Decor cu fotolii hi-tech, computere sofisticate, căști de VR – suntem la etajul cu zonă de “mixed reality” din centrul de inginerie al unei companii care lucrează pentru industria automotive, din România, de la Cluj. Într-un tur de birouri, prilejuit de deschiderea noii clădiri a centrului Bosch din oraș, reprezentanții echipei fac un scurt popas și în zona de “metavers” și prezintă câteva dintre noutățile din munca inginerilor și programatorilor care lucrează pentru industria auto. Câteva exemple: tehnologii populare în industria jocurilor pot fi folosite pentru a “recrea”, în teste, accidente virtuale și a le evita, astfel, pe cele din lumea reală, costumele cu senzori simulează reacțiile unei persoane reale într-un scenariu din trafic, iar algoritmii “învață”, în realitatea virtuală, despre vaci care traversează strada, pentru ca mașinile inteligente care vor conduce cândva pe străzi să poată să evite chiar și improbabile apariții de animale domestice pe carosabil.
Metaversul e deja pe piața auto, cu integrarea diferitelor tehnologii imersive, cum ar fi realitatea virtuală (VR), realitatea augmentată (AR) și realitatea mixtă (MR) în ecosistemul de design și producție. În cadrul industriei auto, cererea de soluții metavers avansează cu o rată de creștere anuală de 40 %, conform unei analize publicate anul trecut de Automotive News Europe. Sectorul avea deja o valoare de piață estimată între 1,4 și 5 miliarde de dolari. Industria auto utilizează deja metaversul pentru a-și optimiza lanțul de aprovizionare, de la proiectarea produselor la achiziții, de la producție la inventar și până la vânzările și serviciile post-vânzare ale dealerilor și ale magazinelor auto. Metaversul este o rețea de gemeni digitali interactivi, imersivi și partajați ai lumii fizice.
La etajul cu realitate virtuală din Cluj, Augusta Ene, Lider al Grupului de transformare digitală la Bosch Engineering Center, ne povestește, pe scurt, despre soluțiile hi-tech la care au acum acces cei care lucrează în industria auto.
Scopul echipei sale este să folosească datele generate și colectate de mașini care folosesc tehnologiile companiei, să le proceseze, pentru ca apoi, cu algoritmi de data science, machine learning și statistică, să extragă informații și să faciliteze luarea de decizii. Pasul 2: vizualizarea cât mai realistă a produselor și serviciilor, prin realitata virtuală și realitate augmentată.
Pe scurt: echipa folosește date colectate de la autovehicule, care se analizează cu ajutorul Inteligenței Artificiale, pentru a dezvolta soluții pentru producătorii de mașini. Ca activitate nouă, a apărut tema “mixed reality”. În noua clădire a centrului de inginerie, recent inaugurată, există un laborator dedicat și o zonă special amenajată. “Vrem sa creăm un metavers al Bosch, pe care să îl populăm”, spune Augusta Ene.
“Creăm modele 3D ale produselor fizice, pe care le combinam cu date obținute live și dezvoltăm produse noi împreuna cu clienții. Ne folosim inclusiv de tehnologii de gaming, care oferă o senzatie foarte reală
Ați fost vreodată la Cinema 4 k? Asta e peste – se poate recrea senzația reală a unei situații din trafic, inclusiv un accident”, explică Augusta.
Integrarea metaverse-ului în Bosch aduce beneficii semnificative, spun reprezentanții comoaniei. Aceștia arată că, prin utilizarea unei simulări avansate într-un mediu virtual, compania poate economisi bani prin testarea produselor înainte de a le construi fizic. De asemenea, permite echipei să colaboreze mai ușor, indiferent de locație, ceea ce duce la dezvoltarea mai rapidă a produselor și la o mai mare eficiență.
Un exemplu de integrare a tehnologiei: prin folosirea unor costume întregi cu senzori care detectează mișcări, echipele de ingineri și programatori pot introduce reacțiile unei persoane reale într-un scenariu sintetic. Iar un astfel de test ajută la dezvoltarea de algoritmi pentru conducere autonomă.
“Putem lua filmări reale, în care să introducem obiecte augmentate. Putem să învățăm algoritmii și despre o vacă ce traversează strada”, exemplifică Augusta un scenariu pe care nu e ușor să îl găsești sau să îl recreezi în realitate.
De altfel, compania s-a folosit de VR inclusiv pentru a crea designul interior al noii clădiri de birouri. “Poți să testezi cum te simti dacă lucrezi la biroul X”.