INTERVIU Sphera Franchise Group, operatorul restaurantelor KFC, caută să adauge noi branduri în portofoliu. Valentin Budeş: „Ne uităm la orice este disponibil. Sunt multe giuvaiere neșlefuite” – VIDEO

Valentin Budeș, CFO Sphera Franchise Group Valentin Budeș, CFO Sphera Franchise Group

Sphera Franchise Group, operatorul lanţurilor de restaurante KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România, dar și în Republica Moldova și în Italia, vrea să se dezvolte inclusiv prin achiziții și caută să cumpere chiar și jucători locali din piața de Quick Service Restaurants (restaurante cu servire rapidă, n.r.), a declarat, într-un interviu pentru Economedia, Valentin Budeş, CFO al Sphera Franchise Group.

În octombrie, Sphera a anunțat că își extinde portofoliul prin adăugarea francizei italiene Cioccolatitaliani, parte a Grupului Gioia, în grup. Brandul este cunoscut pentru produsele sale pe bază de ciocolată, inclusiv înghețată, produse de patiserie și cafea.

Valentin Budeș susține că adăugarea brandul Cioccolatitaliani în portofoliu a fost „cireașa de pe tort” și speră ca primele deschideri să aibă loc în prima jumătate a anului 2025. Grupul are în vedere în total un număr de patru restaurante pentru piața din Italia.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Ulterior, Sphera vrea să aducă acest brand și în România și, în funcție de contextul economic din România, grupul nu exclude ca acest lucru să se întâmple în a doua jumătate a anului 2025.

Valentin Budeș susține că Cioccolatitaliani este doar un prim pas în inițiativa de a evalua și alte brand-uri pe care grupul să le introducă în piețele în care operează. Grupul vrea să crească atât prin introducerea unor brand-uri noi în portofoliu, așa cum a fost cazul Cioccolatitaliani, pe orice segment complementar cu business-ul existent, de la mâncare, la băuturi.

Iar altă metodă prin care Sphera Franchise Group vrea să se dezvolte este prin achiziții. „Dacă găsim ceva suficient de atractiv din punct de vedere financiar, cu o poveste care se încadrează în filozofia și în valorile grupului nostru, suntem pregătiți să discutăm, să evaluăm, să vedem cum s-ar potrivi”, spune el.

Valentin Budeș susține că vizează inclusiv jucători de pe piața din România, din piața de francize ale unor branduri locale și zona de Quick Service Restaurants. Momentan, însă, grupul cercetează piața pentru a descoperi branduri cu care poate face sinergii.

„Ne uităm la orice este disponibil, pentru că sunt multe giuvaiere neșlefuite, iar noi ne pricepem să dăm valoare operațiunilor în industria aceasta. Așa că nu spunem „nu” la nimic, dar nici nu suntem avansați cu ceva concret sau nu avem un target specific pe care îl abordăm în perspectiva unei negocieri în momentul de față”, declară Valentin Budeș.

Piața de QSR din România a cunoscut o dezvoltare accelerată în ultimii ani, în special de la pandemie. Pe de o parte, numeroși jucători mari străini și-au făcut intrarea în România, cum ar fi Popeyes, Wendy’s sau Hesburger. Iar pe de alta, au apărut și s-au dezvoltat și antreprenori români cu branduri proprii, cum ar fi FryDay, Spartan sau Mesopotamia.

Valentin Budeș afirmă că aceasta este o evoluție normală a pieței și a industriei către maturitate. „Orice competiție vine să așeze lucrurile și mai bine. Istoric vorbind, am fost noi și McDonald’s care am dus trendul QSR-ului. Însă, în ultimul timp, sunt și nume noi internaționale care au început să apară, sunt și consolidări, francizări ale unor business-uri locale. Și acest lucru prinde bine, în general, atât pentru educarea furnizorilor, cât și pentru creșterea forței de muncă, către rearanjare a spațiilor comerciale, către o traiectorie normală pe care și-o dorește și pentru alte industrii orice om care dorește binele țării”, spune el.

