Industria IT se confruntă în această perioadă cu alte două seturi de concedieri colective, în sectorul de software specializat în automotive: conform consultantului Doru Șupeală, grupul german ZF ar urma să facă disponibilizări la Timișoara, iar la Brașov dau afară oameni indienii de la Tata Technologies.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Update. ZF confirmă restrângerea activității în România, într-un răspuns pentru Economedia.
Răspunsul integral al reprezentanților companiei:
“Pe fondul provocărilor actuale resimțite la nivel global în sectorul automotive, ZF a anunțat ajustarea strategică a prezenței R&D din Timișoara. În urma acestei rezoluții, compania va renunța treptat la o parte dintre activitățile locației ce aveau ca obiect convertoarele și invertoarele, tehnologii care vor fi excluse din portofoliul viitor al produselor ZF. Această decizie complexă va duce la reducerea a aproximativ 134 de poziții de ingineri.
Totodată, ZF a anunțat implementarea unor restructurări planificate în echipele de Cybersecurity și DIS (Global Software Center). Scăderea semnificativă a vânzărilor a determinat hotărârea de sistare a operațiunilor locale din cadrul diviziei de Cybersecurity, rezultând în reducerea a circa 9 poziții. Concomitent, în cadrul echipei DIS, restrângerile bugetare de la nivel global și suspendarea mai multor proiecte au condus la diminuarea cererii pentru serviciile sale. Drept urmare, aproximativ 16 poziții vor fi desființate în mod gradual.
Aceste decizii survin în urma unui amplu proces de evaluare a tuturor scenariilor posibile, inclusiv realocări interne sau proiecte externe. Din păcate, până în prezent nu au fost identificate soluții sustenabile. Locația ZF R&D din Timișoara va continua să opereze ca un hub R&D ce reunește circa 400 de profesioniști în sectoare de activitate ca tehnologia șasiului, cercetare și dezvoltare corporate, precum și funcții administrative”, a transmis ZF.
Economedia a solicitat informații de la ambele companii și vom reveni cu detalii, în măsura în care ni se transmit noutăți.
Știre inițială. “La Timișoara, ZF TRW închide integral divizia de software automotive, afectați fiind circa 170 de ingineri software. Pur și simplu se desființează posturile, nu știm încă dacă vor primi compensații. Șansele ca oamenii să își găsească alt job în acest sector sunt extrem de mici, fiindcă întregul domeniu este afectat de concedieri, iar Timișoara are o expunere uriașă a angajatorilor fix pe această direcție”, relatează Șupeală.
Acesta menționează și că la Brașov indienii de la Tata Technologies dau afară în perioada următoare 10-15 ingineri software din zona automotive, tot prin desființarea posturilor.
ZF: Concedieri la nivel global/ Reduceri de personal în România în 2024
Conform celor mai recente date de pe site-ul ZF, grupul avea în România aproximativ 5.000 de angajați, în șase locații (din Timișoara, Roman, București), care livrează produse și soluții pentru airbaguri, volane, servicii de inginerie pentru sisteme de siguranță activă, servicii de cercetare și dezvoltare în industria auto.
ZF Friedrichshafen este prezent în România prin companiile TRW Automotive Safety Systems (Timișoara) și TRW Airbag Systems (Roman). La Centrul Tehnic din Timișoara, inginerii lucrează la dezvoltarea sistemelor de direcție și frânare, în primul rând pentru divizia Active Safety Technology. Germanii sunt prezenți pe piața românească prin intermediul companiei americane TRW Automotive, preluată în 2014 contra sumei de 12,4 miliarde dolari.
TRW Automotive Safety Systems și-a redus în 2024 numărul de angajați cu aproximativ 50 (de la 2693 în 2023 la 2644), conform datelor consultate de Economedia pe portalul Ministerului Finanțelor. La TRW Airbag Systems, scăderea de personal a fost și mai amplă (-170): de la 1651 de angajați în 2023, firma a ajuns la 1481 în 2024.
Grupul auto german ZF Friedrichshafen a anunțat în această lună că va reduce aproximativ un sfert din personalul său din divizia de tehnologie pentru sisteme de propulsie electrificate până în 2030, în cadrul unui acord de restructurare încheiat cu comitetul de întreprindere și sindicatul IG Metall, conform Reuters.
Măsura face parte dintr-un plan mai amplu anunțat anul trecut de ZF Group, care prevede eliminarea a până la 14.000 de locuri de muncă în Germania, în contextul în care industria auto se confruntă cu o cerere slabă de vehicule electrice și tensiuni comerciale la nivel global. ZF are, de asemenea, o datorie mare din achizițiile anterioare.
Tata și-a lansat recent un centru de inginerie în România
În această vară, Tata Consultancy Services, companie indiană de tehnologie specializată în furnizarea de servicii și consultanță în tehnologia informație, parte din gigantul Tata, a anunțat lansarea unui centru de inginerie în România.
Gigantul indian Tata era prezent în România prin Tata Technologies. Firma Tata Technologies Brașov și-a păstrat relativ constant numărul de angajați în 2023/ 2024: 254/ 265.
Amintim, în acest context, că în prima jumătate de an au fost anunțate disponibilizări ample, iar industria auto a fost printre cele mai afectate.
Vezi și: