IBM și Klarna se numără printre companiile care au fost transparente în ceea ce privește înlocuirea anumitor roluri ale angajaților umani cu ajutorul AI, dar, în cea mai mare parte, este încă mai probabil ca firmele să vorbească despre reducerea locurilor de muncă în termeni generali precum restructurare, reorganizare și optimizare, arată o analiză CNBC. Însă concedierile ar putea ascunde un rol mai important pentru inteligența artificială decât dezvăluie companiile.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Pe măsură ce rundele de concedieri continuă în contextul unei piețe bursiere puternice din punct de vedere istoric și al unei economii rezistente, este încă neobișnuit ca societățile să asocieze direct reducerile de personal cu tehnologia de înlocuire a IA.
IBM a fost o excepție atunci când CEO-ul său a declarat Wall Street Journal în luna mai că 200 de angajați din domeniul resurselor umane au fost concediați și înlocuiți cu chatbots AI, declarând în același timp că numărul total de angajați ai companiei a crescut, deoarece reinvestește în alte domenii.
Compania Fintech Klarna a fost printre cele mai transparente în discutarea modului în care AI transformă – și micșorează – forța sa de muncă. „Adevărul este că societatea s-a redus de la aproximativ 5 000 la aproape 3 000 de angajați în prezent”, a declarat Sebastian Siemiatkowski, CEO al Klarna, în cadrul emisiunii „Power Lunch” de la CNBC din luna mai. „Dacă mergeți pe LinkedIn și vă uitați la locurile de muncă, veți vedea cum ne micșorăm”.
Dar experții în ocuparea forței de muncă suspectează că IBM și Klarna nu sunt singurele care fac epurări legate de IA. Doar că firmele își limitează adesea explicațiile la termeni precum reorganizare, restructurare și optimizare, iar această terminologie ar putea fi AI deghizată.
„Ceea ce vedem probabil este o remodelare a forței de muncă determinată de IA, fără recunoașterea publică”, a declarat Christine Inge, instructor de dezvoltare profesională și executivă la Universitatea Harvard. „Foarte puține organizații sunt dispuse să spună: ”Înlocuim oamenii cu AI„, chiar și atunci când acest lucru se întâmplă efectiv.”
„Multe companii se bazează pe aceste eufemisme ca pe un scut”, a declarat Jason Leverant, director de operațiuni și președinte al AtWork Group, o franciză națională de personal care furnizează peste 40 000 de lucrători companiilor din diverse sectoare. Leverant spune că este mult mai ușor să se încadreze reducerile de forță de muncă ca o componentă a unei strategii operaționale mai largi decât să se admită că acestea sunt legate direct de eficiențele găsite ca urmare a implementării IA. „Faptul că companiile concediază în timp ce adoptă IA la scară largă este mult prea întâmplător pentru a fi ignorat”, a declarat Leverant.
Candice Scarborough, director de securitate cibernetică și inginerie software la Parsons Corporation
, a declarat că este clar din recentele câștiguri puternice că concedierile nu sunt un răspuns la dificultățile financiare. “Acestea se aliniază suspect de bine cu lansarea sistemelor mari de inteligență artificială. Aceasta sugerează că locurile de muncă sunt eliminate după introducerea instrumentelor AI, nu înainte”, a declarat Scarborough.
Ea a adăugat că utilizarea unor termeni mai vagi poate fi o modalitate mai bună de transmitere a mesajelor. Restructurarea sună proactiv; optimizarea afacerilor sună strategic; iar concentrarea asupra structurilor de costuri pare imparțială. “Dar rezultatul este adesea același: dislocarea prin software. Faptul că aceste reduceri sunt însoțite de un limbaj blând ajută companiile să evite „reacția AI”, continuând în același timp să avanseze cu automatizarea”, a declarat Scarborough.
Articolul integral AICI