Imaginea CFR Călători: pentru prima dată pe profit, dar cu subvenții de la stat / Tăieri pentru angajați și trenuri anulate pentru cetățeni / Acuzații de ilegalități

cfr, tren, calatori, caile ferate, vagon Foto: Inquam Photos / George Călin

Compania națională de transport de călători CFR Călători a avertizat vineri că riscă să intre în incapacitate și ar putea inclusiv să oprească traficul de călători din acest motiv, ceea ce ar pune o mare parte din populația țării în dificultăți de a se deplasa. Ulterior, luni, compania și-a contrazis propriile informări, spunând că nu se pune problema sistării activității companiei sau falimentul ei. Economedia a analizat situația financiară a CFR Călători și a descoperit o companie care și-a mai atenuat din risipă, însă cu costul anulării a unui număr considerabil de trenuri pentru călători și a tăierii unor salarii. În același timp, administratorii instituției își aprobă indemnizații majorate în plină criză bugetară, iar directorul general își cumpără două apartamente în Dubai. Iar un fost director în companie îl acuză pe directorul general de ilegalități.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Economedia l-a contactat pe ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu pentru a da un punct de vedere asupra situației de la CFR Călători și asupra măsurilor luate pentru a redresa compania și acesta nu a răspuns, în ciuda insistențelor. Citește și: Falimentul CFR Călători și tupeul PSD la negocieri

Între timp, directorul general al CFR Călători Traian Preoteasa a anunțat că va susține o conferință de presă, în data de 19 iunie.

Analize Economedia

Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar

Citește și:

Ce salarii și averi au șefii de la CFR Călători. Directorul general are două apartamente în Dubai / Administratorii și-au majorat indemnizațiile în criză bugetară

Pentru prima dată pe profit

CFR Călători a încheiat anul 2024 cu un profit de 15 milioane de lei, prima dată după 9 – 10 ani. Comparativ, în anii trecuți, pierderile au fost constant de câteva sute de milioane de lei, respectiv: 210,8 milioane lei în 2023, 176,3 milioane lei în 2022, 272,6 milioane lei în 2021, 354,9 milioane lei în 2020, 161,2 milioane lei în 2019, 82,7 milioane lei în 2018 și chiar 992,2 milioane lei în 2012.

Directorul general, Traian Preoteasa, și-a asumat în februarie 2025 că CFR Călători nu va mai fi niciodată pe pierdere în mandatul său.

Totuși, pe primele patru luni ale anului, compania este pe pierdere, cu un minus de 135 milioane de lei.

La 31 martie compania avea realizate venituri în proporție de 52,67%, în condițiile în care pentru tot anul ținta e 92,45%, conform Club Feroviar.

Datorii uriașe

CFR Călători continuă însă să aibă datorii uriașe în fiecare an. În prezent, compania afirmă că are datorii de 510 milioane de lei. Acestea sunt însă în scădere față de anii anteriori, când se ridicau și la peste un miliard de lei: 1,24 miliarde lei în 2023, 900 milioane lei în 2022, 1,14 miliarde lei în 2021, 1,07 miliarde lei în 2020.

Vânzările de bilete nu acoperă cheltuielile

CFR Călători transmite că încasările lunare din vânzarea de bilete sunt în medie de 50 milioane de lei.

În acelați timp, compania amintește că obligațiile lunare curente se ridică la circa 365 milioane de lei, iar 95% din acestea sunt strict legate de buna desfășurare a obligației de serviciu public.

Compania și-a bugetat cheltuieli în scădere în acest an, de la 3,778 miliarde lei în 2024 la 3,695 miliarde lei în 2025.

Totuși, această reducere ușoară a cheltuielilor se face în contextul în care compania a anulat un sfert dintre trenuri.

Compensații mari de la buget

Compania de stat are programate venituri de circa 3,6 miliarde lei în 2025, în scădere cu 1,78% faţă de cele preliminate în anul 2024.

