O mică afacere de familie din Iași s-a extins în 7 ani la nivel național. Este vorba de brandul de supe Zwup, al firmei Nutrizema. A pornit de o dorință simplă, de a avea mâncare sănătoasă sau după cum a explicat pentru Economedia Iulian Virabov, directorul executiv al fabricii de supe Zwup (SC Nutrizema SRL).
“Suntem o companie mică din Iași, care a început ca business de familie și ulterior a raliat prieteni și colaboratori apropiați din alte proiecte, care au crezut în ideea noastră. Ideea bazelor de gătit naturale a venit, cum se întâmplă deseori, dintr-o nevoie nesatisfăcută. Am vrut să gătim „ca la televizor”, folosind supe și nu apă, iar astfel de produse nu se găseau în magazine. Întrebarea „dar de ce să nu facem noi?” e destul de firească, într-o familie cu experiență și reflexe antreprenoriale.”, a spus Iulian Virabov.
Ideea afacerii s-a născut în primăvara lui 2017. Numele Zwup s-a dorit a fi ceva ceva scurt și „internațional”, în sensul de utilizabil indiferent de geografie.
“Am ajuns la acest nume inedit, ușor de adoptat și iubit, cu fonetică sugestivă și aproape onomatopeic, ce a putut fi protejat ca marcă și care, în plus, ne-a permis să generăm un întreg vocabular de termeni originali, exclusivi, pe care îi folosim cu drag în comunicare: „a zwupa – zwupare – zwupează”, „zwuper” și „zwuperlativ”, „zwupătură”, etc.”
Iar un mare avantaj a fost faptul că au avut curajul să intre primii pe această piață.
“La lansarea afacerii, ZWUP a fost prima gamă de baze de gătit 100% naturale, concentrate, obținute prin fierbere lentă de peste 12 ore, produse la nivel industrial în România. Din ce știm, încă nu există ceva identic pe piață.”
Afacerea a pornit și cu un mic ajutor cu programul Start-Up Nation, dar grosul investiției a venit din fonduri proprii și credite bancare.
“Am beneficiat inițial de o finanțare de 40.000 Euro prin programul Start-Up Nation, în rest investiția de aproximativ 500.000 Euro a fost asigurată prin fonduri proprii și credite bancare. Accesul la fonduri europene sau de orice altă natură nu e o chestiune așa simplă cum pare pe hârtie. Firma noastră, puternic afectată de pandemie și cu mai toate planurile inițiale răsturnate de anii complicați prin care am trecut, nu a fost considerată eligibilă pentru nici un program compensatoriu sau de sprijin, până acum. Ne frământă și pe noi această dilemă, dacă finanțările sunt destinate celor care au cu adevărat nevoie de susținere pentru a rezista, sau celor care sunt deja consolidați și „victorioși”…” spune directorul Nutrizema.
De altfel, când a pomenit de pandemie, el amintește că aceasta a fost doar una dintre dificultățile cu care s-au confruntat.
“Aici, din păcate, lista e destul de lungă. Pandemia a fost o lovitură majoră, căci a stopat brusc canalul HORECA pe care tocmai începuserăm să-l dezvoltăm. Listarea produselor în retailul modern a fost de asemenea complicată, dar suntem mândri că am reușit să fim prezenți în majoritatea rețelelor IKA exclusiv prin forțe proprii. În rest, avem fluctuațiile și provocările firești ale muncii de producție, legate de materii prime, ambalaje, aprovizionare, logistică. Am rezolvat toate dificultățile prin efort și tenacitate, altfel nu se poate. “, a precizat el.
Iar după 7 ani de efort și tenacitate, Zwup va obține un profit despre care Iulian Virabov spune că este unul “adevărat”. Anul trecut, primul profit obținut a fost de doar 272 de lei.
“În anul 2023 afacerea a trecut de breakeven, însă 2024 va fi primul an de profit „adevărat”, de peste 15%. Formula a fost și încă este bazată pe multă muncă, investiții, adaptare, plus încredere totală în proiect. Asta ne-a dat perseverența de care a fost nevoie în momentele cele mai grele, sau chiar când părea să fi rămas fără soluții.”
