Autoritatea Federală Germană a Concurenţei (Bundeskartellamt) a avertizat că mecanismele de stabilire a preţurilor utilizate de Amazon pentru vânzătorii terţi ar putea încălca legislaţia concurenţei. În evaluarea preliminară publicată, autoritatea a susţinut că aceste mecanisme limitează vizibilitatea produselor comercianţilor şi le afectează libertatea de a-şi stabili preţurile, transmite CNBC, citată de News.ro.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Concret, Amazon foloseşte algoritmi şi modele statistice pentru a calcula plafoane de preţ pentru diverse produse. Produsele considerate ca având „preţuri prea mari” sau „necompetitive” pot fi retrogradate în rezultatele de căutare, excluse din campaniile publicitare sau chiar eliminate din „buy box”, prima ofertă afişată atunci când un client accesează o pagină de produs.

„Concurenţa în comerţul online din Germania este determinată în mare măsură de regulile Amazon pentru platforma sa de vânzări”, a declarat Andreas Mundt, preşedintele autorităţii.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

„Din moment ce Amazon concurează direct cu alţi comercianţi pe propria sa platformă, influenţarea preţurilor concurenţilor, chiar şi sub forma unor plafoane de preţ, este fundamental discutabilă din punct de vedere al concurenţei”, a adăugat el.

Reprezentanţii autorităţilor de reglementare germane avertizează că aceste practici nu doar că ameninţă afacerile comercianţilor de pe Amazon, dar pot descuraja şi alţi retaileri să ofere preţuri mai mici.

Amazon a respins concluziile preliminare ale autorităţii germane. Un purtător de cuvânt al companiei a declarat că orice modificări ale mecanismelor sale de stabilire a preţurilor ar fi ”în detrimentul clienţilor şi al partenerilor de vânzări”.

”Dacă Amazon este împiedicat să ajute oamenii să găsească oferte competitive, asta va duce la o experienţă de cumpărături mai proastă, forţându-ne să promovăm preţuri necompetitive sau chiar abuzive”, a precizat reprezentantul Amazon.

Compania poate prezenta obiecţii şi feedback la evaluarea preliminară înainte ca autoritatea să ia o decizie finală.

Această investigaţie vine după un acord încheiat în 2022 între Amazon şi autorităţile antitrust din Uniunea Europeană, care investigau folosirea datelor comercianţilor şi practicile legate de ”buy box”. În acel acord, Amazon s-a angajat să afişeze un al doilea ”buy box” pentru produsele din Europa atunci când există o ofertă concurentă diferită ca preţ sau livrare.

Între timp, Comisia Federală pentru Comerţ (FTC) din SUA investighează şi ea utilizarea algoritmilor de preţ de către Amazon, într-un proces antitrust amplu iniţiat în 2023. Amazon a declarat că plângerea FTC este ”eronată atât din punct de vedere factual, cât şi juridic”. Procesul este programat să înceapă în octombrie 2026.