Totuși, mare parte din veniturile operatorului de trenuri de călători vin din subvenția de la stat. Pentru anul 2024, subvenția finală primită de la stat a fost de 2,133 miliarde de lei. Pentru anul 2025, fusese aprobată în primă etapă o subvenție de 2,15 miliarde de lei, însă în bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2025 subvenția aprobată a fost de 1,739 miliarde de lei.

Compania a reclamat vineri că această compensație reprezintă doar 80% din suma alocată pentru anul 2024, în timp ce veniturile din transportul de călători sunt diminuate ca urmare a unei ordonanțe de urgență, iar cheltuielile sunt cel puțin la nivelul anului 2024.

În 2023, compania a primit o subvenție de 1,57 miliarde lei, în 2022 de 1,4 miliarde lei, iar în 2021 de 1,29 miliarde lei.

Club Feroviar mai notează că, dintre toți cei șase operatori de pasageri prinși în Contractele de Servicii Publice, operatorul de stat CFR Călători primește cea mai mare compensație unitară pe tren-km.

Avertismentul companiei – ulterior contrazis tot de companie

Vineri, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, şi Directorul Financiar Aida Hanganu au avertizat că compania se confruntă cu o lipsă acută de lichidități, așa că este în pericol de oprire a traficului.

„CFR Călători se confruntă în prezent cu o situație financiară extrem de dificilă”, atragea atenția compania.

Aceasta susținea că este „în imposibilitatea de a mai efectua plăți către furnizori”.

„Vă atragem atenția că CFR Călători se află în situația de a intra în incapacitate de plată, cu implicații grave în asigurarea obligației de serviciu public conform Contractului de servicii publice, prin oprirea traficului”, conchidea directorul general într-o notă transmisă către Ministerul Transporturilor, obținută de Economedia.

Ulterior, până luni, CFR Călători și-a schimbat la 180 de grade mesajul și a afirmat că nu se pune probleme opririi activității sau falimentul ei și vorbea despre „anumite abordări existente în prezent în spațiul public”.

Paradoxal, și în data de 15 mai 2025, la un miting de protest organizat de Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), compania afirma public că nu există probleme financiare care să justifice manifestaţia.

Trenuri anulate și reduceri de venituri considerabile pentru unii angajați

La începutul anului, conducerea CFR Călători a anulat peste 200 de trenuri din totalul de 1.100, deci aproape un sfert din total. Sindicaliștii spuneau 244, conducerea afirma că sunt doar 200.

Trenurile anulate au fost unele din zile de weekend și pe rute neprofitabile sau pe care nu se îndeplinea un grad de ocupare acceptabil.

Directorul general al CFR Călători explica faptul că reducerea trenurilor a fost decisă pentru diminuarea unor cheltuieli, întrucât personalul care lucrează în weekend primește ore suplimentare plătite cu 300%.

„Informația corectă este că nu s-a tăiat niciun salariu cu niciun leu. Este adevărat că se vor mai diminua veniturile. Veniturile se compun din salariu, sporuri, sporuri festive, sporuri festive suplimentare. Sâmbăta și duminica, deci în weekend, orele suplimentare festive se plătesc cu 300%. Noi avem situația călătorilor care plătesc bilet pe absolut orice tren, fiind digitalizată vânzarea de bilete. Aceste trenuri pe care noi le-am suspendat, în afară de faptul că ne puteau duce să plătim cheltuieli salariale majorate, v-am spus și cu 300%, nu au mai mult de 2-3 călători. Toate suspendările de trenuri care s-au făcut și sunt publicate au o reducere, să zicem, a numărului de activități cu 3%, maxim 4%”, a explicat Preoteasa.

Spre exemplu, veniturile mecanicilor de locomotivă, formate din salariu și câteva sporuri, vor fi reduse cu 3000-4000 de lei fiecare, spunea directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, pentru Europa FM.

El estima că economiile în urma acestor reduceri vor fi de câteva zeci de milioane pe an.

