Valul de majorări fiscale din 2025 afectează puternic companiile mici și mijlocii (IMM) din România, unde 60% dintre micii antreprenori susțin că sunt „foarte afectați” de creșterea taxelor și vor reduce cheltuielile, vor amâna investițiile și vor bloca angajările. Doar 4% spun că activitatea lor nu este semnificativ afectată, potrivit unui sondaj realizat de Monasi Cursuri și Consultanță în Grupul Micilor Antreprenori, companie de consultanță de business.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Totodată, întrebați cum resimt anul 2025 în ansamblu pentru firma lor, 53% dintre antreprenori spun că există o tensiune continuă, totul pare instabil și imprevizibil, 23% că este un an tumultuos, iar 12% că este un an mai bun decât 2024.
Ce măsuri iau antreprenorii afectați de creșterea taxelor
Pe lângă cei 60% care vor aplica măsuri dure de austeritate, cum ar fi reducerea de cheltuieli, amânarea de investiții și blocarea angajărilor, alte răspunsuri evidențiază următoarele tendințe:
- 4% afirmă că activitatea lor nu este semnificativ afectată;
- 2% vor crește prețurile pentru a menține marjele de profit;
- 5% vor reduce personalul sau vor bloca complet angajările;
- 15% spun că sunt afectați moderat și vor analiza punctual reduceri de costuri;
- 2% încearcă să crească bugetul de promovare pentru a compensa scăderea profitului;
- 12% declară că intenționează să închidă SRL-ul din România și să mute activitatea în Republica Moldova sau Dubai.
„Anul 2025 este, pentru mulți antreprenori, o bătălie pentru supraviețuire. Mediul de afaceri este tensionat: presiunea fiscală, birocrația în creștere și instabilitatea legislativă, care afectează încrederea și capacitatea de a planifica. Indicele de încredere în economie a scăzut sub pragul de 100, iar insolvențele sunt în creștere cu peste 9% față de anul trecut, dar antreprenorii români se mișcă rapid și caută soluții. E o energie de tip ‘suntem sub presiune, dar găsim o cale’. Indiferent că aleg să-și optimizeze operațiunile, să crească prețurile sau să plece din România, direcția este clară: adaptare sau eșec”, explică Mona Bárdos, consultantă de business și fondatoare Monasi Cursuri și Consultanță și a comunității Grupul Micilor Antreprenori.
2025 –un an instabil pentru antreprenori
Întrebați cum resimt anul 2025 până acum, antreprenorii au răspuns astfel:
- 53% – În continuă tensiune – totul pare instabil și imprevizibil
- 23% – Un an tumultuos – m-a pus serios la încercare
- 12% – Paradoxal, a fost mai bun decât 2024 – am reușit să cresc
- 4% – Plin de surprize fiscale – greu de făcut planuri clare
- 3% – M-a dat complet peste cap – schimbări peste schimbări
- 3% – Încă rezist, dar fără mari speranțe de creștere
- 2% – Altceva (răspunsuri personalizate)
Lipsa de claritate și luarea de decizii greșite
Pe măsură ce presiunea fiscală crește, tot mai mulți antreprenori se confruntă nu doar cu probleme financiare, ci și cu un blocaj intern profund, de ordin operațional și decizional. În spatele cifrelor se ascunde dezechilibru, lipsă de viziune și haos în gestionarea afacerii, potrivit sursei citate.
„De altfel, mai ales când mediul fiscal vine cu constrângere, tot mai mulți antreprenori își dau seama că nu pot naviga singuri prin schimbări și caută sprijin pentru a lua decizii mai bune, a-și reorganiza afacerea și a-și recăpăta claritatea. Interesul lor pentru consultanță și coaching a crescut clar în acest context instabil. Se simte o nevoie reală de ghidaj și structură. Ei au nevoie de un plan acționabil și implementează metoda ACE – o soluție completă pentru ghidarea antreprenorilor, prin care sunt ajutați să redreseze afacerea. În urma unui astfel de plan care necesită o implementare de câteva luni, afacerile încep să scaleze, având creșteri remarcabile în primul an de schimbări. Multe afaceri mici pot crește de până la 5 ori în aceeași perioadă”, explică Mona Bardos.
Ce greșeli pot face antreprenorii
- Mulți antreprenori (în special din IMM-uri) nu au o direcție strategică pe termen mediu și lung;
- Acționează „din instinct”, fără obiective clare, fără urmărirea unor indicatori de performanță și fără un plan concret pentru adaptare sau dezvoltare;
- Lipsa clarității strategice este vizibilă la toate nivelurile, de la decizii financiare până la felul în care își organizează ziua;
- Confuzia între vânzare și profit, lipsa de control financiar, absența rezervelor și marketingul făcut „după ureche” care afectează serios stabilitatea unei firme și scalarea ei;
- Antreprenorul își asumă toate rolurile în firmă: vânzător, contabil, logistician, marketer și manager. Acest multitasking forțat devine rapid sursă de epuizare, iar firma ajunge să depindă de o singură persoană care nu mai are resurse să crească sau să inoveze.
Antreprenorii care conștientizează nevoia de redresare a afacerii și solicită un plan acționabil pe metoda ACE au afacerii în domenii ca IT, producție de mobilă, jocuri digitale, servicii de call center, florărie, cursuri pentru copii, auto, avocatură. Deși în România mulți antreprenori încă fac business în mod intuitiv, crește numărul celor care apelează la ajutorul unui specialist, având în vedere că de la an la an tot mai multe firme intră în insolvență. Spre exemplu, numărul insolvențelor a crescut cu aproape 10% în 2024 față de 2023, conform datelor ONRC.