CFR Călători a scos din nou la licitație în SICAP un contract cu o valoarea maximală de 272 milioane lei pentru închirierea de automotoare Diesel pentru parcurgerea de curse de scurtă și medie distanță în localități situate în zonele București – Craiova și Cluj – Iași, așa cum le denumește CFR și care practic acoperă mare parte din țară, dat fiind vorba că vorbim de zeci de rute. Această licitație fusese lansată în sistemul de achiziții publice și în octombrie 2024 însă a eșuat, pentru că nu s-au prezentat operatori interesați și cu o ofertă conformă cu cerințele din caietul de sarcini. Prețul anterior era de 279 milioane lei. Acum mai scade puțin.
Distanță scurtă pe calea ferată este până la 26 kilometri, distanță medie este până la 255 kilometri. Automotoarele trebuie să aibă o vechime de cel mult 27 ani. Aceste automotoare sunt practic locomotive de mari dimensiuni care conțin și locuri pe scaune fiind, în sine, un mic tren. CFR Călători precizează că vrea ca acest automotor să aibă cabină de comandă la ambele extremități și poate, la o adică, să conțină și vagon intermediar, adică practic să fie compus din două locomotive și vagon/vagoane, atâta timp cât se pot asigura cel puțin 100 locuri pe scaune pentru călători.
Cursele pe care le vor efectua aceste automotoare sunt de scurtă și medie distanță, ele fiind astfel pretabile pentru asigurarea funcției de „rată” pentru muncitorii care au locul zilnic de muncă în afara localității de reședință.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Din caietul de sarcini al licitației aflăm că CFR Călători are un deficit semnificativ de trenuri de mică distanță în aceste zone iar, și cele care există, sunt vechi, deficitare la capitolul confort și deplasare. Compania, prin închirierea acestor automotoare, ar vrea să reducă timpii de întârziere pe trasnportul cu trenul, să reducă numărul de călători nemulțumiți de transportul feroviar și să mențină cota de piață, amenințată de mai mulți operatori privați.
Acordul se va semna pentru o perioadă de trei ani cu câte un operator economic, pentru fiecare lot, sau mai mulți. Nu este obligatoriu să fie închiriate toate cele 42 de automotoare. Funcție de analiza internă a CFR, bazată pe predicțiile de trafic și de fondurile disponibile, autoritatea contractantă poate încheia contract pe minim 3, maxim 26, respectiv minim 3, maxim 16 automotoare pe fiecare dintre cele două loturi.