UE ar trebui să impună taxe vamale uriașe, de aproximativ 50 %, pentru a opri fluxul de vehicule electrice chinezești ieftine în bloc, potrivit unei noi analize, scrie Financial Times.
Investigația antisubvenție de mare impact a Bruxelles-ului privind mașinile electrice chinezești ar trebui să se încheie în câteva săptămâni, dar cercetătorii de la Rhodium Group spun că orice acțiune punitivă ar fi probabil prea timidă pentru a descuraja producătorii chinezi de automobile.
“Ne așteptăm ca Comisia Europeană să impună taxe în intervalul 15-30%. Dar chiar dacă taxele se vor situa la capătul superior al acestui interval, unii producători din China vor putea în continuare să genereze marje de profit confortabile pentru mașinile pe care le exportă în Europa datorită avantajelor substanțiale de cost de care se bucură”, se arată în raport.
“Taxe în intervalul 40-50% – probabil chiar mai mari pentru producătorii integrați pe verticală, cum ar fi BYD – ar fi probabil necesare pentru a face piața europeană neatractivă pentru exportatorii chinezi de vehicule electrice.”
Seal U de la BYD, de exemplu, se vinde la prețul de 20.500 de euro în China și 42.000 de euro în UE. Profitul estimat este de 1.300 de euro și, respectiv, 14.300 de euro, ceea ce reprezintă un stimulent puternic pentru export, spune Rhodium.
Importurile plătesc deja o taxă de 10 % în UE, ceea ce înseamnă aproximativ 2 100 de euro pe vehicul.
“Conform calculelor noastre, o taxă de 30% ar lăsa în continuare companiei o primă UE de 15% (4.700 de euro) în raport cu profiturile sale din China, ceea ce înseamnă că exporturile în Europa ar rămâne foarte atractive”, se arată în raportul Rhodium.
BYD ar putea chiar să își reducă prețurile pentru a-și atinge obiectivul de a captura 5% din piața UE până în 2025 și 10% până în 2030, se arată în raport. “Multe alte modele chinezești de vehicule electrice s-ar bucura în continuare de o primă de profit puternică în UE”.
Rhodium a calculat că taxa punitivă medie în toate sectoarele în care UE a constatat existența unor subvenții este de 19 %, dacă societățile afectate cooperează, așa cum au făcut producătorii chinezi de automobile BYD, SAIC și Geely.
Bruxelles-ul și-a anunțat investigația în octombrie, după ce o creștere bruscă a importurilor a amenințat producătorii interni care trec de la vehiculele cu motoare cu combustie la cele electrice.
Importurile de vehicule electrice din China, inclusiv de la producătorii non-chinezi care au fabrici în această țară, au crescut de la 1,6 miliarde de dolari în 2020 la 11,5 miliarde de dolari în 2023. Cota de piață a mărcilor chinezești a crescut de peste patru ori în acest timp, ajungând la 8% anul trecut.
Aceasta va ajunge la 11% în acest an, urmând să ajungă la 20% până în 2027, potrivit estimărilor ONG-ului Transport & Environment.
Constructorii auto germani și americani, care produc în China și vând în UE, sunt, de asemenea, vulnerabili la taxele mai mari. Rhodium spune că taxele de 15% ar anula profiturile pentru exporturile Tesla din China către UE.
Beijingul a denunțat ancheta ca fiind protecționistă, spunând că firmele sale sunt pur și simplu mai competitive.
Oficialii UE au declarat pentru FT că taxele preliminare ar putea apărea încă din luna mai, deși termenul limită este iulie. Taxele permanente ar trebui să obțină sprijinul unei majorități a statelor membre UE și ar urma să fie impuse în noiembrie.
Rhodium a declarat că investițiile masive în fabrici înseamnă că producătorii chinezi de automobile sunt obligați să exporte pentru a obține un randament satisfăcător.
Până în 2026, capacitatea anuală de producție a BYD în China va ajunge la 6,6 milioane de vehicule electrice, în creștere de la 2,9 milioane la sfârșitul anului 2023. Pentru a absorbi această capacitate pe plan intern, BYD ar trebui să își dubleze vânzările într-o piață în încetinire.
Având în vedere că țări precum SUA impun deja tarife și restricții, UE a devenit piața preferată.
Rhodium preconizează că factorii de decizie politică din UE de la Bruxelles ar putea folosi alte mijloace pentru a proteja industria națională. Aceștia ar putea restricționa importurile chinezești din motive de securitate, având în vedere cantitatea de date pe care vehiculele o colectează, sau ar putea concentra subvențiile de consum pentru vehiculele electrice pe modelele fabricate în UE.
Comisia Europeană a declarat că va finaliza vizitele de inspecție până la sfârșitul lunii aprilie și că “evaluează datele și informațiile verificate”.