Jaspers, consultantul Comisiei Europene, a propus finanțarea și execuția secțiunii de Autostradă dintre Târgu Neamț și Iași în regim de drum național (half profile) într-o primă etapă, urmând ca în a doua etapă să fie realizat profilul de autostradă completă, calea II. Soluția pe care au prezentat-o experții Jaspers este explicată prin costul prea ridicat al autostrăzii de aproximativ 100 de kilometri, comparativ cu valorile de circulație pe care le-ar înregistra, potrivit informațiilor transmise sâmbătă, după întâlnirea de la Prefectura Iași, de reprezentanții asociațiilor civice care militează pentru dezvoltarea infrastructurii din Moldova.
Pentru întreaga Autostradă Târgu Mureș – Târgu Neamț – Iași – Ungheni (310 km), costul estimat este de 13 miliarde de lei, în timp ce pentru secțiunea Târgu Neamț – Ungheni aproximativ 6 miliarde lei. Pentru „capetele” Târgu Mureș și Târgu Neamț (aproximativ 60 km), finanțarea este asigurată prin PNRR, licitația pentru proiectare și execuție urmând să fie lansată în decembrie (calendar estimat).
Varianta fazării și profilul de Drum Național nu s-ar justifica financiar, a explicat proiectantul român Consitrans, costurile inițiale pentru soluția half profile (jumătate din lățimea autostrăzii) însemnând 70% din costurile totale, a transmis Irinel Bucur, reprezentant al Asociației Împreună pentru A8, participant la ședința de la Prefectura Iași :
„În cadrul ședinței de la Prefectura Iași s-a comunicat faptul că Jaspers consideră costul autostrăzii Lețcani – Ungheni prea scump comparativ cu nivelul de trafic existent si că dorește fazarea execuției astfel încât ei să finanțeze acum la profil half, adică doar un sens de circulație și ulterior, când traficul va crește, sa se facă si cealaltă jumătate.
– Tot în cadrul ședinței de ieri, proiectantul Consitrans a spus că dacă se construiește half profile, costul va fi de minim 70% din estimarea in cazul in care s-ar face profil întreg din prima motivând că sunt multe lucrări, săpături, care se vor face si apoi reumple, etc. Ulterior, când se va decide sa se facă si cealaltă jumătate, iar or sa fie costuri cu săpăturile, deblee și așa mai departe, costuri cu organizarea de șantier, licitații, noduri, ieșiri si intrări pe autostradă, costuri cu urmărirea execuției, etc, ceea ce înseamnă că costul nu va fi doar diferența de 30% ci mult mai mare, estimarea fiind ca se va duce in 50% din estimarea actuală, adică înseamnă un cost cu 20% mai mare daca se fazează execuția.