Consumatorii etici au început să facă schimbări în alimentație, alegând produse care protejează mediul înconjurător. 61% dintre aceștia consumă alimente sustenabile, iar consumatorul etic a crescut cu 5% în fiecare an, potrivit studiului „Consumator etic din România” realizat de MKOR.
Factorii care influențează alegerile alimentare sunt preocuparea pentru sănătatea personală, impactul asupra mediului înconjurător și etica producției alimentare. Din această categorie de consum făceau parte persoane cu o educație mai ridicată și cu venituri mari, însă schimbările au apărut și în rândul oamenilor din diferite categorii sociale.
„Creșterea de 22% în achizițiile de produse alimentare eco-friendly arată că tot mai mulți români sunt gata să acționeze”, spune Cori Cimpoca, fondatoarea Agenței de Studiu de Piață MKOR.
Creșterea alegerii în materie de consum alimentar sustenabil a fost influențat de gamele de produse bio care s-au extins în retail, inițiative de informare și educare a oamenilor, dar și informațiile despre sănătate și mediu care circulă în mediul online.
Pe de altă parte, doar 13% dintre români aleg o alimentație sănătoasă. Acest procent este cauzat de scepticismul cu privire le etichetele bio, educația precară cu privire la alimentație, prețurile prea mari pentru cumpărător și numărul scăzut de alimente sănătoase în magazine.
Reducerea lipsei alimentare a crescut cu 17% printre români, în ciuda faptului că există provocări pentru alegerile alimentare sustenabile. Acest lucru a fost influențat de contextul economic și conștientizarea impactului asupra mediului.
O serie de propuneri care ar putea face schimbări înspre alegeri alimentare sustenabile ar putea fi: educația și transparența brandurilor și retailerilor în ceea ce privește etichetele și alimentele vândute, subvenționarea produselor eco-friendly, creșterea produselor sustenabile la prețuri competitive, implementarea unor sisteme de verificare mai transparente și promovarea etichetelor credibile.
Consumatorii au devenit mai atenți la cantitatea cumpărată și calitatea produselor. De asemenea, au devenit mai deschiși către produsele aproape de expirare la un preț redus.