Grupul olandez Damen a cerut marți falimentul șantierului naval Mangalia, la care are 49% din acțiuni, arată un dosar depus la Tribunalul Constanța. Săptămâna aceasta, angajații au fost anunțați că din iunie intră în șomaj tehnic, din cauză că șantierul a rămas fără proiecte în lucru. Economedia scria încă din martie despre incertitudinea de la Damen Shipyards Mangalia, în contextul în care ultimele mari proiecte se încheiau în aprilie, iar angajații se temeau de șomaj tehnic.
Sindicatul și administrația companiei au fost chemați de urgență la ministerul Economiei în această dimineață.
Deschiderea procedurii de faliment a fost solicitată pentru datorii neachitate și scadente de mult timp, scrie Europa Liberă.
„Este vorba de o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro. Reprezintă împrumuturile scadente pe care Damen le-a acordat societății de la momentul preluării acțiunilor, din 2018, până în prezent”, a explicat pentru Europa Liberă președintele Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă.
Angajații, trimiși în șomaj tehnic
Săptămâna aceasta, angajații au primit o notificare prin care erau anunțați că vor începe să fie trimiși în șomaj tehnic începând cu luna iunie.
„Ajungem acum într-o situație în care o nouă întârziere a introducerii șomajului tehnic nu mai este fezabilă. Aceasta este o decizie dificilă pe care trebuia să o luăm pentru a oferi șantierului nostru cele mai bune șanse pentru a depăși această situație dificilă și de a asigura repornirea acestuia în viitor. Șomajul tehnic urmează să fie introdus începând cu 03.06.2024”, se arată în mesajul transmis angajaților, obținut de Economedia.
În perioada 3 iunie – 31 decembrie 2024, până la 1.038 de salariaţi, ceea ce reprezintă 78% din personal, vor intra în şomaj tehnic, scrie publicația locală Cuget Liber. Doar aproximativ 200-300 de angajați vor mai rămâne pe șantier.
Amintim că luna trecută Damen a dat în judecată statul român la Curtea Internațională de Arbitraj de la Viena și cere rezilierea acordului de asociere din 2018 prin care statul român devenea acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA,
Șantierul naval Damen Shipyards Mangalia este deținut în parteneriat de către statul român, prin compania Șantierul Naval 2 Mai din subordinea Ministerului Economiei (51%), și compania olandeză Damen Holding (49%). La rândul său Șantierul Naval 2 Mai SA este deținut de statul român, prin ministerul Economiei (93,8878%).
În 2018, Damen deținea 51% din compania care operează Șantierul Mangalia, dar a decis să investească în Mangalia și a transferat părții române 2% din acțiuni, permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval.
Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen susține că a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul “competitiv pe piața europeană”. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.
Ulterior, printr-o altă modificare la această lege adoptată în 2023 în Parlament (Legea nr. 187/2023), companiile aflate în situația Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai erau exceptate de la regulile ordonanței privind guvernanța corporativă a companiilor de stat. Astfel, compania privată care era acționar minoritar dar deținea controlul operațional privat pierdea acest control.
Damen a spus că, în fața deciziei unilaterale și a faptului de a nu mai avea control operațional în șantierul din Mangalia, se confrunta cu o încălcare a contractului.
Compania spune că prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia.
Drept urmare, compania olandeză Damen a decis în vara anului trecut să rezilieze Acordul de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român.
Legea la care se face referire – legea 187/2023 adoptată de Parlamentul României în data de 10 mai 2023, privind modificarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice (“OUG nr. 109/2011”), înregistrată sub nr. PL-x 143/2023, trimisă spre promulgare în data de 12 mai 2023 si publicata in Monitorul Oficial joi 29 iunie 2023.
„Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia. În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare din partea partenerului român”, transmitea compania.
„În ultimele patru luni, Damen a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului naval, a forței de muncă și a clienților. De exemplu, am informat pe larg autoritățile române și entitățile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare și am solicitat acțiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic și pentru o soluție rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat”, transmitea Damen în vara lui 2023.
Recent, ministrul Economiei spunea că Damen exercită în continuare controlul operațional al companiei, deși statul este acționarul majoritar: „Situația din prezent spune că directoratul este numit de Damen, iar majoritatea din Consiliul de Supraveghere este generată de statul român… directoratul are puteri sporite conform contractului. Noi susținem că ne aflăm în etapa tranzitorie conform legilor aplicabile în acest moment în România. Deci controlul operațional este cel pe care l-am descris mai devreme.”
În vara anului trecut, la scurt timp după ce Damen a rămas acționar minoritar, ministrul Oprea a spus că a identificat în lege o perioadă tranzitorie care permite astăzi partenerului olandez să îşi exercite toate prerogativele în conformitate cu contractul.
Ultimele proiecte majore
În martie, Economedia scria despre o situație de incertitudine la Damen Shipyards Mangalia, în contextul în care șantierul va livra ultimele proiecte majore în aprilie, motiv pentru care angajații se tem că cel puțin o parte dintre cei 1.500 de lucrători vor fi trimiși în șomaj tehnic după încheierea acestor contracte. Un reprezentant al directoratului companiei a confirmat situația pentru Economedia, dar a afirmat că atâta timp cât compania poate amâna orice măsură care să afecteze viața personală a angajaților, o va face. Ministrul Economiei a transmis pentru Economedia că încearcă să găsească soluții și proiecte noi împreună cu directoratul companiei și că va sprijini compania în obținerea de garanții de la bănci pentru viitoarele proiecte.
În 2021, Damen Shipyards Mangalia SA a declarat 1.907 angajați, pierderi peste 77,98 milioane de lei și cifra de afaceri a depășit 552,48 de milioane de lei.
Alte date publice despre rezultate financiare din ultimii doi ani nu sunt disponibile, dar liderul sindicatului spune că acestea au fost tot negative.
Citește și: