România devine un punct central pe harta globală a outsourcing-ului IT, iar perspectivele sale economice reflectă schimbările prin care trece această industrie sub presiunea de reducere a costurilor, dar și integrarea unor tehnologii avansate care necesita inovare, conform raportului Romania IT Outsourcing în 2025.
Datele arată că acest context obligă companiile românești să își consolideze poziția pe piață prin implementarea soluțiilor bazate pe inteligență artificială și adoptarea unor modele de preț dinamice, capabile să facă față cerințelor internaționale tot mai ridicate de eficiență și inovație, conform unui comunicat de presă al companiei.
În 2024, se estimează că piața de outsourcing IT din România va genera venituri de 375,4 milioane de dolari, cu o rată de creștere anuală compusă (CAGR) proiectată de 10,02%, care va ajunge la 734,3 milioane de dolari până în 2029. Tendința este de a continua și în 2025, pe fondul presiunilor de eficiență și al investițiilor în tehnologii avansate.
Potrivit datelor raportului, această creștere reflectă capacitatea României de a se adapta la tendințele globale, inclusiv integrarea inteligenței artificiale și adoptarea unor modele inovatoare de stabilire a prețurilor. Soluțiile bazate pe AI devin un semn distinctiv al serviciilor românești, permițându-le să rămână competitive pe fondul creșterii presiunilor economice.
De asemenea, sectoarele cu cerere ridicată, precum fintech, asistența medicală și securitatea cibernetică sunt în prim-planți scot în evidență capacitatea companiilor din România de a oferi soluții specializate care îndeplinesc standardele internaționale.
„Pe lângă implementarea soluțiilor bazate pe AI, menite să eficientizeze și să reducă costurile firmelor de IT din România, tranziția către dezvoltarea și comercializarea de produse proprii poate reprezenta o alternativă viabilă, însă una plină de riscuri. Dezvoltarea de produse necesită investiții inițiale semnificative și expertiză solidă în marketing pentru a asigura o poziționare și promovare eficientă pe piețele internaționale. Având în vedere că doar 5% dintre produsele noi ajung să fie un succes, o astfel de tranziție ar trebui realizată treptat și în paralel cu dezvoltarea unor soluții sofisticate și strategice de outsourcing”, a declarat Lucian Ghinea, CEO 112Hub.
Ce tip de strategie folosește Romania?
„România oferă o combinație rară de cost-eficiență, expertiză tehnică și colaborare fluidă cu clienții din Europa de Vest” afirmă Lucian Ghinea, CEO al 112HUB, o companie specializată în matchmaking pentru outsourcing IT, unică pe piața din România.
România a depășit modelul simplist al outsourcing-ului bazat pe costuri mici. Companiile românești au adoptat tehnologii avansate precum AI și soluții hibride, reducând timpii de livrare cu până la 30%, ceea ce reprezintă un avantaj competitiv semnificativ și un exemplu al capacitatății României de a livra soluții de înaltă valoare. Compatibilitatea culturală cu clienții din Europa de Vest este un diferențiator major pentru România.
Acest lucru facilitează o colaborare mai eficientă și evită barierele culturale frecvent întâlnite în alte destinații, cum ar fi India sau Filipine.
Pe termen scurt, presiunea asupra salariilor din sectorul IT din România s-a diminuat în urma valului de disponibilizări din 2024. În prezent, ratele zilnice pentru outsourcing se situează între 320 și 700 de dolari, iar acestea variază în funcție de complexitatea proiectelor și de expertiza necesară.
Perspective pentru 2025
Perspectivele pentru industria IT în România nu implică schimbări semnificative pentru2025, dar pe termen lung companiile românești vor trebui să se modernizeze sau să dezvolte produse proprii. De asemenea, diversificarea locațiilor de livrare către zone cu costuri mai mici și extinderea operațiunilor de livrare în afara României vor deveni strategii cheie pentru menținerea marjelor de profit într-o industrie tot mai competitivă
„Disponibilizările din IT-ul românesc vor continua, iar în cazul reducerii facilităților fiscale actuale, acestea s-ar putea intensifica, amplificând presiunile deja existente asupra sectorului. În acest context, este de așteptat ca firmele să fie obligate să depună eforturi semnificative pentru a limita disponibilizările, care ar putea ajunge la cel puțin 10% din personal. Creșterile salariale nici nu intră în discuție în acest context, dată fiind presiunea asupra costurilor operaționale și a rentabilității”, declară Lucian Ghinea.
România are toate ingredientele pentru a deveni un lider regional în outsourcing-ul IT, cu o forță de muncă pregătită, poziționare geografică avantajoasă și o capacitate dovedită de adaptare la schimbări economice. Totuși, presiunile fiscale și automatizarea rapidă vor testa limitele adaptabilității țării.
112HUB, cofondată de CEO-ul Lucian Ghinea, este companie de matchmaking în outsourcing IT din România, cu operațiuni bazate în Germania și Marea Britanie și sprijinite de o rețea solidă de furnizori din Portugalia,România și Bulgaria.