UE are suficient sprijin pentru a impune tarife pentru importurile de vehicule electrice din China (Reuters)

masini electrice china Sursa Foto: USA Today

Franţa, Grecia, Italia şi Polonia ar urma să voteze vineri în favoarea unor tarife de până la 45% la importurile de vehicule electrice fabricate în China, conform unor surse Reuters. Acest procent e suficient pentru a promova măsurile comerciale cele mai importante ale Uniunii Europene, riscând potenţiale represalii din partea Beijingului, relatează News.ro, care citează agenția internațională.

Comisia Europeană, care desfăşoară o investigaţie anti-subvenţii referitoare la vehiculele electrice fabricate în China, şi-a prezentat propunerea de tarife finale celor 27 de state membre ale UE pentru un vot aşteptat vineri.

Sprijinul reprezintă un impuls semnificativ pentru Bruxelles, deoarece urmăreşte unul dintre cele mai ample cazuri comerciale din toate timpurile.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Rămâne neclar cum va vota cea mai mare economie din regiune şi principalul producător de maşini, Germania.

Conform regulilor UE, Comisia poate impune tarifele pentru următorii cinci ani, cu excepţia cazului în care o majoritate calificată din 15 ţări UE, reprezentând 65% din populaţia UE, votează împotriva planului.

Franţa, Grecia, Italia şi Polonia vor vota pentru, au declarat oficiali şi surse din aceste ţări, pentru Reuters. Împreună, ei reprezintă 39% din populaţia UE.

Preşedintele Comisiei, Ursula von der Leyen, care a lansat investigaţia în urmă cu un an, a declarat că UE trebuie să se protejeze împotriva unui potenţial flux de importuri ieftine de vehicule electrice din China, care beneficiază de subvenţii de stat.

Comisia spune că înregistrarea vehiculelor electrice construite în China a crescut de la 3,5% din piaţa UE în 2020 la 27,2% în al doilea trimestru al anului 2024, iar mărcile chineze de la 1,9% la 14,1%.

Capacitatea de producţie excedentară a Chinei, de 3 milioane de vehicule electrice pe an, care trebuia exportată, era de două ori mai mare decât piaţa UE, a spus marţi Comisia.

Industria auto din UE s-a opus, în general, tarifelor, în special producătorii auto germani, care se bazează pe China pentru aproape o treime din vânzările lor.

Într-o mişcare văzută ca o răzbunare împotriva investigaţiei de la Bruxelles cu privire la vehiculele electrice, Beijingul a lansat în acest an propriile anchete privind importurile de brandy, lactate şi produse din carne de porc din UE.

Dacă tarifele vor fi implementate, producătorii chinezi de vehicule electrice vor trebui să decidă dacă le absorb sau îşi majorează preţurile pentru a acoperi noile costuri de miliarde de dolari la graniţele europene, într-un moment în care cererea de pe piaţa internă scade.

Perspectiva taxelor i-a determinat pe unii producători de automobile chinezi să caute să investească în fabrici din Europa, în ciuda costurilor mai mari ale forţei de muncă şi de producţie.

SUBVENŢIILE CHINEZE ”DE NESUPORTAT”

Preşedintele francez Emmanuel Macron a declarat miercuri că nivelul subvenţiilor chineze este ”insuportabil”.

”În linii mari, trebuie să protejăm condiţiile de concurenţă echitabile în toate sectoarele diferite ale industriei noastre”, a spus el la Berlin.

Ministerul ceh al industriei şi comerţului, deşi a refuzat să spună cum va vota, a anunţat că ia în serios concluziile Comisiei cu privire la ”practicile neloiale ale Chinei” şi a remarcat că SUA, Canada, Turcia şi Brazilia au luat deja măsuri.

Poziţia Spaniei, un susţinător anterior al tarifelor, a fost neclară după ce prim-ministrul Pedro Sanchez a declarat într-o vizită în China, în septembrie, că UE ar trebui să-şi reconsidere poziţia.

Cancelarul german Olaf Scholz a declarat miercuri că discuţiile cu China trebuie să continue, dar ţara sa, care s-a abţinut de la un vot pe această temă în iulie, ar putea face acest lucru din nou, având în vedere diferenţele de opinie în guvernul său tripartit.

”Un război comercial cu China ne-ar face mai mult rău decât bine pentru o industrie cheie europeană şi un sector crucial în Germania”, a declarat miercuri ministrul de Finanţe Christian Lindner.

Volkswagen a îndemnat Germania să voteze împotriva tarifelor, argumentând că acestea nu vor îmbunătăţi competitivitatea.

Comisia ar putea promova tarifele doar cu sprijinul a patru ţări. Cu toate acestea, executivul UE ar putea prezenta o propunere modificată dacă doreşte să-şi asigure un sprijin mai mare.

Executivul UE a declarat că este dispus să continue negocierea cu China a unei alternative la tarife şi ar putea reexamina un angajament de preţ – care implică un preţ minim de import şi, de obicei, un plafon de volum -, după ce le-a respins anterior pe cele oferite de companiile chineze.

O opţiune aflată în negociere este preţuri minime de import calculate folosind criterii precum autonomia, performanţa bateriei şi lungimea vehiculului electric, precum şi dacă este vorba despre vehicule cu două sau patru roţi, a spus o sursă familiarizată cu problema.

O alternativă este angajamentul de a investi în UE, cu cote pentru o perioadă de tranziţie.

Tarifele variază de la 7,8% pentru Tesla la 35,3% pentru SAIC şi alte companii considerate că nu au cooperat cu ancheta UE. Aceste tarife sunt în plus faţă de taxa standard de import de 10% din UE pentru maşini.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: