Micii producători de jocuri video, console și servicii asociate devin ținte de preluare pentru giganții IT. De la companiile în pierdere la cele din „liga” Walt Disney, investițiile în jocuri pot impacta piețele și prin reveniri speculative. GameStop se reorientează spre comerț electronic și produse noi.
Se apropie vara, timp al călătoriilor și vacanțelor, pentru adulți și copii. Și de 1 iunie, și în vacanța de vară, dorința de a petrece timpul în aer liber va fi mare, după lungi perioade de restricții. Independent de, sau cel puțin slab corelat cu dorințele părinților, cei mici vor avea, totuși, cel puțin în parte, planuri de joc pe console, calculatoare sau telefoane.
Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul XTB România, consideră că: „Bursele internaționale oferă o varietate de companii producătoare de jocuri video, console, servicii asociate, pentru toate gamele de vârstă. Iar performanțele unora dintre ele, alături de perspectivele pe termen lung, creează dorințe de expansiune pentru firmele cu resurse financiare. Potrivit unor informații recente (CTFN), companii cu o valoare de piață sub 20 de mld. de dolari ar putea fi ținte de preluare pentru giganți precum Microsoft, Sony sau Tencent. Între numele posibil vizate s-ar putea afla Zynga, Ubisoft sau Take Two. Interesate de o eventuală preluare a acestora ar fi și dezvoltatorii de jocuri Electronic Arts sau Activision Blizzard, întețindu-se astfel competiția și potențialul preț plătit pentru a prelua active din domeniu.”
Perioada de glorie pare să fi trecut pentru Zynga, Ubisoft sau Take Two
„Deși piața oferă și nume valoroase, cu potențial de creștere, unele dintre ținte sunt la distanță de perioada lor de glorie”, argumentează Claudiu Cazacu. „Zynga, realizator de jocuri distribuite pe rețele sociale, a fost listat în 2011 la 9,5 dolari pe acțiune, pe un val de entuziasm referitor la produsele sale distribuite pe Facebook. De atunci, a încercat greu răbdarea investitorilor: ani de zile s-a aflat pe trend descendent, coborând sub 2 dolari în 2016. În 2019, a trecut pe rând de 4, 5 și 6 dolari, și abia anul acesta a revenit la peste 10 dolari pe acțiune. Înregistrează pierderi de 348 milioane de dolari la venituri de 2,25 miliarde de dolari, în ultimele 4 trimestre și are o capitalizare de 11,4 miliarde de dolari (25 mai)”, explică analistul XTB România.
Cazacu atrage atenția și că: „Ubisoft, dezvoltator francez de jocuri care a cunoscut în trecut o largă popularitate, a pierdut în ultimii ani pe bursă mai bine de 40% de la vârful atins în iulie 2016. Vânzările sub așteptări și întârzierile în lansarea unor noi titluri și-au pus amprenta asupra încrederii investitorilor. Compania are o capitalizare de 7,11 miliarde euro, venituri în ultimele 4 trimestre de 1,65 miliarde euro și pierderi de 105 milioane euro.”
„Take Two, dezvoltator american, este, spre deosebire de Zynga sau Ubisoft, profitabil, cu un raport Profit/Venituri de 36,27, venituri și profituri în creștere în ultimii 4 ani. La o capitalizare de 21,5 miliarde dolari, a avut vânzări de 3,37 miliarde dolari în ultimele 4 trimestre, cumulat, și profit de 588 milioane dolari. Pe baza estimărilor de profit în următorul an (Refinitiv) P/E ar fi de 25,8, la cotațiile de pe 25 mai”, subliniază Claudiu Cazacu.
