În luna ianuarie 2025, înmatriculările de autovehicule noi au înregistrat o scădere de 10,4% față de aceeași perioadă a anului precedent și de 19,4% față de decembrie 2024. Scăderea a afectat atât autoturismele, cât și vehiculele comerciale, potrivit unui raport al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA).
Raportul confirmă tendința de scădere a pieței auto, cu un recul important la vehiculele electrice și diesel, dar și cu o creștere a interesului pentru modelele hibride.
Situația pe segmentul de autoturisme
Autoturismele, care reprezintă 88% din piață, au înregistrat o scădere de 5,9%, totalizând 11.823 unități. Dacia a dominat piața cu 4.010 unități (+1,6%), urmată de Toyota (944 unități, -4,7%), Skoda (892 unități, -0,1%) și Volkswagen (831 unități, +10,2%). Cele mai bine vândute modele au fost Dacia Logan (1.148 unități, -9,4%), Duster (1.116 unități, +1%), Sandero (814 unități, +12,3%) și Spring (625 unități, +11,4%).
În ceea ce privește segmentele, SUV-urile au rămas dominante, cu 46,6% cotă de piață, dar în scădere cu 7,2%. Clasa C are 27,3% din piață (-2,2%), iar Clasa B 15% (+8,2%).
Motorizări:
- Benzină + mild hybrid benzină: 59,5% din piață, creștere de 0,1%.
- Diesel + mild hybrid diesel: 9,8%, scădere de 39%.
- Autoturisme electrificate (full electrice, plug-in hybrid și full hybrid): 30,5%, în scădere cu 1%.
- Full electrice: 9,8%, scădere de 28,4% (cele mai vândute modele: Dacia Spring, Renault Megane și Tesla Model 3).
- Plug-in hybrid: 5%, ușoară creștere față de 2024.
- Full hybrid: 15,7%, în creștere cu 28,1%.
Situația pe segmentul de vehicule comerciale
Pe segmentul vehiculelor comerciale ușoare și minibus, s-a înregistrat o scădere de 33,6%, cu un total de 1.022 unități. Segmentul vehiculelor comerciale grele și autobuze a consemnat un declin de 32,7%, până la 407 unități.
În ianuarie 2025 au fost înscrise în circulație 231 de vehicule comerciale electrice, față de 73 de unități în prima lună din 2024.