Transportatorii de mărfuri ar urma să plătească din 2026 o rovinietă de șase ori mai scumpă față de valoarea din prezent, de la 1.200 euro/an la 7.050 euro și chiar 16.000 euro din 2035, potrivit unui proiect pe care l-a prezentat joi Ministerul Transporturilor. Este o modificare substanțială a sistemului de taxare atât pentru autoturisme, cât mai ales pentru camioane, o obligație prevăzută în Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR), cu termen vara anului 2023 pentru transpunerea în legislația națională, respectiv 2026 pentru aplicarea efectivă.
Principalele propuneri:
Rovinieta pentru autoturisme se va plăti ca în prezent pentru o anumită perioadă, dar se introduce clasa de poluare. Astfel, pentru un autoturism rovinieta va crește de la 28 la 38 euro în 2026 și 46 euro în 2035 pentru un autoturism Euro VI.
Rovinieta pentru camioane crește de la 1.210 euro/an (camioane grele) la 7.050 euro în 2026 și 16.275 euro în 2035 pentru un parcurs de 100.000 kilometri/an și norma de poluare Euro VI. Simularea de tarif este valabilă la traseul pentru autostradă, calculul pentru folosirea Drumului Național fiind la valoarea de 50%.
Vinieta în Bulgaria pentru un camion de 40 de tone ar ajunge la 10.000 euro pe an pentru aceeași distanță, iar în Ungaria 26.000 euro, potrivit simulării pe care a prezentat-o Ministerul Transporturilor.