NextUp Solutions, companie de soluții software pentru business, a analizat impactul modificărilor fiscale din primele trei luni din 2023 asupra antreprenorilor din România. Dacă în primul trimestru, Codul Fiscal a suferit trei modificări legate de veniturile din salarii, abonamentele sportive și panourile solare, cele mai mari schimbari au fost aduse de OG 16/2022 și OUG 168/2022, care au trebuit aplicate de la începutul acestui an. Spre exemplu, antreprenorii din România și contabilii lor au fost nevoiți să regândească cu totul modul de calcul al deducerilor de bază, să adauge noi deduceri pentru părinții care au copii înscriși într-o formă de învățământ și altele pentru salariații sub 26 de ani, să limiteze la 33% scutirile din salariul de bază al angajatului și să integreze noile beneficii, precum abonamentele sportive și condițiile acordării acestora, potrivit unui comunicat de presă.
Reprezentanții companiei spun că o altă modificare ce a bulversat mediul de business din România a fost publicarea la mijlocul lunii decembrie 2022 a listei contribuabililor mijlocii obligați să depună declarația SAF-T, din ianuarie 2023.
„Unele modificări, precum cele care țin de deduceri, se justifică, dat fiind faptul că modul lor de calcul n-a mai fost schimbat din 2018. Altele au fost neclare și i-au bulversat pe antreprenorii din România. S-au generat modificări ale declarațiilor, cea pentru veniturile din salarii fiind una dintre cele mai afectate. Ar fi fost bine pentru mediul privat ca acestea să vină cu informații complete de la început. Au fost introduse și noi informații declarative referitoare la beneficiile impozabile și neimpozabile, care până acum nu existau și al căror scop este pur statistic. Per total, volumul de muncă al antreprenorilor și contabililor pentru adaptarea la noile modificări și condiții a crescut cu aproximativ 25%, iar aceste ore în plus nu se pot recupera din venituri. Dacă vorbim despre cei care s-au trezit pe lista contribuabililor mijlocii de la 1 ianuarie, lucrurile sunt și mai complicate. Efortul financiar și logistic de a te conforma la tot ce înseamnă SAF-T este foarte mare”, declară Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
Aceasta mai spune că se dorește o rescriere a Codului Fiscal, așa cum s-a făcut și în 2015, și nu putem spera decât că se vor lămuri și părțile mai puțin coerente. Dacă schimbările vor veni clar, transparent, cu o perioadă decentă de implementare, atunci și reacția antreprenorilor locali va fi una pozitivă. Să nu mai spunem că mai multe business-uri de succes ar însemna și mai mulți bani la bugetul de stat”, adaugă Roxana Epure.
Compania anunță că până la finalul anului 2023, NextUp Solutions va investi în continuare în noi tehnologii și dezvoltarea de soluții software web-based, dar și integrări cu tehnologii externe care să scutească antreprenorii de birocrație, consum inutil de resurse și bani.