România este printre ţările europene cele mai afectate de criza şoferilor profesionişti având aproximativ 71.000 posturi neocupate în 2022, iar lipsa tot mai mare de şoferi reprezintă o ameninţare reală pentru mobilitatea şi lanţurile de aprovizionare din România şi din UE, susţin reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), conform Agerpres.
Organizaţia transportatorilor salută propunerea Comisiei Europene (CE) de modernizare a normelor privind permisele de conducere prezentată pe 1 martie 2023, însă solicită prevederi clare pentru revizuirea Directivei permiselor de conducere referitoare la reducerea vârstei minime a şoferilor de camion şi facilitarea angajării şoferilor extra comunitari.
“Deşi CE propune ca tinerii sa obţină permisul şi să poată conduce acompaniat camioane de la 17 ani, cu toate acestea menţine vârsta minimă de 21 ani pentru permisul C+E şi numai prin derogare permite reducerea vârstei minime la 18 ani. UNTRR solicită Comisiei Europene stabilirea fără echivoc a vârstei minime de 18 ani pentru şoferii profesionişti de camion (permis C+E) complet pregătiţi, atât pentru transportul rutier naţional, cât şi internaţional”, transmite UNTRR.
Potrivit sursei citate, România este printre ţările europene cele mai afectate de criza şoferilor profesionişti având un deficit estimat de 71.000 posturi neocupate în 2022. La nivel global, deficitul estimat de IRU în 2022 este de peste 2,6 milioane de şoferi profesionişti. Totodată, rata şomajului în rândul tinerilor români (15-24 ani) a atins cel mai ridicat nivel în septembrie 2022 (21,3%), cu mult peste rata medie a şomajului în rândul tinerilor de 14,5% în UE.
“Lipsa tot mai mare de şoferi reprezintă o ameninţare reală pentru mobilitatea şi lanţurile de aprovizionare din România şi din UE, iar principalele soluţii solicitate de UNTRR sunt: angajarea tinerilor de la vârsta de 18 ani ca şoferi de camion şi angajarea şoferilor profesionişti extracomunitari, oferind o soluţie imediată transportatorilor rutieri care au nevoie de forţă de muncă deja calificată”, se menţionează în comunicat.
În acest context, UNTRR consideră că Directiva UE privind permisele de conducere trebuie să stabilească clar vârsta minimă de 18 ani pentru obţinerea permiselor categoria C, CE şi nu prin derogare, pentru a se putea asigura o aplicare armonizată la nivel european care să ofere o soluţie reală de reducere a crizei şoferilor profesionişti în România şi în UE.
“Propunerea CE ar trebui să aibă în vedere şi faptul că 18 state europene au stabilit deja vârsta minimă de 18 ani pentru şoferii profesionişti de camioane, printre care şi România alături de Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franţa, Grecia, Croaţia, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia şi Marea Britanie. Reamintim că România a adoptat recent Legea care permite tinerilor sa obţină permisul de conducere pentru categoriile C şi CE la vârsta de 18 ani, la solicitarea UNTRR”, se arată în comunicatul UNTRR.
În ceea ce priveşte propunerea recentă a CE de revizuire a directivei privind permisele de conducere, aceasta are potenţialul de a facilita accesul şoferilor din ţări terţe pe piaţa UE, răspunzând numeroaselor demersuri ale UNTRR de sprijinire a angajării de şoferi profesionişti nerezidenţi în UE.
Astfel, propunerea CE deschide o nouă cale pentru armonizarea cerinţelor privind recunoaşterea permiselor de conducere din afara UE, însă lista ţărilor şi condiţiile concrete trebuie să fie determinată în continuare pe baza unor criterii clare, consideră transportatorii.
UNTRR solicită CE să prevadă măsuri concrete de facilitare a preschimbării permiselor de conducere şi a angajării rapide a şoferilor profesionişti nerezidenţi care au experienţă de operare a transporturilor rutiere în UE, provenind din ţări extracomunitare care sunt membre ale organizaţiilor Acordurilor şi Convenţiilor internaţionale privind transporturile rutiere.