Micile afaceri prosperă pe TikTok Shop, generând milioane de vânzări datorită fondatorilor autentici și produselor care funcționează. Poate succesul lor să se extindă dincolo de aplicație?
Stormi Steele, fondatoarea startup-ului Canvas Beauty, s-a conectat la TikTok Shop în iunie pentru a-și vinde produsul revoluționar, o cremă hidratantă care se aplică alunecos și strălucitor, precum glazura de pe o gogoașă. În cadrul unui livestream, ea a discutat despre crema sa cu zeci de mii de urmăritori, care au putut apoi să cumpere produsul direct din aplicație. TikTok primea o mică parte din venituri. În câteva minute, ea a vândut peste 40.000 de unități, generând vânzări de peste 1 milion de dolari, scrie Fast Company.
@iamstormisteeleBLUEPRINT 🤯. To be the FIRST person and brand to accomplish this epic feat and being a part of TIKTOK history is a dream come true! Add being a BLACK FEMALE from a no stoplight town learning on her own on top of that just makes it that much sweeter!!! And now I’m excited to help find other amazing brands find success on TIKTOK as well!! That’s what CANVAS BEAUTY is all about! That’s the why! My obedience is connected to soo many other people’s destiny and I take that to heart the LONNNGGGG WAY!!! oh and btw why if you ain’t on BODY GLAZE by now, let me tell you, it’s time!!!♬ original sound – CANVAS BEAUTY BRAND
Steele vorbea cu un puternic accent de Alabama, înconjurată de angajații care o ajută să împacheteze cutii în depozitul său din Huntsville. Branding-ul Canvas Beauty nu este rafinat sau minimalist, precum brandurile de îngrijire a pielii pe care le puteți găsi pe rafturile Sephora. Ambalajele sunt acoperite cu o varietate de fonturi, așezate pe fotografii care par să fi fost extrase dintr-o căutare de imagini pe Google. Au nume precum „parfum din rai” și „cacao hawt”.
Dar Steele prezintă un caz convingător pentru brandul ei nou-născut, iar videoclipurile ei rezonează cu utilizatorii TikTok. Videoclipul livestream care prezintă crema sa hidratantă a depășit toate recordurile de vânzări ale TikTok, determinând platforma să o sune pentru a o felicita pe Steele și, ulterior, să o invite la sediul său din California. Steele s-ar putea să iasă în evidență pentru succesul său, dar este departe de a fi singura.
TikTok Shop a fost lansat în septembrie 2023, oferind videoclipuri livestream pentru cumpărături. Până la sfârșitul anului trecut, existau deja peste 15 milioane de vânzători în întreaga lume, inclusiv o jumătate de milion în Statele Unite. Vânzătorii de top din TikTok Shop câștigă zeci de mii de dolari pe lună sau chiar mai mult. Și, deși platforma nu dezvăluie date financiare, TikTok ar putea deveni în curând un jucător important în peisajul comerțului electronic.
Întrebarea care se pune acum este dacă aceste branduri pot trece de la o lansare de succes pe TikTok la o afacere sustenabilă pe termen lung care să existe în afara platformei.
Cum să reușești pe TikTok
TikTok se concentrează pe sprijinirea micilor întreprinderi – în special a celor înființate de minorități – să reușească în magazinul său TikTok. În această vară, a lansat un „Accelerator TikTok Shop deținut de femei”, un program de șase săptămâni conceput pentru a ajuta femeile fondatoare să prospere pe platformă. Compania a apelat la consilieri precum Tina Wells, autoarea cărții The Elevation Approach, care are o linie de produse de succes la Target, pentru a le îndruma pe aceste antreprenoare.
Wells spune că succesul pe TikTok arată adesea diferit față de alte platforme. În ultimii 15 ani, platformele de social media au fost cruciale pentru succesul unui brand, dar au funcționat destul de diferit de TikTok. „Scopul Instagram a fost să te inspire, în timp ce Facebook a fost despre promovarea conexiunilor”, spune Wells. „Pentru branduri, scopul TikTok este să informeze”.