Vânzări record

Sphera Francise Group a încheiat primele nouă luni ale acestui an cu un record de vânzări de 1,14 miliarde de lei, mai mari cu 6% față de anul trecut, iar profitul net a fost de 71 de milioane de lei, în creștere cu 66% față de perioada similară a anului trecut.

„Am avut niște cifre excelente, practic am reușit și în trimestru al 3-lea să batem recorduri atât din punct de vedere al vânzărilor, dar cât și al EBITDA și profitului net. Unul dintre elementele cheie care au contribuit la această performanță a fost faptul că patru dintre cele cinci entități pe care le gestionăm în portofoliul Sphera un înregistrat profit și au contribuit la performanța generală, dar și cel de-al 5-lea, și anume Pizza Hut, a înregistrat o traiectorie pozitivă, ceea ce ne confirmă direcția pe care o urmărim în procesul de redresare pentru acest business”, a declarat Valentin Budeș.

România este de departe piața principală a grupului, care operează aici toate cele trei brand-uri pe care le are în portofoliu, adică KFC, Taco Bell și Pizza Hut. În România grupul are și cele mai multe restaurante. În plus, KFC este principalul motor al vânzărilor, brand care generează nivelul cel mai ridicat al vânzărilor și de altfel are și în cel mai mare număr de restaurante.

Pentru final de an, grupul își menține estimările de vânzări de 1,64 de miliarde de lei și de profit net de 95,7 milioane de lei. „Într-adevăr, anul acesta este un exercițiu dificil și provocator, dar suntem optimiști că o să reușim să mergem foarte aproape față de ceea ce ne propusesem pentru anul acesta”, spune Budeș.

În ce privește cifrele pentru 2025, Valentin Budeș afirmă că există numeroase variabile și incertitudini în momentul de față, care afectează procesul de bugetare, însă grupul va proteja marja de profit și va continua creșterea, cu dezvoltări și restaurante noi în piețele în care operează.

„Inflația, un lucru cu care încă navigăm”

Grupul Sphera a reușit anul acesta să reducă impactul inflației prin negocieri foarte strânse cu furnizorii și temperarea sa a dus la o mai mare predictibilitate. „Inflația în anul 2024 a fost mai temperată în comparație cu cifrele pe care le-am înregistrat în anul precedent, ceea ce a dus la un nivel de predictibilitate crescut. Însă inflația încă este un lucru cu care încă navigăm și trebuie să fim foarte atenți pentru că orice derapaj în zona aceasta evident poate să aibă un efect asupra consumului. Iar noi suntem un business care ne bazăm pe consum, un business care în contextul actual a luat roadele unui nivel de consum serios în creștere […] Noi am reușit cel puțin în perioada anului curent să să reducem impactul inflației prin negocieri foarte strânse cu furnizorii. Acestea au venit nu doar ca măsuri de tip de sine stătătoare, ci au fost completate de măsuri interne de optimizare de posturi și de îmbunătățire a proceselor operaționale interne. Dar efectul poate fi unul în lanț, pentru că orice presiune inflaționistă are efecte în toate elementele care compun costul produsului final. Și aici mă refer la materia primă și presiunea pe care și furnizorii noștri o resimt de asemenea datorită inflației pe costul cu materia primă, dar și tot ce înseamnă servicii și elemente care împreună ajută să avem produsul final pe mesele clienților noștri”, spune Budeș.

Sphera direcționează peste 80% din bugetul de achiziții către producători locali. Din perspectiva produselor, peste 85% dintre acestea au proveniență locală. Un produs „tractor” este carnea de pui pentru KFC, care în pondere de peste 90% are proveniență locală, de la avicole din țara noastră și este proaspătă, spune Budeș.

Totuși, există și probleme din perspectiva furnizării continue și la standarde ridicate, pentru anumite produse. „De exemplu, cartoful este foarte greu să-l găsești la standardele impuse și în cantitățile de care avem nevoie de la furnizori locali. Principalele noastre probleme sunt volumul și standardizarea. Un element cheie în QSR este constanța și în constanța în calitate. Orice incapacitate de a menține calitate constantă la volume impresionante e ceva care face rău”, spune Valentin Budeș.

Modificările fiscale: nevoia de predictibilitate

Una dintre variantele discutate pentru anul viitor în vederea majorării taxelor o reprezintă creșterea TVA. Valentin Budeș susține că este nevoie să avem predictibilitate, dar mediul de afaceri va trece și prin altă etapă de fiscalitate intensă, așa cum a mai făcut-o. Grupul nu ia în calcul în mod special un anumit scenariu de modificări fiscale.

„Am devenit un fel de experți în scenarii de la pandemie, de când am încercat să anticipăm mișcări neașteptate ale mediului economic. Așa lucrăm și în prezent. Însă sunt atât de multe lucruri, încât n-aș putea să zic că unul între scenarii sau avem o listă scurtă de scenarii care sunt au probabilitate ridicată. Scenariul nostru de bază este să avem o fundație solidă care să ne ajute să putem să navigăm prin posibile perioade dificile cu brio. Multă lume a vorbit despre acest posibil scenariu (de majorare a TVA, n.r.). Evident că o majorare a TVA-ului e un scenariu care are o aplicabilitate generală pentru toți operatorii și într-adevăr, e foarte important cu cât majorăm TVA-ul și la ce majorăm TVA-ul. Pentru că se poate majora TVA-ul fără să renunți la excepții și nu pentru toate categoriile. Și atunci poate nu suntem direct afectați de sfera majorării de TVA. Dar important este să înțelegem exact ce vor să facă, când vor să facă și să avem predictibilitate ca să putem să ne reașezăm. Nu o să se termine lumea, cum nu s-a terminat nici în alte perioade de fiscalitate intensă din istoria țării noastre, așa nu o să se termine nici acuma”, spune el.

Continuă deschiderile de restaurante

Sphera Francise Group va continua și în 2025, ca și până acum, dezvoltarea prin deschiderea de noi restaurante, a transmis Valentin Budeș. În 2025, grupul are în vedere un număr de aproximativ cinci restaurante pentru KFC în România și un restaurant sau chiar două restaurante Taco Bell în România. În Italia, grupul reia dezvoltarea și se așteaptă să deschidă între 1 și 3 restaurante KFC. În Moldova, după încă o inaugurare de restaurant în 2024 (a ajuns la un total de trei unități, toate în Chișinău), pe o piață limitată, grupul se așteaptă la un an fără deschideri în 2025. Totuși, ia în considerare un potențial restaurant de tip drive thru și în Republica Moldova.

Un restaurant recent adăugat de grup a fost cel de pe Valea Prahovei, situat în primul mall din Sinaia. Budeș susține că cifrele acestui restaurant au depășit așteptările și este este una dintre locațiile de succes.

În schimb, grupul continuă restructurarea brandului Pizza Hut. „Procesul este în plină desfășurare, rezultatele au început să fie vizibile. Traiectoria înspre care se îndreaptă este cea pe care o căutam. Mai este mult de muncă, mai avem lucruri de adăugat tocmai ca să consolidăm această direcție și să putem să sperăm la un breakeven pentru anul 2025 pentru acest business. În momentul de față lucrăm la un concept nou de servire, mult mai eficient și mai rapid, în special cu adresabilitate pentru mesele de prânz”, spune Budeș.

El explică și care au fost motivele pentru care grupul a decis să închidă restaurantul KFC de marcă din zona Universitate – Cișmigiu: „Orice business sănătos se analizează și câteodată ia și decizii grele. Pentru noi pentru restaurantul respectiv a fost un cumul de factori. Unul dintre cele care a cântărit semnificativ a fost și faptul că era o expirare de contract. În plus, pentru noi restaurantele de tip drive thru reprezintă principalul focus în perioada curentă. De asemenea, în România nu există o tradiție suficientă de străzi comerciale cu trafic comercial. Iar în general clădirile din zone centrale vin cu un pachet de dificultăți din punct de vedere al operării unui restaurant, totul face ca acest tip de locații să fie foarte anevoios și foarte greu de gestionat. Și atunci vin și perioade cu decizii mai grele. Așa a fost și în cazul locației din Centrul Vechi, putem să o băgăm în aceeași categorie”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.