România și Turcia sunt două țări cu un trecut istoric tumultos, dar globalizarea a făcut ca cele două state să treacă de la ură la acceptare și chiar să facă astăzi împreună comerț. Turcia se uită din nou cu interes la România, în prezent, doar că de această dată vrea să „cucerească” marile sectoare ale economiei românești.
În ultimii ani, companiile gigantice din Turcia, jucătorii din liga mare, au început să migreze către România și încep să domine sectoare precum auto, e-commerce sau infrastructură, arată o analiză Economedia.
Auto
Pe piața auto, turcii au preluat acum doi ani de la Ford Motor Company uzina de automobile de la Craiova prin compania Ford Otosan. Noul proprietar al fabricii Ford de la Craiova este așadar Ford Otomotiv Sanayi A.Ș, societate pe acțiuni în care nu există un acționar majoritar și în care dețin pachete egale de acțiuni, de 41% fiecare, Ford Deutschland Holding GmbH și Koc Holding A.Ș.
În octombrie, uzina Ford Otosan de la Craiova atingea 27.600 de maşini asamblate într-o singură lună, în octombrie, cel mai ridicat nivel de producţie atins vreodată de unitatea de producţie în istoria sa. Iar pe primele 10 luni, producția se ridica la 207.162 unităţi, depăşind în premieră pragul de 200.000 de maşini anual.
Astfel, Ford „suflă în ceafa” Dacia, care a produs lunar 31.030 unități în luna octombrie, iar producția la 10 luni 259.676 unități. În plus, din această toamnă, Ford a demarat și producția a trei versiuni electrice la Craiova, pentru care și asamblează local baterii, după cum a scris Economedia în exclusivitate.
e-commerce
Gigantul turc de comerț electronic și de fashion Trendyol a intrat anul acesta pe piața românească cu o strategie de reduceri agresive și spune că vrea să devină lider pe zona de e-commerce. În prezent, liderul pe piața e-commerce din România este eMAG, retailer la bază român, deținut în prezent de fondul de investiții sud-african Naspers.
Compania turcă a vândut după numai opt luni de prezență pe piață circa 3 milioane de produse către 500.000 de clienți. Compania a anunțat și un birou și un depozit logistic în București, care va deveni centru regional pentru Europa de Sud-Est.
„Am văzut foarte repede potențialul României și cererea și recunoașterea de către clientul român pentru Trendyol. Suntem un investitor strategic pe termen lung. Suntem un investitor financiar și vrem să investim timp de decenii în această țară. Suntem interesați să investim în această țară pe termen lung (…) Acest depozit nu va fi doar pentru România, ci operațiunile logistice vor servi toată regiunea Europei de Sud-Est. România va fi foarte importantă. Vom avea o aplicație locală, un birou local, un depozit local, angajați locali. Vom fi o companie locală aici, cu capabilități transfrontaliere. Și de aceea România este, așa cum am spus, o investiție cheie pentru noi”, a declarat Çağlayan Çetin, Președintele Trendyol Group.
Infrastructură
Constructorii din Turcia aveau deja în primăvară în România contracte de 6 miliarde de euro pentru 165 de kilometri de autostradă și cele două magistrale de metrou din București și Cluj, după cum arăta o analiză Economedia. Între timp, Makyol a câștigat și cel mai scump lot de autostradă din România, lotul „Meseș” (41 km) de pe Autostrada Transilvania, cu o valoare de 6,8 miliarde lei (1,36 miliarde euro).
Astfel, pentru infrastructura de transport rutier, Makyol, Mapa-Cengiz, Nurol, Alsim Alarko și Ozaltin au contracte semnate de 3 miliarde de euro cu Ministerul Transporturilor/CNAIR pentru 165 km de autostradă și drum expres, iar Gulermak și Makyol-Alsim Alarko au contracte de aproape 2,5 miliarde de euro pentru cele două magistrale noi de metrou Cluj-Napoca (1,8 miliarde de euro) și București, Gara de Nord-Otopeni cu cele două secțiuni. Totodată, Gullermak mai lucrează în asociere cu FCC (Spania) pe lotul 3, Poieni – Aleșd (57 km) de pe Magistrala feroviară 300 Cluj-Napoca – Oradea. De asemenea, ESTA, a semnat cu CNAIR două contracte de aproape 400 milioane Euro pentru lărgire și reabilitare DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia.
Mai mult decât atât, compania turcă Makyol a câștigat recent licitația pentru construcția celui mai scump lot de autostradă din România, lotul Meseș (41 km) de pe Autostrada Transilvania, cu o valoare de 6,8 miliarde de lei fără TVA. Constructorul român UMB, care în mod uzual a câștigat cam tot ce a licitat, a pierdut acest contract, după ce a ratat și primul lot al DEx Craiova – Pitești. Totuși, turci nu au semnat încă acest contract, deoarece au fost depuse contestații. Turcii chiar s-au contestat între ei pe acest lot.
În plus, două asocieri din Turcia au depus oferte pentru Lotul 1 Gara de Nord – Eroii Revoluției de pe Magistrala de metrou M4 Gara de Nord – Gara Progresu, respectiv Gulermak și Dogus.
Achiziții și aprovizionare
Acest șir de companii este completat de cel mai recent anunț, cel al holdingului turc KoçZer, cel care controlează deja în România uzina Ford Otosan de la Craiova, dar deține și branduri precum Arctic, Beko sau Otokar. Grupul a anunțat luna aceasta că dorește să lanseze în România o platformă de achiziții și că are drept obiectiv să atingă vânzări de 100 de milioane de euro în următorii trei ani.
Compania va deschide astfel, în România prima filială europeană și vrea să devină un jucător cheie în managementul lanțului de aprovizionare din Europa. Cu o rețea de 61.000 de furnizori, KoçZer plănuiește să se extindă dincolo de România în piețele vecine, cum ar fi Bulgaria, Bosnia și Herțegovina și Elveția. Planurile pe termen lung includ colaborări cu lideri din industrie în Polonia, Italia și Dubai.
„România nu este doar o piață strategică pentru noi; este primul pas în călătoria KoçZer către extinderea în Europa. Acesta este un moment istoric pentru compania noastră, deoarece aducem soluții inovatoare într-o nouă regiune, creând colaborări noi și sprijinind afacerile cu soluții digitale și strategice pentru achiziții” , a evidențiat Serhan Turfan, CEO al KoçZer.
Grupul turc susține că România a fost selectată ca bază europeană a KoçZer datorită locației sale strategice, economiei în creștere și comunității puternice de afaceri turcești. În prezent, peste 18.000 de companii turcești operează în România, contribuind la o relație comercială solidă care depășește 10 miliarde de dolari anual.