Piața materialelor de construcții va înregistra în acest an o creștere moderată, fiind influențată de factori precum deficitul fiscal și incertitudinile politice, estimează conducerea Cemacon, unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața de blocuri ceramice din România. După scăderea din 2024, se preconizează o creștere a sectorului construcțiilor cu câteva procente în 2025, a declarat CEO-ul companei, Daniel Șologon, pentru Economedia. Compania controlată de frații Pavăl tocmai a finalizat procesul de fuziune cu fostul competitor Euro Cărămida, firmă preluată în 2023.
Pentru 2025, conducerea firmei spune că și-a propus să se concentreze pe implementarea de noi unități de producție și pe dezvoltarea gamei de produse.
![](https://cdn.economedia.ro/wp-content/uploads/2025/02/Daniel-Sologon-300x200.webp)
„Va fi un an în care vom valorifica rezultatele muncii din anii precedenți, consolidând relațiile cu clienții existenți și menținând un standard înalt al calității produselor. Ne vom concentra pe implementarea de noi unități de producție și pe dezvoltarea gamei de produse, care să ne permită să rămânem competitivi pe o piață în continuă schimbare”, spune Șologon.
Acesta subliniază că firma nu a obținut subvenții sau sprijin guvernamental, dar concurează direct cu corporațiile multinaționale care beneficiază de „resurse globale și riscuri diversificate”.
Cemacon, companie cu capital românesc deținută de Pavăl Holding, s-a retras de la tranzacționare de pe piața de capital în octombrie anul trecut, dar în ultima raportare la Bursa de Valori București firma anunța că vânzările Cemacon au urmat trendul general al pietei, iar în primele 6 luni ale anului 2024 cifra de afaceri netă a ajuns la 85 milioane lei, în creștere cu 8% față de perioada similară a anului 2023. Profitul a scăzut însă cu aproximativ 63%.
La începutul lunii februarie, Cemacon a finalizat procesul de fuziune cu producătorul Euro Cărămida, o firmă din Biharia, anterior competitor în aceeași piață. Achiziția Euro Cărămida în 2023 a implicat asumarea unei investiții totale de peste 30 de milioane de euro, potrivit Cemacon. Aceasta sumă a inclus valoarea tranzacției, dar și finanțarea pentru proiectele de modernizare planificate în anii următori. Compania anunțase că „intră în etapa finală pentru a iniția exportul unor produse cheie”. Prima piață va fi Ungaria, spune Șologon pentru Economedia.
„Prima piață de export pe care o vizăm cu produsele pe care le obținem la Biharia este Ungaria, o piață pentru care avem produse competitive, conforme cu normativele europene din domeniul construcțiilor. Piața de materiale de construcții din Ungaria este una matură, unde prioritatea principală este oferirea de produse de înaltă calitate și performanță, în locul concentrării pe prețuri reduse. De asemenea, în paralel, suntem în discuții cu un partener din UK pentru dezvoltarea portofoliului de cărămidă aparentă. În arhitectura britanică, cărămida aparentă este folosită atât în clădirile industriale, cât și în clădirile rezidențiale, oferind un aer rustic și autentic, iar englezii sunt în continuare foarte atașați de acest stil arhitectural care este, într-un fel, parte din identitatea lor națională”, a declarat Șologon.
În ceea ce privește evoluția generală a pieței în 2025, cei din conducerea Cemacon se așteaptă la o creștere moderată.
„Estimăm că piața materialelor de construcție va experimenta o creștere moderată, care va fi influențată de multipli factori externi și interni, cum ar fi deficitul fiscal și incertitudinile politice. După scăderea din 2024, se preconizează o creștere a sectorului construcțiilor cu câteva procente în 2025 și ne uităm atât la studiile independente, cât și la diverse statistici oficiale pe care le pune statul la dispoziție. Construcțiile de inginerie civilă, marile proiect de reconstrucție urbană, dar și sectorul rezidențial vor fi în creștere, cu mențiunea că vor fi prioritizate proiectele eficiente energetic și sustenabile”, a declarat Șologon.
„În acest context, focusul nostru în acest an este pe optimizare, fie că ne referim la politica noastră comercială sau la logistică. Vizăm extinderea cu unități de producție în piețele unde livrarea produselor din categoria blocuri ceramice nu a fost suficient de eficientă”, a completat CEO-ul.
Acesta mai transmite că grupul mizează pe e o strategie de investiții în tehnologie și sustenabilitate.
Piața construcțiilor în 2024, în scădere
Conform celor mai recente date ale Institutului Național de Statistică, în primele 11 luni din 2024, la nivel național volumul lucrărilor de construcţii a scăzut, față de aceeași perioadă din 2023, ca serie brută, cu 5%. Volumul lucrărilor de construcţii a scăzut, ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 3,9%. Lucrările de întreţinere şi reparaţii curente şi lucrările de construcţii noi au scăzut cu 7,3%, respectiv cu 4,5%. Lucrările de reparaţii capitale au crescut cu 5,6%. Pe obiecte de construcţii, scăderi s-au înregistrat la clădirile rezidenţiale (-22,7%) şi la clădirile nerezidenţiale (-5,1%). Construcţiile inginereşti au crescut însă cu 4,6%.
Topul producătorilor din sector
Cemacon se plasa în 2023 pe locul 4 în clasamentul celor mai mari companii din țară pe segmentul său de activitate – după cod CAEN 2332 – Fabricarea cărămizilor, țiglelor și a altor produse pentru construcții, din argilă arsă, conform datelor portalului Termene.ro. Clasamentul era condus de producătorul de BCA Soceram din Câmpina, judeţul Prahova, Brikston Construction Solution (parte a grupului austriac Leier) și austriecii de la Wienerberger. În clasament, pe locul 6, se află și firma Euro Cărămida, între timp preluată de Cemacon.
![](https://cdn.economedia.ro/wp-content/uploads/2025/02/top-companii-caramizi.webp)