Luna februarie se apropie, iar odată cu ea vin și tarifele potențiale pe care președintele american Donald Trump dorește să le impună mașinilor exportate în SUA din Mexic, Canada și Europa, transmite Motor1. Un raport al agențiilor de rating Moody’s și S&P prevede că mașinile exportate din Europa în SUA ar putea fi supuse unor tarife suplimentare de 10%, față de 2,5% în momentul de față.
Potrivit asociației industriale ACEA și altor experți, SUA este principala destinație pentru exporturile europene de automobile, în valoare de 40,3 miliarde de euro în 2023 (+12% de la an la an), în timp ce importurile de automobile din SUA în UE sunt de aproximativ 9 miliarde de euro. O creștere a tarifelor la nivelurile preconizate ar „reduce semnificativ profiturile producătorilor europeni de automobile”, a scris într-o notă Ruosha Li, analist principal la Moody’s.
Cele mai afectate companii ar fi Stellantis, Volkswagen și Volvo. BMW și Mercedes-Benz mai puțin
Potrivit Moody’s, dacă Trump confirmă tarifele de 10%, profiturile Stellantis ar fi reduse cu „mult peste 15%”, deoarece 40% din vehiculele sale vândute în SUA provin din Canada și Mexic.
Profiturile grupului Volkswagen, pe de altă parte, ar putea fi reduse cu 5%-10% dacă ar exista un tarif de 10% pentru importurile din Europa și de 15% pentru cele din Mexic. Concret, majoritatea modelelor Audi vândute în SUA sunt importate din Europa, dar Q5, unul dintre cele mai bine vândute modele Audi în America de Nord, este asamblat în Mexic. Toate Porsche-urile destinate SUA sunt construite în Europa, în timp ce uzina Volkswagen din Puebla, Mexic, produce aproximativ 350.000 de mașini pe an, inclusiv modelele Jetta, Tiguan și Taos, care sunt exportate în principal în SUA.
Volvo, conform aceluiași raport, ar putea suferi o scădere de 15% a profiturilor în cazul unui tarif de 10% asupra importurilor de automobile europene. De fapt, în afară de EX90 și S60, care sunt fabricate în Carolina de Sud, compania suedeză își produce mașinile pentru SUA în Europa.
În acest scenariu, producătorii europeni care ar fi cel mai puțin afectați de un tarif european de 10% ar fi BMW și Mercedes-Benz, deoarece aceștia au fabrici mari în SUA, care construiesc în principal SUV-uri.
Cea mai mare fabrică BMW din lume se află în Carolina de Sud.