Programul de guvernare elaborat de Guvernul Bolojan prevede majorarea taxei de rovinietă și introducerea taxării ecologice pentru marfă, în funcție de distanța parcursă, reformă care este și jalonul din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Astfel, programul de guvernare prevede:

  • Taxare Ecologică (jalon PNRR)
  • Creștere valorii pentru taxa de rovignetă

Nu este menționată nicio valoare nouă pentru taxa de rovignetă, nici detalii despre taxarea ecologică.

Anterior, printre măsurile fiscale discutate de grupul de lucru cu reprezentanți ai partidelor se prevedea creșterea ROvignetei de la 28 euro la 50 euro.

Analize Economedia

om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie

Tot în acest grup, s-a discutat introducerea unei taxe pe camioane/transport marfă cu tonaj mare.

Noua rovinietă pentru transportatori, TollRO, ar trebui să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2026. Noua taxă de drum prevede, potrivit simulărilor prezentate încă din martie, o creștere de peste 500% a taxei pentru camioane, de la 1.210 euro în prezent la 7.050 euro din 2026 pentru parcurs 100% pe autostradă.

Practic, TollRO se va achita în funcție de distanța parcursă și norma de poluare, în prezent fiind calculată în funcție de perioadă. Noul sistem de taxare pentru autoturisme și camioane este jalon în PNRR conform principiului „poluatorul plătește”, iar finanțarea europeană pentru construirea autostrăzilor (A1, A3, A7 și A8) este condiționată de respectarea jalonului.

TollRo va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din PNRR, iar vinieta s-ar putea scumpi chiar și de șase ori, de la 1.210 euro, în prezent, la 7.000 de euro pentru camioane la un parcurs de 100.000 km/an pe autostradă (detalii aici). Pentru drumul național, taxa se reduce cu 50%. Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, de asemenea în funcție de perioadă (durata de parcurs), de staționare și norma de poluare, pe principiul „poluatorul plătește”, conform PNRR. Pentru autoturisme, rovinieta se va plăti tot în funcție de perioadă, dar se introduce și norma de poluare. La autoturisme, creșterea este de aproape 40% de la 28 euro la 38 euro.

Simularea pe care a propus-o CNAIR în martie 2023 pentru noua rovinietă: