Miliardarul britanic Richard Branson, despre “cel mai notabil eșec” al său și lecția pe care a învățat-o: “Oamenilor le place destul de mult outsiderul”

Richard Branson Sursa foto: x.com/ Richard Branson @richardbranson

“Cel mai notabil eșec” al lui Richard Branson l-a învățat o lecție importantă: există valoare în a te vedea întotdeauna ca un outsider, a declarat recent antreprenorul miliardar la podcastul TED “Work Life with Adam Grant”, scrie CNBC.

“Oamenilor le place destul de mult outsiderul”, a spus el. “Nu vrei să fii întotdeauna deșteptul care are [întotdeauna] succes”.

A învățat dintr-un astfel de experiment care “s-a întors oribil împotriva sa”, i-a spus el lui Grant: Virgin Cola, un suc pe care grupul Virgin al lui Branson l-a lansat în 1994.

După un oarecare succes în Marea Britanie, compania a decis să își extindă prezența în Statele Unite și să provoace Coca-Cola și Pepsi, a declarat Branson pentru NPR în 2017. Pentru a sărbători lansarea Virgin Cola în SUA, Branson a condus un tanc printr-un zid de cutii de Coca-Cola și Pepsi în Times Square în 1998.

Virgin Cola s-a închis în liniște ani mai târziu, când Branson și-a dat seama că băutura era numărul 1 doar în Bangladesh, a spus el. “A fost o mulțime de distracție. Nu a făcut niciun rău [Virgin Group]”, i-a spus el lui Grant, și a făcut compania să pară mai simpatică, ca un “outsider” pe lângă rivalii săi.

Virgin Group nu era neapărat un outsider la acea vreme: Lansase afaceri în domeniul muzicii, editării de cărți, jocurilor video și transportului aerian, cu diferite niveluri de succes. Dar, de fiecare dată când s-a extins într-o nouă industrie, a folosit o mentalitate de luptător pentru a încerca să găsească noi modalități de a învinge concurenții de top, a scris Branson într-o postare pe blog, după cum a scris CNBC Make It în 2017.

“Nu am considerat niciodată Virgin ca fiind o “afacere mare”. Întotdeauna ne-am văzut ca outsider”, a scris el. “Și chiar ne place așa”.

Faptul că te consideri un outsider poate fi benefic, arată cercetările: Angajații “care credeau că ceilalți nu se așteptau ca ei să aibă succes aveau mai multe șanse să primească evaluări mai bune ale performanțelor din partea supervizorilor lor”, se arată într-o analiză din 2020 a Școlii Wharton din cadrul Universității Pennsylvania.

Această mentalitate se reflectă și în modul în care Branson decide ce afaceri noi să lanseze în continuare.

În loc să se concentreze pe cota de piață sau pe profitabilitate, el își pune două întrebări, a declarat el pentru Make It în mai: “Dacă creez acest lucru, poate fi mai bun decât ceea ce fac toți ceilalți?” și “Poate face o diferență reală în lume?”

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: