China și Uniunea Europeană au convenit să înceapă discuții cu privire la planurile blocului de a impune taxe vamale la importurile de vehicule electrice din țara asiatică, scrie Bloomberg.
Ministrul chinez al comerțului, Wang Wentao, și comisarul european pentru comerț, Valdis Dombrovskis, au discutat sâmbătă în cadrul unei videoconferințe, potrivit unei declarații a ministerului comerțului de la Beijing. Ei au convenit să înceapă discuțiile, se arată în declarație, fără a oferi detalii.
La începutul acestei luni, UE a anunțat că intenționează să impună taxe de până la 48% asupra vehiculelor electrice livrate din China, alimentând tensiunile comerciale cu țara asiatică. Blocul comunitar a deschis o serie de anchete în China, invocând practici comerciale neloiale, cum ar fi subvențiile masive acordate de stat, ceea ce a determinat Beijingul să riposteze printr-o campanie tot mai intensă de amenințări la adresa produselor europene.
Analize Economedia
Negocierile au loc în timp ce ministrul german al economiei, Robert Habeck, a efectuat prima sa vizită în China. Habeck s-a întâlnit cu Wang mai devreme sâmbătă, reiterând dorința Europei de a purta discuții privind tarifele.
Habeck a declarat că a fost informat de comisarul european Valdis Dombrovskis că vor avea loc negocieri concrete privind tarifele cu China.
“Acest lucru este nou și surprinzător, deoarece nu a fost posibil să se stabilească un calendar concret de negociere în ultimele săptămâni”, a declarat Habeck la Shanghai, potrivit CNBC.
El a afirmat că acesta a fost un prim pas și că vor fi necesare multe altele. “Suntem departe de final, dar, cel puțin, este un prim pas care nu a fost posibil înainte”.
Ministrul declarase mai devreme sâmbătă că ușa Uniunii Europene era deschisă pentru discuții privind taxele vamale ale UE pentru exporturile chineze.
“Ceea ce am sugerat astăzi partenerilor mei chinezi este că ușile sunt deschise pentru discuții și sper că acest mesaj a fost auzit”, a spus el în prima sa declarație la Shanghai, după întâlniri cu oficiali chinezi la Beijing.
Vizita lui Habeck este prima a unui oficial european de rang înalt de când Bruxelles-ul a propus taxe ridicate asupra importurilor de vehicule electrice (VE) fabricate în China pentru a combate ceea ce UE consideră a fi subvenții excesive.
Habeck a declarat că există timp pentru un dialog între UE și China cu privire la chestiunile tarifare înainte ca taxele să intre în vigoare și că el crede în piețele deschise, dar că piețele necesită condiții de concurență echitabile.
Un alt punct de tensiune între Beijing și Berlin este sprijinul Chinei pentru Rusia în războiul său din Ucraina. Habeck a menționat că schimburile comerciale ale Chinei cu Rusia au crescut cu peste 40% anul trecut.
Habeck a declarat că le-a spus oficialilor chinezi că acest lucru se răsfrânge asupra relației lor economice. “Circumvențiile sancțiunilor impuse Rusiei nu sunt acceptabile”, a spus el, adăugând că bunurile tehnice produse în Europa nu ar trebui să ajungă pe câmpul de luptă prin intermediul altor țări.
Timp pentru discuții
Taxele provizorii ale UE de până la 38,1% asupra EV-urilor chinezești importate urmează să se aplice până la 4 iulie, ancheta urmând să continue până la 2 noiembrie, când ar putea fi impuse taxe definitive, de obicei pentru cinci ani.
“Aceasta deschide o etapă în care negocierile sunt posibile, discuțiile sunt importante și dialogul este necesar”, a declarat Habeck.
Taxele vamale propuse de UE pentru bunurile chinezești nu sunt o “pedeapsă”, a declarat Habeck oficialilor chinezi mai devreme la Beijing. “Este important să înțelegem că acestea nu sunt taxe punitive”, a declarat el în cadrul primei sesiuni plenare a unui dialog privind clima și transformarea.
Țări precum SUA, Brazilia și Turcia au folosit taxe punitive, dar nu și UE, a spus el. “Europa face lucrurile diferit”.
Habeck a declarat că, timp de nouă luni, Comisia Europeană a examinat în detaliu dacă întreprinderile chineze au beneficiat pe nedrept de subvenții.
Orice măsură de taxe compensatorii care rezultă din examinarea UE “nu este o pedeapsă”, a spus el, adăugând că astfel de măsuri sunt menite să compenseze avantajele acordate companiilor chineze de către Beijing.
Zheng Shanjie, președintele Comisiei naționale pentru dezvoltare și reformă din China, a răspuns: “Vom face totul pentru a proteja companiile chineze”.
Taxele propuse de UE pentru vehiculele electrice fabricate în China ar afecta ambele părți, a adăugat Zheng. El i-a spus lui Habeck că speră ca Germania să dea dovadă de leadership în cadrul UE și “să facă ceea ce trebuie”.
De asemenea, el a respins acuzațiile de subvenții neloiale, afirmând că dezvoltarea industriei energiei noi din China a fost rezultatul unor avantaje cuprinzătoare în ceea ce privește tehnologia, piața și lanțurile de aprovizionare ale industriei, promovate în cadrul unei concurențe acerbe.
Creșterea industriei “este rezultatul concurenței, mai degrabă decât al subvențiilor, cu atât mai puțin al concurenței neloiale”, a declarat Zheng în timpul întâlnirii.