Retailerii online Temu și Shein au înregistrat o inversare a creșterii rapide a numărului de utilizatori în SUA, după ce președintele Donald Trump a impus tarife ridicate asupra produselor chinezești și a eliminat o lacună fiscală care le permitea să submineze concurența, scrie Financial Times.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Numărul de utilizatori activi lunar ai Temu, o măsură a gradului de implicare în aplicația sa, a scăzut cu 51% până la 40,2 milioane în SUA între martie și iunie, potrivit datelor companiei de informații de piață Sensor Tower.
Numărul cumpărătorilor americani care utilizează aplicația Shein a scăzut, de asemenea, în aceeași perioadă, deși nu la fel de drastic. Retailerul de modă rapidă a înregistrat o scădere de 12% a numărului de utilizatori activi lunar, până la 41,4 milioane, potrivit Sensor Tower.
Shein și Temu au fost pionieri într-un nou model de comerț electronic care a revoluționat industria de retail din lumea occidentală în ultimii cinci ani.
Ambele au evitat taxele de import trimițând produse fabricate în China direct la domiciliul consumatorilor, sub formă de colete individuale. Prețurile ieftine și campania publicitară intensă pe rețelele sociale au permis Shein și Temu să acumuleze o bază vastă de clienți în doar câteva luni.
Shein a încercat să profite de creșterea sa prin listarea la bursă, dar a întâmpinat dificultăți în obținerea sprijinului autorităților de reglementare pentru listarea în SUA și Marea Britanie.
Reuters a scris săptămâna trecută că Shein intenționează să depună în curând o cerere de listare la bursă în Hong Kong. Shein a refuzat să comenteze planurile sale de listare sau performanțele comerciale.
Pe 2 mai, Trump a eliminat scutirea pentru mărfurile de valoare redusă din SUA, cunoscută sub numele de „de minimis”, pentru coletele provenite din China și Hong Kong, calificând-o drept „o mare înșelătorie împotriva țării noastre”.
Președintele a înlocuit scutirea, care permitea coletelor cu o valoare mai mică de 800 de dolari să intre în SUA fără taxe vamale, cu o taxă de 90%. Aceasta a fost ulterior redusă la doar 30% ca parte a unei detensionări mai ample a tensiunilor comerciale cu China.
În urma schimbărilor de politică ale lui Trump, Temu și-a revizuit modelul de afaceri în SUA. În loc să expedieze produse din fabricile din China, a început să expedieze comenzi de la vânzători cu sediul în SUA.
Scăderea utilizării Temu și Shein poate fi, de asemenea, legată de o scădere a cheltuielilor de publicitate ale fiecărei companii. În ultimele trei luni, cheltuielile de publicitate ale Temu în SUA au scăzut cu 87%, iar cele ale Shein cu 69% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Sensor Tower.
Anul trecut, acestea s-au clasat pe locul 10 și 11 în topul celor mai mari agenți de publicitate digitală din SUA, iar acum se află în afara topului 60.
Pe măsură ce mediul din SUA a devenit mai ostil, Temu și Shein și-au mutat atenția către Europa.
Numărul de persoane care au utilizat aplicația Temu în iunie a crescut cu 76% în Franța, 71% în Spania și 64% în Germania, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Sensor Tower. În același timp, numărul de utilizatori activi lunar ai Shein a crescut cu 13 până la 20% în Marea Britanie, Germania și Franța.
Însă creșterea în Europa ar putea fi, de asemenea, în pericol, întrucât UE intenționează să perceapă o taxă de 2 euro pentru coletele mici care intră în blocul comunitar, iar guvernul britanic ia în considerare încetarea propriului program de scutire de taxe de import.
Temu a refuzat să comenteze indicatorii de afaceri sau cheltuielile publicitare, dar a declarat că se concentrează pe „colaborarea cu comercianții din toate regiunile”.
„De când am deschis complet piața noastră pentru vânzătorii locali din peste 20 de piețe… îi ajutăm să-și extindă aria de acoperire și să-și dezvolte afacerile.”