Numărul bagajelor pierdute de companiile aeriene a scăzut anul trecut, grație inovațiilor tehnologice utilizate de industria aviației, potrivit unui nou raport, scrie Euronews.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În 2024, un număr record de 5,3 miliarde de pasageri au călătorit cu avionul. Aceste cifre vin cu provocări logistice, nu în ultimul rând presiunea asupra sistemelor de manipulare a bagajelor.
Dar există vești bune pentru călători în acest sens. Un nou raport al companiei de tehnologie aviatică SITA arată că manipularea bagajelor nu doar ține pasul, ci se îmbunătățește constant.
Chiar și cu o creștere a numărului de pasageri cu 8,2%, rata de manipulare necorespunzătoare a bagajelor a scăzut la 6,3 la 1.000 de pasageri în 2024, față de 6,9 în anul precedent.
Aceasta reprezintă o îmbunătățire de 8,7% față de 2023 și o scădere de 67% față de 2007.
Experții spun că automatizarea și datele fac cea mai mare parte a muncii, de la predarea bagajelor în regim self-service până la urmărirea în timp real.
Bagajele gestionate necorespunzător costă companiile aeriene 4,3 miliarde de euro anual
Conform raportului, 33,4 milioane de bagaje au fost gestionate necorespunzător în 2024. Grupul descrie acest lucru ca „un semnal clar că, deși progresul este real, munca este departe de a fi terminată”.
Cu toate acestea, impactul financiar rămâne substanțial. Bagajele gestionate necorespunzător costă în continuare companiile aeriene în medie 5 miliarde de dolari (4,3 miliarde de euro) în fiecare an.
„Tehnologia a făcut diferența, dar pentru a realiza următorul salt în performanță va fi nevoie de o mai bună partajare a datelor și de o coordonare perfectă în întreaga industrie”, afirmă SITA.
Predarea bagajelor în regim self-service și etichete electronice
Raportul a constatat că automatizarea și datele în timp real sunt cheia pentru operațiuni mai rapide și mai precise în ceea ce privește bagajele.
Călătorii au acum mai multe șanse să găsească tehnologie care să le gestioneze bagajele la aeroporturi încă de la început.
Predarea bagajelor fără contact, în regim self-service, și urmărirea prin etichete electronice, Internetul obiectelor și GPS-ul devin din ce în ce mai răspândite.
Astăzi, 42% dintre pasageri utilizează urmărirea bagajelor în timp real. Până în 2027, se preconizează că acest număr aproape se va dubla, ajungând la 82%.
Una dintre cele mai notabile inovații din 2024 a fost integrarea funcției Share Item Location (Partajare locație articol) de la Apple cu sistemul SITA de urmărire a bagajelor pierdute sau întârziate, permițând pasagerilor să partajeze locația AirTag direct cu companiile aeriene.
British Airways, Lufthansa, Qantas, Cathay Pacific și Virgin Atlantic au fost printre primele companii care au adoptat această funcție.
O altă etapă importantă a fost introducerea de noi standarde industriale pentru mesageria referitoare la bagaje, menite să reducă cu încă 5% numărul de cazuri de manipulare necorespunzătoare, prin mutarea accentului de la simpla raportare a problemelor la previzionarea și prevenirea acestora.
Manipularea bagajelor ar trebui să fie „la fel de fiabilă ca o aplicație de livrare”
La nivel regional, performanța se îmbunătățește în toate domeniile. Rata de manipulare necorespunzătoare din America de Nord s-a îmbunătățit cu 4,5%, cu 5,5% bagaje pierdute la 1.000 de pasageri, mai bine decât nivelurile dinainte de 2019.
Europa și-a redus rata la 12,3 (de la 15,7 în 2022), în timp ce Asia-Pacific și-a menținut poziția de lider mondial, cu doar 3,1 bagaje manipulate incorect la 1.000 de pasageri. Totuși, asta înseamnă că probabilitatea de a întâmpina probleme în Europa este de două ori mai mare decât în alte părți ale lumii.
Un alt rezultat al acestui progres tehnologic este că, din cele 33,4 milioane de bagaje gestionate necorespunzător, 66% au fost rezolvate în termen de 48 de ore.
Deși este mai probabil să întâmpinați probleme, Europa a fost lider în returnarea a 4,4 milioane de bagaje în termen de 48 de ore. America a urmat cu 3,2 milioane, în timp ce Asia-Pacific, Orientul Mijlociu și Africa au rezolvat fiecare peste un milion în același interval de timp.
Potrivit SITA, îmbunătățirea continuă va necesita sisteme care să conecteze toți actorii – companii aeriene, aeroporturi, operatori de handling la sol și pasageri – prin fluxuri de date inteligente, în timp real.
„Odată cu creșterea așteptărilor pasagerilor, bagajele nu mai pot fi tratate ca o funcție logistică secundară”, se arată în raport. „Este o parte esențială a călătoriei, care trebuie să funcționeze la fel de intuitiv și fiabil ca o aplicație de ridesharing sau de livrare.”