Constructorul italian WeBuild a depus o nouă contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) privind Lotul Meseș de pe Autostrada Transilvania, cel mai scump lot de autostradă din România, cu o valoare de 6,8 miliarde de lei fără TVA, conform documentelor pe care le-a analizat Economedia. Prima contestație a WeBuild la CNSC pe acest lot este încă în analiză, de două luni, la fel și cea a Mapa. Câștigători ai acestui lot au fost desemnați turcii de la Makyol, dar contractul nu poate fi semnat până când nu sunt rezolvate contestațiile celorlalți constructori.
În cealaltă contestație depusă la CNSC după desemnarea câștigătorului, WeBuild a reclamat că nu a primit accesul la întreg dosarul de achiziție publică și a solicitat anularea comunicării câștigătorului.
În cea de-a doua contestație, WeBuild arată că, după data de 17 ianuarie 2025, când a primit acces la dosar, a constatat că oferta Makyol are un preț neobișnuit de scăzut, iar CNAIR ar fi trebuit să ceară clarificări, conform documentelor pe care le-a analizat Economedia. WeBuild a depus și anul trecut, înainte de desemnarea câștigătorului, o contestație în care indica aceeași problemă, dar a retras-o ulterior după ce a pierdut la CAB. Totuși, acum că pe 17 ianuarie a primit acces la dosarul de achiziție, își poate completa contestația inițială cu mai multe date.
Amintim că și turcii de la Mapa, constructorul lotului 2 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, au depus contestație la CNSC la contractul câștigat de Makyol.
Contestațiile WeBuild și Mapa sunt în analiza CNSC deja de două luni, dar cazul este unul complex, iar între timp a fost și perioada sărbătorilor.
Lotul Meseș de 41 kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău de pe Autostrada Transilvania este cel mai mare contract pentru infrastructura rutieră lansat până acum în achiziție. Acesta este ultimul sector necontractat din Autostrada Transilvania (A3). Contractul pentru secțiunea care include și tunelul Meseș de 3 kilometri are o valoare estimată cuprinsă între 7,4 și 8,8 miliarde lei.
Potrivit contractului construcția celor două secțiuni, cu o lungime totală de 41 km, trebuie finalizată în 78 de luni (18 luni proiectare, 60 de luni execuție).
– Tunelul Meseș (în lungime de 2,89 km), cel mai lung tunel de autostradă din România. Acest tunel este format din două galerii unidirecționale care împreună totalizează 5,78 km.
– 65 de viaducte, poduri și pasaje (în lungime totală de aproximativ 13 km).
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău cu tunel de 3 kilometri la Meseș a fost lansată pe 9 februarie 2023, iar la finalul lui august 2023 au fost depuse 7 oferte: UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen (Ozaltin a semnat contractul pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din proiectul PNRR cu UMB). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) a început lucrările la Boița pe lotul 2 Boița – Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești.
CNAIR a desemnat Asocierea Makyol-Ozaltin (Turcia) câștigătoare a contractului pentru proiectarea și execuția lotului Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km, din care aproape 3 km tuneluri) pentru o ofertă de 6,62 miliarde lei, acesta fiind cel mai mare contract licitat până acum. Turcii au câștigat în ultima perioadă pe bandă rulantă contracte de infrastructură mare.