Cel mai mare producător de vehicule electrice din China, BYD, a înregistrat pentru prima dată venituri trimestriale mai mari decât rivalul american Tesla, însă un război dur al prețurilor pe piața sa internă i-a diminuat profitabilitatea, transmite Financial Times.
Veniturile BYD pentru trimestrul al treilea au ajuns la 28,2 miliarde USD, depășind vânzările de 25,2 miliarde USD raportate de Tesla săptămâna trecută.
Constructorul auto chinez în care e acționar și miliardarul american Warren Buffett a vândut un număr record de 1,1 milioane de mașini în perioada de trei luni, stimulat de o nouă rundă de subvenții guvernamentale chineze pentru vehiculele electrice. Cu toate acestea, creșterea cu 24% a vânzărilor raportată miercuri a venit în detrimentul profitului brut ale BYD, care au scăzut de la 22,1% anul trecut la 21,9%.
În loc să ofere direct reduceri, BYD a lansat în ultimele luni modele cu echipamente avansate la prețuri mai mici decât versiunile lor vechi. Strategia l-a ajutat să își consolideze poziția de lider de piață pe fondul concurenței acerbe în materie de prețuri, dar a dus la scăderea profitului net pe vehicul al grupului, au declarat analiștii.
Un război continuu al prețurilor pe cea mai mare piață auto din lume afectează marjele atât la mărcile chineze, cât și pentru producătorii auto străini. Volkswagen a avertizat că profitul operațional al întreprinderilor sale mixte din China ar putea atinge limita inferioară a previziunilor sale pentru 2024, ajungând la 1,6 miliarde de euro în loc de 2 miliarde de euro.
Datorită unui nivel ridicat de integrare verticală, inclusiv controlul producției de baterii și cipuri de calculator, marja brută a BYD de 21,9% este încă cu mult peste cea a Tesla de 17% și a rivalilor chinezi Zeekr de 14,2% și Xpeng de 6,4%.
Analiștii au declarat că expansiunea în străinătate va fi esențială pentru creșterea viitoare a BYD, în contextul creșterii protecționismului occidental.
„Deși BYD își consolidează în prezent prezența pe piața din străinătate într-un ritm rapid, expansiunea sa globală se confruntă cu mai mulți factori de incertitudine, inclusiv complexitatea operațiunilor locale, schimbările de politică și riscurile geopolitice”, au scris analiștii Goldman Sachs într-o notă de cercetare din această lună.
UE a decis marți să impună tarife suplimentare de 17 % la importurile de vehicule BYD alimentate cu baterii, pe lângă taxa existentă de 10 %. Chiar dacă BYD a deschis recent o fabrică în Thailanda – prima sa fabrică din afara Chinei – vânzările în străinătate au reprezentat doar 7,9% din totalul vânzărilor lunare în septembrie, în scădere de la 9,8% cu un an înainte.