iulie, ajutată de mișcarea de a intensifica producția în SUA.

Creșterea prețurilor

Consumatorii americani, confruntați cu prețuri mai mari pentru mașini noi, ar putea alege vehicule second-hand dacă cele noi le-ar depăși bugetele.

„Producătorii auto vor începe treptat să majoreze prețurile în funcție de model, iar modelele noi vor fi prețuite mai mult decât cele vechi”, a spus Koji Endo, șeful cercetării pe acțiuni la SBI Securities, indicând că firmele vor încerca să minimizeze impactul asupra profiturilor.

Mazda a spus luna trecută că va crește prețul versiunii de bază a sedanului Mazda3 la 24.550 de dolari pentru anul model 2026, cu doar 400 de dolari mai mult față de acest an, dar aproape cu 20% mai mare decât în 2022. Subaru a decis să elimine versiunea de bază a modelului său Outback pentru anul viitor, după ce a anunțat creșteri de prețuri la mai multe modele ca răspuns la „condițiile pieței” în mai. Mitsubishi se confruntă, de asemenea, cu alegerea dificilă între a absorbi costurile tarifelor sau a le transfera către consumatori, riscând pierderea suplimentară a cotei de piață. Consumatorii americani ar putea fi din ce în ce mai mult împinși către piața mașinilor second-hand, a avertizat Fiorani.

„Când ai un cumpărător care caută un CX-30 de 30.000 de dolari sau un Mitsubishi Outlander, nu există prea multă concurență la acel nivel de preț. Asta îi va forța să cumpere un crossover second-hand vechi de trei ani”, a spus el.