Wells remarcă faptul că fondatorii care pun accentul pe autenticitate tind să se descurce bine. Utilizatorii TikTok pot vedea prin fundaluri frumoase, dar inventate; ei nu vor să vadă fondatori al căror machiaj și păr sunt întotdeauna perfecte. Aceștia sunt interesați de „realitate” și de a-și face o idee exactă despre cum este produsul, chiar dacă nu îl pot încerca în persoană. Acesta este motivul pentru care ea crede că Steele a avut atât de mult succes. „Este 100% ea însăși”, spune Wells. „Ai încredere în ea atunci când îți arată ce a făcut produsul pentru pielea ei.”
Să luăm ca exemplu o fondatoare precum Annie Leal, care vinde I Love Chamoy, un sos fără zahăr, care este foarte apreciat în Texas. Ea a lansat brandul la sfârșitul anului 2021. Deoarece TikTok Shop nu exista la acea vreme, ea a filmat pur și simplu conținut despre produsele sale, iar oamenii au trebuit să meargă la link-ul din biografia sa pentru a le cumpăra. Dar când TikTok și-a lansat funcționalitatea magazinului, permițând utilizatorilor să cumpere direct dintr-un videoclip, vânzările au luat-o razna. Ea a vândut 750 de sticle în prima săptămână de activitate, iar acum a vândut peste 110.000 de sticle. A participat chiar și la emisiunea Shark Tank și, deși nu a încheiat nicio afacere, vorbește foarte frumos despre această experiență și cu siguranță a câștigat câțiva fani în urma expunerii.
@ilovechamoy Replying to @user19505247857 it was a hard choice but I have no regrets #sugarfree #sharktank #sharktankproducts #chamoy #blackfriday #tiktokshopblackfriday ♬ Epic Music(863502) – Draganov89
Leal spune că utilizatorilor TikTok le place să intre în culisele unui brand, să vadă atât succesele, cât și eșecurile acestuia, iar în timp acest lucru îi face să se simtă mai conectați și mai loiali brandului. Ea a documentat fiecare dată când a mutat fabrici pentru a crește producția.
De asemenea, a fost dispusă să fie vulnerabilă, ca atunci când a povestit cum o întreagă serie de 40.000 de sticle de sosuri I Love Chamoy a fost furată dintr-o camionetă. Ea a mers pe TikTok pentru a explica ce s-a întâmplat și pentru a le spune clienților că vor trebui să aștepte o lună pentru a-și primi produsul. „Îmi investisem toate veniturile în acea producție”, spune ea pentru Fast Company. „Le-am spus totul urmăritorilor mei și mă așteptam să mă înjure sau să își anuleze comenzile. Dar nicio persoană nu a făcut asta. Am fost întâmpinată cu dragoste și înțelegere. Oamenii mă susțineau cu adevărat.”
Construirea unui brand specializat
Wells crede că specificitatea funcționează bine pe TikTok. În timp ce pe Instagram mulți creatori doresc să creeze produse care să atragă o gamă largă de consumatori, fondatorii TikTok tind să creeze produse care să atragă un client foarte specific. Steele, de exemplu, se adresează femeilor de culoare care ar putea să nu fie servite de alte branduri de frumusețe. Iar de-a lungul timpului, această abordare a cucerit oameni din multe medii. „Cei mai de succes fondatori de pe TikTok sunt oameni care știu foarte clar cui se adresează”, spune Wells. „Când apare un videoclip, știi imediat dacă este persoana ta sau nu. Nu ești niciodată confuz”.
Acest lucru a fost valabil și pentru Leal. În videoclipurile sale, ea merge adesea în comunitatea sa, arătând imagini cu târguri locale și standuri de taco cu bucăți enorme de carne pe grătar. Acestea sunt imagini pe care oamenii care iubesc mâncarea și cultura mexicană le vor înțelege imediat. Într-adevăr, mexicanii americani sunt încântați de o marcă care produce o versiune mai sănătoasă de chamoy, un produs pe care îl cunosc și îl iubesc deja.
