Contabilii cer eliminarea e-TVA, dar și a obligativității transmiterii facturilor B2C în sistemul e-Factura, se arată într-un memoriu transmis Guvernului și Ministerului Finanțelor de către Patronatul Antreprenorilor Contabili din România (PACR), care a organizat și protestul de ieri.
Peste o mie de persoane, contabili și economiști, dar și antreprenori, au protestat, luni, pentru a atrage atenţia asupra climatului economic marcat de „haos legislativ şi incertitudine fiscală”, solicitând totodată schimbări fundamentale în politica fiscală a ţării.
Solicitările din memoriu, pe scurt:
Eliminarea e-TVA – evaziunea fiscală nu este în raportările contabile și nici în e-urile ANAF-ului.
2. Eliminarea obligativității transmiterii facturilor B2C în sistemul e-Factura. “Scopul procesării nu justifică ingerința în viața privată, iar măsura este disproporționată”, spun semnatarii.
3. Eliminarea privind schimbarea caselor de marcat pentru QR Code. “Nu este normal ca, după ce au fost schimbate toate casele de marcat din bani publici (pe bază de deductibilitate fiscală din impozit), să le schimbăm din nou, fără să se beneficieze de deduceri fiscale”, se arată în memoriu
4. Revenirea la Legea Prevenției – varianta anterioară legii 296/2023. “Nu putem face afaceri cu pistolul la tâmplă, fără îndrumare, fără avertisment, unde singurul interes al statului este să-și amendeze contribuabilii din orice. Vrem să plătim doar 50% din amendă, în primele 15 zile!”, transmit contabilii
5. Predictibilitate – “conform articolului 4 din Codul Fiscal, orice modificare să fie realizată cu cel puțin 6 luni înainte de intrarea în vigoare, în mod special când vorbim de modificări de taxe și obligații noi puse în cârca contribuabilului”.
6. Respectarea dialogului social și a transparenței decizionale. Proiectele pentru OUG 69 și OUG 70 au stat 2 (două) zile în transparență decizională și au fost aprobate fără dezbatere publică, cu aviz negativ de la CES.
7. Eliminarea declarațiilor redundante – de la 1 ianuarie 2025 toți contribuabilii sunt obligați la raportarea SAF-T, care conține toate tranzacțiile economice ale unei firme. “ANAF are aceste date deja pentru contribuabilii mari și mijlocii, dar nu le folosește”
8. Modificarea termenelor pentru notificări în relația cu ANAF. “Contribuabilul are termene de 5-10-15-30 zile, ANAF are termen de răspuns de 45 de zile. În contextul actual al relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), există o discrepanță semnificativă între termenele de răspuns impuse contribuabililor și cele alocate ANAF”, spun contabillii.
9. Compensarea concediilor medicale cu contribuțiile sociale. “Nu mai putem să împrumutăm statul ani de zile și să plătim sănătate pentru concediile medicale!”, transmit semnatarii.
10. Norme clare pentru RO-e-Transport. Fără raportarea transporturilor internaționale în e-Transport
Memoriul contabililor: AICI
Răspunsul ministrului Finanțelor la protest:
Vezi și: