Vânzările cu amănuntul din România au crescut cu 0,4% de la lună la lună și cu 9,2% de la an la an în noiembrie, arată datele publicate vineri de Institutul Național de Statistică (INS). Astfel, românii au continuat să bage mâna adânc în buzunar, explică analiștii Erste.
De la lună la lună au avut loc creșteri de vânzări la produse nealimentare (+11,5%), iar scăderi au înregistrat comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-7,9%) și vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-3,6%).
În noiembrie 2024 comparativ cu noiembrie 2023, au crescut vânzările de produse nealimentare (+15,2%), vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,3%) şi comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,2%).
În primele 11 luni, vânzările cu amănuntul au crescut cu 8,7% ca serie brută și cu 8,1% ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate. În această perioadă, au crescut vânzările de produse nealimentare (+14,0%), vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+3,9%) şi comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+3,3%).
Vânzările de produse alimentare au scăzut cu 0,7% în termeni lunari, dar au avansat cu +4,3% anual. Cifra de afaceri pentru articolele nealimentare a crescut cu +0,8% de la lună la lună și a decelerat la +15,2% an/an în noiembrie, de la +18,8% an/an în octombrie, din cauza efectului de bază statistică care sugerează că vânzările de Black Friday din 2024 au dezamăgit față de 2023. Vânzările de carburanți pentru autovehicule au crescut cu +0,3% de la lună la lună și +3,2% de la an la an.
Analiștii Erste se așteaptă la o decelerare a creșterii vânzărilor cu amănuntul la +4,5% în 2025, de la o creștere estimată la 8,2% în 2024, deși balanța riscurilor este înclinată în sens negativ din cauza consolidării fiscale în curs. Rezervele de economii ale gospodăriilor ar trebui să amortizeze parțial efectele politicilor fiscale și de venituri mai stricte.