Investițiile europene în sectorul auto din China au atins un nivel record, în timp ce companiile încearcă să recupereze cota de piață de la producătorii chinezi de vehicule electrice în ascensiune, scrie Financial Times.
Anul trecut, investițiile europene directe în sectorul auto din China au atins 6,2 miliarde de euro, în timp ce investițiile în toate celelalte sectoare au totalizat 1,5 miliarde de euro, potrivit datelor Rhodium, un grup de cercetare din SUA.
Acest lucru marchează o schimbare radicală față de 2018, când totalul industriei auto a fost de 1,7 miliarde de euro, comparativ cu 5,5 miliarde de euro în alte sectoare. Creșterea evidențiază modul în care sectorul auto a ajuns să domine investițiile europene în China, în pofida deteriorării legăturilor dintre guvernele străine și Beijing, precum și a controlului sporit al întreprinderilor străine în China.
În martie, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a dezvăluit o poziție mai dură față de China, semnalând restricții mai stricte asupra comerțului cu tehnologii sensibile.
Companiile străine încearcă să își apere cota de piață în China, cea mai mare piață auto din lume. Tranzacțiile de pe piața de capital care vizează sectorul auto din China și care implică companii străine, inclusiv cele americane, au totalizat 9,6 miliarde de dolari în primul trimestru al anului 2023, potrivit datelor Dealogic, care includ fuziuni și achiziții, achiziții de acțiuni și tranzacții în așteptare.
Cu toate acestea, analiștii atrag atenția că această avalanșă de cheltuieli străine nu garantează că producătorii auto tradiționali, precum Volkswagen, Ford, General Motors și Toyota, pot recupera terenul pierdut. Companiile chinezești, susținute de subvenții de stat și de lanțuri de aprovizionare integrate vertical, au luat fața rivalilor străini.
„Investițiile sunt necesare dacă vrei să rămâi în joc, dar nu sunt suficiente pentru ca tu să câștigi acel joc. Este nevoie cu adevărat de o regândire a întregului tău model de afaceri”, a declarat Bill Russo, fondator al companiei de consultanță Automobility cu sediul în Shanghai și fost șef al Chrysler în China.