Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect de modificare a legii achizițiilor publice, prin care contractanții principali ai unui proiect și subcontractanții vor împărți proporțional ajustările de preț din contracte, acolo unde acestea sunt majorate din diverse motive, cum a fost cazul ajustărilor din ultimii ani datorate scumpirii materialelor de construcții.
Așadar, la un contract unde se aplică majorare/suplimentare de cost pe care o aprobă CNAIR/CFR etc., și subcontractorii vor primi partea lor din majorare raportată la contractul inițial. Astfel, liderul de proiect nu va fi singurul care va beneficia de majorare, ci o va împărți cu subcontractorii. Suma din majorarea contractului va fi redistribuită echitabil și proporțional cu fracția/procentul din contract.
„Demersul legislativ urmărește instituirea unui mecanism clar și echitabil de aplicare a ajustărilor de prețuri, care să garanteze că acest remediu legal este distribuit proporțional între contractanți și subcontractanți, în funcție de valoarea și ponderea lucrărilor efectuate sau serviciilor prestate.
În primul rând, se propune modificarea dispozițiilor legale atât din cuprinsul Legii nr. 98/2016, cât și al Legii nr. 99/2016, care reglementează obligațiile de comunicare ale contractantului în raport cu elementele subcontractării, prin completarea textelor legale cu teza finală, care este necesară pentru a include în regimul de protecție și mecanismul de ajustare/actualizare din contractul de subcontractare. În acest fel, orice modificare a mecanismului de ajustare/actualizare va fi cunoscută și de Autoritatea Contractantă. Altfel spus, prin includerea mecanismului de ajustare/actualizare între elementele care sunt modificabile cu notificare față de Autoritatea Contractantă, acest mecanism este protejat de o eventuală modificare ulterioară, pe parcursul derulării contractului de subcontractare, prin care, de pildă, contractantul ar putea determina subcontractantul să renunțe la ajustare, în mod inechitabil, profitând de poziția juridică inegală pe care se află aceștia”, arată proiectul.
Măsura se va aplica atât în cazul contractelor viitoare și ale efectelor viitoare ale contractelor aflate în derulare, dar va exista și o regularizare/reglare istorică a sumelor cuvenite și neachitate de contractant subcontractantului din contractele încheiate anterior și aflate în derulare, de la momentul intrării în vigoare a modificărilor, dar nu retroactiv de la începutul contractului.
„În al doilea rând, aceleași dispoziții legale, din cele două acte normative supuse intervenției legislative, vor si completate cu două alienate noi, prin care se urmărește stabilirea unei obligații de natură legală cu privire la ajustarea/actualizarea din contractul de subcontractare, care va permite o reglementare mai suplă a raporturilor de pe lanțul de subcontractare, în cazul contractelor viitoare și ale efectelor viitoare ale contractelor aflate în derulare, dar și o regularizare/reglare istorică a sumelor cuvenite și neachitate de contractant subcontractantului din contractele încheiate anterior și aflate în derulare, conform dispozițiilor tranzitorii ale proiectului de act normativ. Astfel, declarând dreptul la ajustare al subcontractantului, din rațiuni de echitate și de legalitate a destinației sumelor achitate de autoritatea contractantă din fonduri publice, se realizează un regim normativ clar și de la care părțile nu pot deroga, prevenind situații similare celor care au determinat promovarea prezentului proiect de ordonanță de urgență”, arată proiectul.