Utilizarea încărcării inteligente și bidirecționale ar putea ajuta un proprietar european de vehicul electric să economisească între 450 și 2.900 de euro pe an, potrivit unui studiu făcut de Eurelectric și EY.
Bateriile EV pot stoca excesul de electricitate prin încărcarea inteligentă. De asemenea, pot vinde energia înapoi spre rețea, în perioadele de vârf, folosind tehnologiile V2G (vehicle-to-grid). Prin această modalitate se sprijină echilibrarea rețelei electrice, integrarea surselor regenerabile variable și scăderea congestionării. E nevoie de prețuri clare, acces modernizat la piețele de flexibilitate și date interoperabile în întregul ecosistem al mobilității electrice.
În contextul implementării surselor regenerabile în rețea, nevoia de flexibilitate se va putea dubla în Europa, în următorii cinci ani.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Bateriile vehiculelor electrice ar putea furniza 14 TWh de capacitate până în 2030, fiind de ajuns pentru a alimenta 30 de milioane de locuințe în fiecare an, reprezentând 4% din cererea anuală de energie estimată pentru Eruopa.
„Să conduci mașini electrice este plăcut. Studiul nostru arată că acestea le pot aduce șoferilor venituri suplimentare, contribuind în același timp la stabilizarea sistemului energetic, dar clienții au nevoie de opțiuni pe piață și de stimulente clare.” ,spune Secretarul General al Eurelectric, Kristian Ruby.
Vânzările de vehicule electrice au depășit etapa primilor utilizatori și trebuie să acumuleze încrederea la scară largă a consumatorilor. Costul inițial este destul de ridicat, ceea ce dus la scădere a pieței în anul 2024. Prin valorificarea flexibilității, consumatorii pot beneficia de costuri de operare semnificativ mai mici, aducând astfel costul total de deținere a unui vehicul electric sub cel al unei mașini convenționale.
Numărul stațiilor de încărcare publice a crescut cu 30% în 2024, depășind 820.000 de unități. Pentru a atinge obiectivul Comisiei Europene de 3,5 milioane până în 2030, trebuie să fie instalate 8.600 de stații de încărcare pe săptămână.
„Pentru ca utilizatorii să joace un rol activ în flexibilitate, întregul ecosistem al mobilității electrice trebuie să îi ajute să vadă vehiculele electrice ca fiind mai mult decât un simplu mijloc de transport din punctul A la punctul B. Propunerile de încărcare inteligentă ușor de utilizat, cu beneficii clare de cost, sunt esențiale pentru adoptarea de către consumatori.”, spune Serge Colle, Global Power & Utilities Sector Leader la EY.
Operatorii de distribuție pot reduce costurile rețelelor până la 4 miliarde de euro anual datorită flexibilitățiii mai mari, reducând, într-o anumită măsură, necesitatea extinderii infrastructurii. Totuși, acest lucru va fi posibil doar dacă operatorii vor putea folosi monitorizarea digitală în timp real și vor avea acces la date interoperabile, fără costuri, conform legislației UE privind vehiculele, care urmează să fie implementată.