Afacerea Zwup este un mică, dar ca multe din țară, se bazează pe angajați străini.
“Avem 7 angajați în zona de management executiv și producție, celelalte activități fiind externalizate sau încă prestate pro-bono de asociați. Da, și nouă ne-a fost greu să găsim oamenii potriviți, iar în acest moment 3/4 angajați sunt cetățeni străini. Avem grijă foarte mare de mediul de lucru oferit și ne place să ne simțim „ca în familie” și alături de mica noastră echipă, la fabrică.”” a explicat Iulian Virabov.
Zwup este prezentă doar în România, air produsele sale sunt destinate atât consumatorilor casnici, câte și celor din Horeca.
“Avem gramaje mai mici pe care le considerăm de uz casnic, și gramaje considerate de uz profesional / pentru HORECA. Evident, o persoană fizică poate cumpăra ZWUP la 1700 g, considerat ambalajul de HORECA, dacă are o familie numeroasă sau are un eveniment. Vânzările principale se realizează la gramajele mici, însă cele mari au ajuns să reprezinte cca 20% din total, ceea ce e o creștere semnificativă față de anul precendent și cu premise bune de viitor. Ca profil de cumpărător, e vorba în primul rând de cei care conștientizează nevoia și apreciază valoarea produsului – oameni care gătesc, atenți la ingrediente și nutriție, dornici să obțină calitate maximă cu maximum de confort și viteză. În plus, ZWUP este foarte căutat și de nișe de consumatori, pentru calitatea nutritivă și aportul semnificativ de colagen natural – pentru hrana bebelușilor, pentru diete diverse, în alimentația sportivilor, ca adjuvant în afecțiuni articulare ori digestive. Majoritatea consumatorilor ZWUP provin din mediul urban. În zona profesională, ZWUP este un fond de gătit excelent.”, precizează directorul Nutrizema.
Cele mai vândute produse sunt supele de oase, sortimente Pui și Vită, acestea fiind, de altfel primele lansate pe piață. Sortimentul ZWUP de Legume e disponibil în magazine doar din 2023 și este în creștere.
Furnizorii, spune Iulian Virabov, sunt locali: “Am avut mereu în vedere ca promisiunea „produs 100% românesc” să nu însemne doar „fabricat în România”, ci și fabricat doar din ingrediente locale. La oase și carne, prin faptul că se folosesc numai anumite repere și în variantă proaspătă, am mers spre mari unități de abatorizare din țară și există mai multe opțiuni, din fericire. Aprovizionarea cu legume românești a fost mai complicată, însă astăzi suntem mulțumiți că am identificat un furnizor național de legume produse în România cu care colaborăm foarte bine. Ca cerințe, evident că am căutat raportul calitate-preț potrivit pentru noi, dar și furnizori care să poată satisface fără abatere structura de produs și calendarul de livrare, la volumele pe care le putem noi consuma în această etapă – după cât se pare, volume prea mari pentru fermierii locali, însă încă mici pentru procesatorii importanți de nivel național.”
Acum, pe final de 2024, an în care așteaptă primul profit “adevărat”, Iulian Virabov spune că mica afacere de familie din Iași are planuri de creștere pe 5 ani.
“În ciuda aparențelor, afacerea e una foarte complicată, și de tipul celor care cresc organic, prin trudă, agilitate și dezvoltări progresive. Planul de creștere pe următorii 5 ani prevede produse, canale și piețe noi pe care să intrăm, însă totul ține deocamdată de mărirea rapidă a capacității de producție și stocare. Avem multe planuri de viitor și opțiuni, în categoria ready-to-cook dar și în zona ready-to-eat, însă vom vorbi despre ele la momentul potrivit.”
Prin campania „Antreprenor cu valoare adăugată”, Economedia promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe antreprenorii români să dezvolte și să vândă produse fabricate parțial sau total pe plan local, sub branduri proprii.