Autoritatea de supraveghere a concurenței din Marea Britanie a emis vineri o declarație de obiecții cu privire la practicile Google în domeniul tehnologiei publicitare, despre care autoritatea de reglementare a constatat provizoriu că afectează concurența în Regatul Unit, transmite CNBC.
Într-o declarație, Autoritatea pentru concurență și piețe a susținut că titanul american al căutărilor pe internet „a afectat concurența prin utilizarea poziției sale dominante în publicitatea afișată online pentru a-și favoriza propriile servicii ad tech”.
Potrivit CMA, „marea majoritate” a miilor de editori și agenții de publicitate din Regatul Unit utilizează tehnologia Google pentru a licita și a vinde spațiu pentru afișarea anunțurilor pe o piață în care jucătorii cheltuiau 1,8 miliarde de lire sterline anual, conform unui studiu din 2019.
Autoritatea de reglementare a adăugat că este, de asemenea, „îngrijorată de faptul că Google se folosește în mod activ de poziția sa dominantă în acest sector pentru a-și prefera propriile servicii”. Așa-numita „auto-preferință” a serviciilor de către giganții din domeniul tehnologiei este o preocupare cheie pentru autoritățile de reglementare care analizează aceste companii.
CMA a mai precizat că Google dezavantajează concurenții din domeniul tehnologiei publicitare, împiedicându-i să concureze „în condiții de concurență echitabile”.
„Multe întreprinderi reușesc să își mențină conținutul digital gratuit sau mai ieftin prin utilizarea publicității online pentru a genera venituri. Reclamele de pe aceste site-uri și aplicații ajung la milioane de oameni din Regatul Unit – ajutând la cumpărarea și vânzarea de bunuri și servicii”, a declarat vineri, într-o declarație, Juliette Enser, director executiv interimar de aplicare a legii în cadrul CMA.
„De aceea este atât de important ca editorii și agenții de publicitate – care permit acest conținut gratuit – să poată beneficia de o concurență eficientă și să obțină o înțelegere corectă atunci când cumpără sau vând spațiu publicitar digital”, a adăugat Enser.
Google nu a răspuns imediat la solicitarea CNBC de a comenta.
Nu este prima dată când se spune că gigantul tehnologic american abuzează de poziția sa dominantă în domeniul tehnologiei publicitare pentru a afecta concurența. În cadrul Uniunii Europene, autoritățile de reglementare au acuzat anul trecut Google de încălcarea normelor antitrust în domeniul tehnologiei publicitare și au declarat că ar putea solicita divizarea unor părți ale activității gigantului tehnologic pentru a-și atenua îngrijorările.
În luna august, un judecător federal a dat dreptate Departamentului de Justiție cu privire la acuzațiile potrivit cărora Google deține de ani de zile un monopol asupra căutărilor și publicității text.
Această hotărâre – prima decizie anti-monopol împotriva unei companii de tehnologie din ultimele decenii – a fost comparată cu o decizie antitrust împotriva Microsoft, care a stabilit că firma a utilizat în mod ilegal puterea de piață a sistemului său de operare Windows pentru a elimina concurența formată din browsere rivale, și anume Netscape Navigator.
În decizia de vineri a CMA, organismul de supraveghere a afirmat că, începând din 2015, Google a abuzat de poziția sa dominantă în calitate de operator al instrumentelor de cumpărare de publicitate „Google Ads” și „DV360”, precum și al unui server de publicitate pentru editori cunoscut sub numele de „DoubleClick For Publishers”, pentru a consolida poziția de piață a bursei sale de publicitate, AdX.
Bursele de publicitate sunt platforme tehnologice care facilitează cumpărarea și vânzarea de inventar publicitar media. Acestea funcționează prin primirea de cereri de oferte din partea editorilor care oferă spațiu pentru vânzarea de reclame, apoi prin confruntarea acestora cu ofertele de răspuns din partea agențiilor de publicitate prin intermediul unui proces de licitație.