O nouă întârziere pentru modernizarea Drumului Naţional 6 Alexandria – Craiova, proiect început acum 10 ani şi departe de a fi terminat. Licitaţia de 300 de milioane lei pentru finalizarea lucrărilor de reabilitare pe tronsonul de 50 de kilometri dintre Mihăeşti şi Caracal (jud. Olt) a fost suspendată pentru clarificări.
Compania de Drumuri a lansat în martie o licitaţie cu o valoare cuprinsă între 290 şi 329 de milioane de lei, fonduri europene pentru reabilitarea segmentului din judeţul Olt, aceasta fiind a treia încercare de modernizare în ultimii 10 ani.
Primul contract a fost semnat în 2011 cu firma românească Romstrade şi apoi reziliat un an mai târziu. Ulterior, timp de cinci ani CNAIR nu a reuşit să găsească un nou constructor, iar atunci când l-a găsit, în 2017, l-a descalificat şi a anulat licitaţia (n.r. firma din Italia Tirrena Scavi fusese desemnată câştigătoare. Tirrena Scavi lucrează acum pe primul lot al Drumului Expres Craiova – Piteşti şi pe Centura Bucureşti Nord).
Proiectul pentru modernizarea DN 6 are finanţare europeană nerambursabilă prin POIM, iar CNAIR punctează în primul rând preţul ofertei, componenta financiară având o pondere de 88 %. „Obiectivul general al contractului îl reprezintă modernizarea și reabilitarea DN 6 pe sectorul cuprins între km 132+435 – km 185+230, în conformitate cu standardele de trafic româneşti şi europene, în vederea asigurării unui grad sporit de siguranţă. Sectorul de drum se desfăşoară de la limita dintre judeţele Teleorman şi Olt până la limita dintre judeţele Olt şi Dolj”, notează Compania de Drumuri în documentaţia de achiziţie.
La lansarea licitaţiei, termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost stabilit pentru 24 iunie, rămâne de văzut cât timp va fi suspendată licitaţia şi dacă acest termen va fi prelungit.
Constructorii au cerut în mare parte clarificări tehnice:
„Având în vedere că acest contract este de tip execuţie, vă rugăm să ne puneţi la dispoziţie cantităţile de cofraj pentru zidul de sprijin şi să ne menţionaţi domeniul de aplicabilitate a acestuia”
Sau
„Având în vedere răspunsul de clarificare nr.2, punctul 63, vă rog să ne puneţi la dispoziţie planşele pentru soluţia de reabilitare a Pasajului de la km 162+526 în care apar ancoraje şi percomprimarea cu cabluri şi toroane ale tablierului”,
Acestea sunt doar câteva exemple de clarificări cerute de antreprenorii interesaţi.
Inclusiv CNAIR a depus o clarificare din oficiu pentru că la publicarea licitaţiei nu a fost ataşată şi documentaţia tehnică, una dintre cele mai importante componente ale procedurii. „Documentatia de atribuire in format electronic pentru procedura de achizitie publica “Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare” este disponibilă și pe site-ul oficial al CNAIR. Totodată, pentru a putea vizualiza documentatia tehnică publicată în SEAP, vă punem la dispozitie fişierul Specificatii.part06.rar.p7s, având în vedere că dintr-o eroare de arhivare acesta nu a fost atașat”, notează CNAIR (nu este clar cum a trecut de filtrul ANAP, fără respectivul ataşament).
Tronsonul Mihăeşti – Caracal este cu o singură bandă pe sens, carosabilul prezintă degradări, iar la Stoeneşti, la km 160, podul peste râul Olt are nevoie de reparaţii capitale.
De la Bucureşti la Craiova se poate ajunge pe două rute. Prima este A1 Bucureşti – Piteşti şi apoi DN 65 Piteşti – Craiova, şosea modernizată, dar foarte aglomerată la Balş şi Slatina (n.r. până la sfârşitul anului ar urma să fie deschis lotului doi al Drumului Expres Craiova – Piteşti care rezolvă problemele de la Balş şi Slatina).
A doua rută Bucureşti – Craiova este DN 6 via Alexandria, tronsonul Bucureşti – Alexandria cu o singură bandă pe sens şi numeroase localităţi pe traseu, fiind una dintre cele mai periculoase şosele din ţară. Pentru acest tronson, Ministerul Transporturilor a lansat, luna trecută, o licitaţie pentru proiectarea unui drum de mare viteză (Autostradă sau Drum Expres).