Urmările despărțirii spectaculoase dintre Donald Trump și Elon Musk ridică întrebarea: Cine are cel mai mult de pierdut?
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Într-unul dintre cele mai importante momente, Trump a amenințat că va retrage contracte federale în valoare de miliarde de dolari de la companiile lui Musk. Dacă acest lucru s-ar întâmpla, s-ar răsfrânge asupra imperiului de afaceri al lui Musk, inclusiv SpaceX, care lansează astronauți pentru NASA și sateliți pentru Pentagon.
Sub această dramă se ascunde un risc politic și financiar real pentru ambii miliardari, scrie Wall Street Journal.
Tesla, compania producătoare de vehicule electrice pe care Musk o conduce în calitate de CEO, a pierdut joi 152,4 miliarde de dolari din valoarea de piață – cea mai mare scădere a capitalizării într-o singură zi din istoria companiei. Trump nu poate pierde mai mult de trei voturi din partea membrilor republicani ai Camerei, altfel „marea și frumoasa sa lege” va deraia. Membrii Freedom Caucus din Camera Reprezentanților au fost deja greu de convins, exprimându-și îngrijorarea cu privire la contribuțiile proiectului de lege la deficit, același argument pe care Musk l-a adus împotriva acestuia.
Iată care este miza:
Elon Musk
Musk, directorul general al Tesla, SpaceX și xAI, are contracte guvernamentale în valoare de miliarde de dolari și face presiuni pentru modificarea reglementărilor federale pentru a-și îndeplini promisiunea făcută investitorilor că va transforma Tesla într-un gigant al inteligenței artificiale și roboticii în valoare de trilioane de dolari.
Trump a amenințat joi că va rezilia contractele guvernamentale cu companiile lui Musk – o idee pe care aliații președintelui au promovat-o de când CEO-ul SpaceX a început să atace proiectul legislativ de bază al lui Trump la începutul acestei săptămâni, potrivit unei persoane apropiate președintelui.
Compania SpaceX a lui Musk colaborează îndeaproape cu guvernul de ani de zile, construind legături strânse cu Pentagonul, comunitatea de informații și NASA. Compania lansează frecvent încărcături militare, iar NASA este în mare măsură dependentă de SpaceX pentru unele dintre cele mai mediatizate misiuni ale sale.
Un oficial al administrației a declarat că lui Musk îi va fi extrem de dificil să găsească acum o voce înțelegătoare în cadrul administrației Trump.
- Tesla
Pentru a lansa o flotă națională de mașini care se conduc singure, Tesla are nevoie de modificări de reglementare la nivel federal, pentru care a făcut presiuni. În prezent, statele controlează dacă vehiculele care se conduc singure operează pe drumurile publice.
În aprilie, secretarul pentru transporturi Sean Duffy a vizitat sediul Tesla din Austin. „Suntem aici, în Austin, Texas, la fabrica Tesla, cu Elon Musk, marele”, a spus Duffy într-un videoclip postat pe X. „Evident, ar fi minunat ca Statele Unite să aibă un set național de reguli pentru conducerea autonomă”, a spus Musk în videoclip.
Se așteaptă ca Tesla să lanseze primul său serviciu de taxi alimentat de mașini care se conduc singure în Austin la sfârșitul acestei luni, pregătindu-se să concureze cu Waymo.
Musk a acuzat mult timp obstacolele de reglementare pentru incapacitatea companiei de a lansa funcții de conducere autonomă. Multe dintre investițiile Tesla în mașini care se conduc singure și roboți umanoizi sunt alimentate de vânzările Tesla, care au scăzut brusc în SUA și în Europa în ultimele luni, pe măsură ce relația dintre Musk și Trump s-a apropiat.
O lovitură mai mare pentru Tesla ar putea veni din eforturile Casei Albe de a slăbi normele privind economia de combustibil și emisiile. Tesla câștigă sute de milioane de dolari în fiecare trimestru din vânzarea de credite de reglementare către producătorii auto rivali care trebuie să le cumpere pentru a evita amenzile pentru depășirea plafoanelor de emisii de gaze de eșapament. Luna trecută, Congresul a votat în favoarea eliminării capacității Californiei de a-și stabili propriile limite privind emisiile de gaze de eșapament, eliminând astfel unul dintre cei mai importanți factori determinanți ai investițiilor în vehicule electrice în SUA.
- SpaceX
SpaceX lucrează mână în mână cu guvernul Statelor Unite în cadrul mai multor contracte în valoare de miliarde și miliarde de dolari. Mai multe agenții guvernamentale utilizează rachetele sale Falcon, vehiculele spațiale aflate pe orbită și Starlink, o rețea de peste 7.500 de sateliți de internet care a atras atenția și pentru rolul său în sprijinirea luptei Ucrainei împotriva Rusiei.
SpaceX are nevoie de autoritățile de reglementare în domeniul siguranței aeriene pentru a-și revizui planurile de zbor, iar agențiile de mediu ajută la reglementarea planurilor companiei pentru locurile de lansare. În aprilie, a obținut un contract în valoare de 5,9 miliarde de dolari pentru lansarea de încărcături utile de securitate națională pentru armată.