Dar Leal a constatat, de asemenea, că a fi autentică pe TikTok i-a permis să își crească audiența dincolo de comunitatea sa imediată. Musulmanii au întrebat-o dacă produsul este halal și a văzut oameni postând videoclipuri în care puneau chamoy pe ouă și brânză de vaci. „Nu am văzut niciodată un mexican care să facă asta”, spune Leal. „Dar nu cred că m-am adresat vreodată publicului mexican. Eu doar împărtășesc propria mea experiență, și se întâmplă să fiu mexican, dar oamenii din toate mediile se pot raporta la mine.”
Extinderea dincolo de TikTok
TikTok Shop este încă tânăr, dar TikTok dorește să ajute brandurile care au avut un succes timpuriu să își ducă afacerile dincolo de platformă, astfel încât și alte companii să vadă TikTok ca un loc unde să facă afaceri. În timp, acest lucru ar putea aduce un flux semnificativ de venituri pentru platformă.
Având în vedere cât de specifică este estetica TikTok, Wells spune că mărcile trebuie să se gândească cu atenție la modul în care vor trebui să evolueze pentru a avea succes în altă parte, inclusiv în magazinele cu amănuntul. Ea subliniază, totuși, că nu există o singură cale către succes pentru un brand. Ea subliniază că fondatorii pot opta să rămână un brand direct către consumatori, să încerce să intre în buticuri mici sau să se îndrepte către retaileri mai mari, precum Target și Sephora. Este posibil să generezi sume enorme de venituri prin toate aceste canale, dar are mult de-a face cu ceea ce fondatorii doresc să facă cu timpul lor.
„Dacă te afli într-un retailer mare, o mare parte din timpul tău va fi dedicat logisticii și expedierii”, spune Wells. „Dacă pasiunea ta este într-adevăr dezvoltarea produsului și creativitatea, atunci acest tip de creștere nu se va simți bine. Trebuie să te întrebi ce fel de creștere îți dorești.”
Până în prezent, mulți fondatori de afaceri de pe TikTok au descoperit că vânzarea directă către clienți funcționează cel mai bine. Lindzi Shanks are o afacere numită XO Marshmallow care vinde bezele gourmet. Deși și-a fondat marca în urmă cu aproape un deceniu, veniturile sale au crescut datorită TikTok, unde postează în mod regulat videoclipuri din fabrica sa. Își pune mănuși și își înfige mâinile în dulciuri pentru a le oferi urmăritorilor o idee despre cum se simt și cum sună atunci când sunt desfăcute. Ea se așteaptă să genereze venituri de 1 milion de dolari în acest an de pe TikTok. Ea a lansat o cafenea cu bezele în Chicago, unde clienții pot cumpăra bezele și, de asemenea, comanda s’mores și ciocolată caldă. Prin vânzarea pe propriile canale, Shanks poate controla estetica brandului și își poate păstra vocea consecventă.
@xo.marshmallow Replying to @akainusolos We work really hard to make the best quality products for you 🥰#xomarshmallow #marshmallow #smallbusiness #tiktokshop ♬ So Low – Shiloh Dynasty & LofiCentral
Între timp, brandul I Love Chamoy al lui Leal se află acum în magazinele din Texas. Un cumpărător de la o alimentară numită H-E-B a observat postările lui Leal pe TikTok și a cerut să aibă brandul. Acum produsul este disponibil în peste 400 de magazine. Este disponibil și la Wegmans și T.J. Maxx.
Dar chiar dacă brandul a ajuns mare, Leal nu are de gând să înceteze să producă TikToks. Ea a constatat că acești comercianți cu amănuntul nu-i afectează vânzările directe către consumatori. „Faptul că suntem în retail nu canibalizează vânzările de pe site-ul nostru”, spune ea. „De fapt, când oamenii intră în magazin și văd produsul nostru, sunt foarte încântați pentru că ne recunosc de la TikTok. Așa că vor face conținut și îl vor posta pe TikTok. Este un ciclu virtuos cu adevărat uimitor.”