Rodrigo Maxim, liderul sindicatului din compania feroviară a statului, afirmă însă pentru Jurnalul că directorul general a anulat inclusiv trenuri Interregio rentabile, cu 100% grad de ocupare, pe care oamenii făceau naveta. El a mai acuzat că anularea trenurilor a fost făcută în avantajul și beneficiul operatorilor privați.

Compania CFR Călători se așteaptă, așadar, să primească în 2025 o compensație cel puțin egală cu cea de anul trecut, deși număr de trenuri în circulație este cu un sfert mai mic.

Directorul general Traian Preoteasa s-a mai angajat, totodată, să continue reducerea de cheltuieli.

Pentru anul 2025, bugetul de venituri și cheltuieli al CFR Călători estimează o reducere a cheltuielilor de natură salarială cu 4,66% față de 2024, la 1,63 miliarde lei. În structură, cheltuielile cu salariile vor fi de 1,57 miliarde lei. Bonusurile, în valoare de 65,06 milioane lei lei, vor fi în scădere cu 9,93 milioane lei față de nivelul aprobat al acestora în anul precedent, fiind formate din cheltuieli sociale în valoare de 15,66 milioane lei și 49,4 milioane lei contravaloare tichete de masă. Vor fi 7.128 salariați care se încadrează în plafonul de 8.000 de lei salariul net lunar, pentru a primi tichete de masă.

Indemnizații majorate pentru administratori

Administratorii CFR Călători și-au majorat indemnizațiile, la începutul acestui an, în ciuda angajamentului companiei de a reduce cheltuielile, măsură care a pornit cu angajații, și în ciuda solicitărilor Guvernului de a reduce cheltuielile în contextul în care România are un deficit aproape record.

Astfel, administratorii și-au majorat indemnizațiile de la 7.300 de lei brut la 10.300 de lei brut.

Directorul general Traian Preoteasa explica această majorare prin faptul că CFR Călători are managament corporativ începând cu data de 23.10.2023 și că indemnizațiile Consiliului de Administrație trebuie să fie actualizate cu salariul brut pe ramură, iar super-agenția AMEPIP a aprobat această creștere.

Directorul general, apartamente în Dubai

Directorul general Traian Preoteasa deține 2 apartamente în Dubai, după cum scrie Club Feroviar. Unul de 70,93 mp, cumpărat în 2023, menționat în declarația de avere, iar celălalt, de 143 metri pătrați cu o valoare de 1,18 milioane euro, care nu a fost încă menționat.

Și alți directori din companie au proprietăți în Grecia sau Spania.

Acuzații de ilegalități

Un fost director al Direcției de Achiziții și al Direcției de Control din CFR Călători îl acuză pe directorul general Traian Preoteasa de mai multe nereguli și ilegalități, scria anul trecut Club Feroviar. Printre acestea s-ar regăsi contracte de zeci de milioane de euro ajunse ilegal la o firmă privată, angajați scutiți de deplasarea la birou, lideri sindicali a căror necombativitate a fost cumpărată cu beneficii acordate acestora, chete printre angajați pentru „instituțiile statului”.

Risc de grevă generală în plin sezon estival

O situaţie suplimentar tensionată se prefigurează şi pe plan social la CFR Călători, scrie Ziarul Bursa. În data de 16 iunie 2025, cu întârziere, urmează să înceapă negocierile pentru noul Contract Colectiv de Muncă (CCM) care ar trebui să intre în vigoare începând cu 1 iulie 2025 şi să se aplice până la 30 iunie 2026.

Dacă în cadrul acestuia nu vor fi cuprinse actualizarea grilei de salarizare conform salariului minim brut de 4.050 lei şi a coeficienţilor de ierarhizare prevăzuţi în Legea nr. 195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar, dar şi indexarea grilei cu rata inflaţiei de 12,5%, există riscul major ca, la 1 iulie 2025, CFR Călători să rămână fără un CCM valabil.

Acest context ar putea deschide calea parcurgerii etapelor premergătoare declanşării grevei generale chiar în plin sezon estival.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.