Situație incertă la Roblox, dar profit în creștere la Electronic Arts
Conform analizei XTB, „Roblox, creatorul unui joc și al unei platforme care permite dezvoltarea de jocuri video, s-a listat anul acesta pe bursa americană. Compania reușește să mențină un ritm de creștere ridicat, dar cu pierderi în T1 care au dus minusul pe ultimele 4 trimestre la 311 milioane de dolari, la venituri de 1,15 miliarde de dolari, încă are de demonstrat că poate aduce recompense pe măsura așteptărilor înalte sugerate de cotații. Prețul la închiderea primei zile de tranzacționare, de 69,7 dolari, a fost cu 22% sub cel de pe 25 mai, de 89,32 dolari. Capitalizarea depășește, acum, 50 de miliarde de dolari. Deși mai mare decât alte firme de profil, dimensiunea sa nu este „nedigerabilă” pentru companii cu lichidități ample, precum Microsoft sau chiar Apple ori Google.”
De cealaltă parte a „lanțului trofic”, Electronic Arts a înregistrat, din T2 anul trecut până în T1 anul acesta, venituri de 5,6 miliarde de dolari și un profit de 837 milioane de dolari, având o capitalizare bursieră de 41,2 miliarde dolari, cu un P/E de aproape 50. Profiturile sunt văzute în creștere puternică, astfel încât sondajul realizat de Refinitiv estimează un raport Profit/Venituri peste un an de 20,06.
Activision Blizzard este cea mai mare dintre companiile discutate până acum, având o valoare de piață de 75 miliarde de dolari. Veniturile au atins în ultimul an 8,57 miliarde de dolari, iar profitul, 2,31 miliarde de dolari, cu un raport Profit/Venituri de 32,6 și așteptări viitoare (forward P/E pe baza estimărilor de profit pentru anul în curs și T1 2022) de 21,70”, argumentează Claudiu Cazacu.
„O preluare a unora dintre companiile mai mici poate fi făcută cu ușurință de firme cu resurse, precum Microsoft, sau cu finanțare prin datorie, și de către Electronic Arts sau Activision Blizzard, și mișcarea ar putea avea sens, oferind șansa de integrare a unor echipe capabile și de revitalizare a unor produse care au, încă un brand foarte puternic (în special Ubisoft și Take Two), dar cărora le-ar prinde bine o infuzie de energie în dezvoltare și marketing”, atrage atenția Claudiu Cazacu.
GameStop se reorientează spre comerț electronic și produse noi
Analistul XTB România constată că: „În cu totul alt registru se află celebrul GameStop, distribuitorul de jocuri și console care se afla în pragul falimentului acum un an, și este în plin proces de reorientare spre comerț electronic și produse noi. Rezultatele financiare, care urmează a fi anunțate pe 8 iunie, sunt un combustibil în efervescența redescoperită a comunității Reddit (unde imagini și filmulețe creative și amuzante încurajează fanii să păstreze poziții pe acțiune GME). Compania are o capitalizare de 14,6 miliarde de dolari, venituri de 5,09 miliarde de dolari și pierderi de 215 milioane de dolari. O revenire a unui interes speculativ major nu este de neimaginat.”
„Value” versus „growth” și „liga” Walt Disney
Claudiu Cazacu observă că: „Mattel și Hasbro produc jocuri și jucării fizice, având valoare de piață de aprox 7 și respectiv 13 miliarde de dolari, cu un raport Profit/Venituri de 31,50 și respectiv 31,7 (forward 17,09, respectiv 18,30). Afacerile lor par mai „așezate”, mai puțin dinamice dar, relativ la alte nume menționate, cu indicatori de evaluare ușor mai atractivi, fiind mai apropiate de conceptul „value” decât „growth”.
Mențiune specială primește gigantul Walt Disney. „Cu o valoare de piață de peste 300 mld. de dolari, acesta se află în „altă ligă”, iar investițiile în divizia de streaming au fost bine văzute de către investitori, propulsând acțiunea la un maxim de 203,02 dolari pe acțiune în martie anul acesta. Cotațiile recente, de peste 176 de dolari, sunt totuși mult peste vârful anterior, din 2019, de 153,41 dolari”, concluzionează Claudiu Cazacu.