BREAKING Guvernul a înființat Carpatica Feroviar, o nouă companie de stat pentru transportul feroviar de marfă, după ce CFR Marfă e condamnată la faliment. Cine sunt administratorii

CFR Marfă, profit de 77 milioane lei 6 luni 2023 nu e risc de faliment Sursa foto: CFR Marfă, Facebook

Guvernul Ciolacu a înființat miercuri prin hotărâre o nouă companie cu capital integral de stat în domeniul transportului feroviar de marfă. Carpatica Feroviar a fost înființată pentru ”deservirea nevoilor de apărare a țării, precum și pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată”, potrivit notei de fundamentare. De fapt, e vorba despre înlocuirea companiei CFR Marfă, ajunsă în situație de cvasi-faliment după ce Comisia Europeană a decis că statul român trebuie să recupereze un ajutor de stat de 2,6 miliarde lei plus dobânzi.

Or, în condițiile în care CFR Marfă a fost spoliată constant în ultimele trei decenii prin contracte dezavantajoase, rambursarea acestui ajutor de stat acordat ilegal înseamnă practic ieșirea din piață.

În aceste condiții, guvernul susține că statul trebuie să aibă propria companie de transport feroviar de marfă și a înființat Carpatica Feroviar. Justificarea guvernului pentru apariția unei noi companii de stat e războiul din Ucraina.

”Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat. Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării, precum și pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată, în condițiile legii. Sectorul transportului european feroviar de marfă este suprasolicitat, având în vedere contextul actual geopolitic generat de conflictul militar din regiunea Mării Negre, în care statul român, prin operatorul național de transport feroviar de marfă, joacă un rol determinant în asigurarea transporturilor de marfă pe calea ferată din și către Ucraina”, se arată în expunerea de motive.

Cine conduce provizoriu noua companie de stat

Primii membri ai Consiliului de administrație al firmei sunt angajați ai Ministerului Transporturilor sau ai instituțiilor din subordine, după cum arată documentul citat.

E vorba despre Adrian-Daniel Găvruță (secretar general adjunct la Ministerul Transporturilor), Mihail George Staicu (fost șef de cabinet al ministrului Transporturilor), Alexandru Radu (director general al Societății ”INFORMATICĂ FEROVIARĂ” SA ), Otilia-Florentina Nuncă (director adjunct CNAIR) și Gabriel Budescu (director general CNIR SA).

Mandatul acestora va înceta de drept la data desemnării, de către adunarea generală a acționarilor, a administratorilor selectați potrivit procedurii de selecție și nominalizare prevăzută prin OUG nr. 109/2011, potrivit notei de fundamentare.

CFR Marfă deține o cotă de piață de 31,2%.

Pe piața internă există 39 de operatori de transport feroviar, din care 5 dețin licențe exclusiv pentru transportul de călători, iar 3 dețin licențe atât pentru transportul de călători, cât și pentru transportul de marfă.

Carpatica Feroviar SA va desfășura două tipuri de activități, potrivit hotărârii adoptate:
– de interes strategic – pentru asigurarea necesității de mobilitate prioritizată, ținând cont de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale și de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situații de criză;
– comercial – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar.

Compania a primit inițial un capital de 125.000 de lei de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.