Lanțurile de aprovizionare la nivel mondial se confruntă din nou cu probleme, pe măsură ce apare un val mondial de COVID-19 cauzat de noile variante ale virusului, dar și din cauza unor dezastre naturale în China și Germania și a unui atac cibernetic care vizează porturile cheie din Africa de Sud, scrie Reuters.
Aceste evenimente s-au suprapus și au creat o nouă situație delicată pentru lanțurile de aprovizionare, care pune probleme fluxului de furnizare de materii prime, piese și bunuri de larg consum, potrivit companiilor, economiștilor și specialiștilor în transport maritim.
Varianta Delta a coronavirusului a devastat câteva zone din Asia și a determinat multe națiuni să interzică accesul marinarilor în porturi. Astfel, căpitanii s-au regăsit în imposibilitatea de a roti echipajele obosite. Aproximativ 100.000 de navigatori sunt acum blocați pe mare mai mult decât era planificat inițial, ceea ce amintește de restricțiile din 2020.
„Nu mai suntem în pragul unei a doua crize de schimbare a echipajului, suntem deja în una. Acesta este un moment periculos pentru lanțurile globale de aprovizionare”, a declarat pentru Reuters Guy Platten, secretar general al Camerei Internaționale de Transport Maritim.
Având în vedere că navele transportă aproximativ 90% din comerțul mondial, criza echipajelor perturbă furnizarea oricăror produse, de la petrol și minereu de fier la alimente și electronice.
Compania germană de containere Hapag Lloyd a descris situația drept „extrem de provocatoare”. „Capacitatea navei este foarte restrânsă, containerele goale sunt rare și situația operațională în anumite porturi și terminale nu se îmbunătățește. Ne așteptăm ca aceasta să dureze probabil și în al patrulea trimestru – dar este foarte dificil de prezis”, a spus acesta.
Între timp, inundațiile mortale din China și Germania au dus la și mai multe blocaje în liniile de aprovizionare globale, care încă nu s-au recuperat după primul val al pandemiei, compromițând activitate economică de miliarde de dolari.
Inundațiile din China limitează transportul cărbunelui din regiuni miniere precum Mongolia Interioară și Shanxi, spune compania de stat, iar centralele electrice au nevoie de combustibil pentru a satisface cererea maximă din vară.
În Germania, transportul rutier de mărfuri a încetinit semnificativ. În săptămâna încheiată pe 11 iulie, când au avut loc inundații, volumul livrărilor întârziate a crescut cu 15% față de săptămâna precedentă, potrivit datelor de pe platforma de urmărire a lanțurilor de aprovizionare FourKites.
Nick Klein, vicepreședinte al companiei taiwaneze de transport și logistică OEC Group, a declarat că companiile se grăbesc să elibereze mărfurile stocate în Asia și în porturile SUA din cauza confluenței crizelor. „Situația nu se va lămuri până în martie”, a spus Klein.
Și industriile manufacturiere au probleme.
De exemplu, producătorii de automobile sunt forțați din nou să oprească producția din cauza întreruperilor cauzate de focarele de COVID-19. Toyota Motor Corp a declarat săptămâna aceasta că trebuie să oprească operațiunile la uzinele din Thailanda și Japonia, deoarece nu putea obține piese.
Stellantis a suspendat temporar producția la o fabrică din Marea Britanie, deoarece un număr mare de lucrători a trebuit să se izoleze pentru a opri răspândirea virusului.
Industria a fost deja afectată de o penurie globală de semiconductori în acest an, în principal din partea furnizorilor asiatici. La începutul acestui an, consensul industriei auto a fost că reducerea aprovizionării cu cipuri se va diminua în a doua jumătate a anului 2021 – dar acum unii directori spun că va continua până în 2022.
Un director al unui producător de piese auto din Coreea de Sud, care aprovizionează Ford, Chrysler și Rivian, a declarat că costurile materiilor prime pentru oțelul utilizat în toate produsele lor au crescut parțial din cauza costurilor mai mari de transport.
„Când luăm în considerare creșterea prețurilor oțelului și transportului, costă cu 10% mai mult pentru noi să realizăm produsele. Deși încercăm să menținem costurile scăzute, a fost foarte dificil. Pur și simplu cresc costurile materiilor prime, dar și prețurile de expediere a containerelor au crescut”, a declarat oficialul pentru Reuters, refuzând să fie numit din cauza sensibilității problemei.
Cel mai mare producător de electrocasnice din Europa, Electrolux, a avertizat săptămâna aceasta cu privire la înrăutățirea problemelor de aprovizionare cu componente, care au împiedicat producția. Domino’s Pizza a declarat că întreruperile lanțului de aprovizionare afectează livrarea echipamentelor necesare construirii magazinelor.