Compania lui Musk este singura firmă spațială americană care transportă în mod regulat astronauți către și de la Stația Spațială Internațională. În 2022, NASA a acordat companiei SpaceX încă cinci zboruri cu echipaj la stația spațială, aducând contractul total al companiei pentru astfel de operațiuni la aproape 5 miliarde de dolari.
SpaceX este, de asemenea, o parte importantă a programului emblematic de explorare umană al NASA, cu aproximativ 4 miliarde de dolari în contracte pentru dezvoltarea vehiculului său Starship pentru viitoarele vizite ale astronauților pe Lună. NASA a ales SpaceX pentru a lucra la o navă spațială care îi va permite să deorebiteze în siguranță stația spațială în 2030 – un contract în valoare de până la 843 de milioane de dolari.
SpaceX a încheiat acorduri și cu agențiile americane de spionaj, inclusiv un contract clasificat de 1,8 miliarde de dolari cu National Reconnaissance Office, o agenție care operează sateliți de supraveghere.
Musk părea să aibă șanse să obțină contracte mai importante sub administrația Trump. SpaceX, în colaborare cu alte două companii, vrea să participe la programul de apărare antirachetă al președintelui, denumit Golden Dome for America.
Donald Trump
Trump și-a împins întreaga agendă legislativă într-un singur proiect de lege masiv, un amestec de reduceri fiscale, finanțare pentru frontieră și reduceri ale unor programe precum Medicaid și bonuri de masă. Proiectul de lege a trecut la limită de Cameră cu un vot de 215-214 și acum își croiește drum prin Senat înainte de a fi votat din nou de Cameră. Opoziția lui Musk față de această lege ar putea să o deraieze.
Musk a declarat că legea ar adăuga 2,5 trilioane de dolari la deficitul federal, numind-o „o abominație dezgustătoare” și amenințând că va concedia politicienii „care au trădat poporul american”. Argumentele sale ar putea avea ecou în rândul legislatorilor preocupați de deficit.
Miliardarul ar putea, de asemenea, să apeleze la fondul de război masiv pe care l-a folosit pentru a-l susține pe Trump în alegerile de anul trecut, finanțând alegerile primare împotriva parlamentarilor care susțin proiectul de lege sau punându-și banii la lucru în moduri mai subtile pentru a-i determina pe republicani să voteze împotriva proiectului de lege. Musk a donat mai mult de 250 de milioane de dolari pentru realegerea lui Trump și a declarat joi că Trump ar fi pierdut alegerile fără sprijinul său. „Atâta ingratitudine”, a postat el pe X, platforma de social-media pe care o deține.
În timp ce legiuitorii încercau să analizeze retorica vitriolantă de joi, majoritatea republicanilor păreau încă să fie galvanizați în spatele președintelui. Dar Musk trebuie doar să îndepărteze o mână de contestatari.
Consilierii de la Casa Albă au declarat că, în opinia lor, atacurile lui Musk împotriva lui Trump i-ar slăbi pe acei republicani care au considerat inițial că comentariile miliardarului cu privire la proiectul de lege sunt utile cauzei lor. Ideea este că alegătorii lui Trump se vor ralia, așa cum au făcut-o de nenumărate ori, de partea președintelui.
Musk a primit sprijin public din partea a doar trei republicani din Camera Reprezentanților, printre care Reps. Thomas Massie (R., Ky.) și Warren Davidson (R., Ohio), care au votat anterior împotriva proiectului de lege. Reprezentantul David Schweikert, un republican din Arizona care a ratat primul vot, a declarat joi pentru The Wall Street Journal că dorește „mai multe modificări” ale proiectului de lege înainte de a-l sprijini.
„Este acesta momentul în care republicanii și toată lumea din țară încep să înțeleagă amenințarea și amploarea finanțării acestei datorii?”, a declarat Schweikert, care este considerat vulnerabil în alegerile intermediare de anul viitor. Cu privire la datorie, el a spus: „Musk are perfectă dreptate”.
Un membru republican de rang înalt al Comisiei pentru servicii financiare din Camera Reprezentanților a declarat că comentariile lui Musk nu sunt de ajutor în încercarea de a trece legea lui Trump. El a adăugat că disputa cu președintele va avea probabil efecte reziduale negative asupra relației lui Musk cu legislatorii republicani.
Pe termen mai lung, o ruptură permanentă între Musk și Trump ar putea afecta șansele republicanilor de a-și menține majoritatea extrem de redusă în Camera Reprezentanților la alegerile intermediare din 2026, având în vedere importanța susținerii din partea urmăritorilor masivi ai omului de afaceri pe X pentru ca Partidul Republican să obțină victorii la alegerile intermediare.
Joi, Musk s-a gândit să înființeze un nou partid politic, întrebându-și cei 220,5 milioane de urmăritori de pe X dacă ar susține crearea unuia. Până joi seara, mai mult de 81% din cei aproximativ 3,5 milioane de respondenți s-au declarat în favoarea acestei inițiative.