Raluca Radu este unul dintre cele mai cunoscute nume din marketingul digital românesc. A lansat OLX pe piața locală, este trainer, speaker internațional și conduce agenția de marketing MTH Digital. Cu o experiență de peste 20 de ani, Raluca a ales antreprenoriatul nu din dorința de a fi „propriul șef”, ci din nevoia de a construi ceva de la zero, de a-şi „aduce aportul la dezvoltarea unui business”. Noul episod al seriei Economedia „Provocări de Antreprenor” oferă o perspectivă din culise asupra e-commerce-ului şi business-ului digital din România. 

Filmare: Andrei Tinca/ Montaj: Denis Nistor

De la manager de top la antreprenor de succes în digital marketing

Raluca mărturiseşte că a avut dintotdeauna înclinația spre antreprenoriat. „Mi-am dorit să construiesc propria echipă, propriul drum, dar a fost nevoie să acumulez experiență. Am făcut pasul când am simțit că sunt pregătită.” A ținut în paralel roluri de top management, a fost o bună perioadă „cu un picior în afara României”, fapt ce i-a adus avantajul de a avea acces la mijloace noi, metode inovative şi de a ţine pasul cu schimbările pieţei internaţionale cu mult înainte ca trendurile să se reflecte şi în România. În momentul în care business-ul MTH Digital a crescut suficient, a renunțat la confortul unui job stabil şi s-a dedicat complet antreprenoriatului. 

Raluca Radu
Sursa foto: Raluca Radu MTH Digital

MTH Digital: o agenție de 1 milion de euro

Cu o cifră de afaceri de peste 1 milion euro și o echipă de peste 20 de specialiști, MTH Digital este una dintre cele mai solide agenții de marketing digital din România. Clienții investesc zeci de milioane de euro anual în campanii, iar provocarea principală este menținerea inovației într-un ecosistem mereu în mișcare.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

„Alocăm 10-20% din timp pentru testare, pentru a rămâne relevanți. Piața se schimbă constant, iar clienții știu deja că trebuie să încerce ceva nou. Marketingul digital este sinonim cu schimbarea”, spune Raluca Radu în interviul pentru Economedia. 

Rezistenţa la schimbare în digital marketing – unul dintre cele mai dinamice domenii ale pieţei – poate întârzia foarte mult dezvoltarea business-ului. Un avantaj identificat de Raluca Radu în ceea ce priveşte piaţa de digital marketing din România este faptul că încă asimilează cu un anumit decalaj schimbările din SUA sau din restul Europei, fapt ce permite un interval suficient de testare şi de implementare a noilor metode înaintea concurenţei de pe piaţă.

Raluca a integrat inteligența artificială în mod constant în ultimii doi ani. „Dacă știi cum să-l folosești, AI-ul este un ajutor fantastic. Acum un an textele generate erau slabe, dar astăzi sună foarte bine. Trebuie doar să știi să antrenezi modelul.”

Tu nu crești sau scazi doar odată cu piața

O lecţie pe care a învăţat-o Raluca din poziţia de antreprenor, în contrast cu rolurile de conducere pe care le-a avut anterior, a fost faptul că perioadele mai bune sau mai puţin bune ale pieţei nu se reflectă perfect în dinamica business-ului:

“Mi se pare foarte important să porneşti într-adevăr de la analiza pieței, dar, din practică, am văzut că momentele când afacerea a mers cel mai prost nu au coincis cu momentele de, să zicem, dezastru pe piață, ci chiar au coincis, din păcate, cu momente de creștere pe piață, pentru că, de foarte multe ori, e vorba despre greșelile tale operaționale sau despre lucruri pe care le faci tu. Cred că e o greşeală să crezi că tu creşti sau scazi doar odată cu piaţa, ci mai degrabă cred că e foarte important ca în strategia ta să existe un mix între ce se întâmplă intern, în companie, şi extern, la nivelul pieţei. Și atunci m-aș uita dacă nu cumva instabilitatea asta de pe piață ar putea să reprezinte chiar o oportunitate pentru business-ul meu. De exemplu, dacă am doar un magazin fizic, pot să mai tai din costuri, să migrez spre online, spre e-commerce, şi să devin mai competitiv”, ne-a mai spus fondatoarea MTH Digital.

Female Founders Club
Sursa foto: Raluca Radu MTH Digital

E-commerce şi omnichannel

Conform experienţei Ralucăi Radu, e-commerce-ul din România a fost accelerat de pandemie, ajungând la 10% din totalul retailului – însă încă departe de 30% cât este, de exemplu, în Marea Britanie: „În privinţa e-commerce-ului, există o varietate din ce în ce mai mare de produse, dar suntem încă abia la început”, mai precizează antreprenoarea. Deși e-commerce-ul aduce multe oportunităţi, nu trebuie ignorat faptul că românii rămân cumpărători omnichannel, adică achiziționează produse cu ajutorul mai multor canale – atât în magazine, cât și online sau din aplicație.

„Online-ul nu înlocuiește complet offline-ul. Cei care au crezut că vor vinde doar online s-au lovit de realitate. Consumatorul vrea opțiuni”, declară Raluca Radu.

Ţinând cont de experienţa pe care a avut-o atât ca CEO, cât şi ca antreprenor, am rugat-o pe Raluca să ne prezinte principalele provocări aduse de noul rol:

Top 5 provocări aduse de rolul de antreprenor:

  1. Puterea decizională şi responsabilitatea conexă: „Rolul de antreprenor vine şi cu multe provocări la pachet: vine cu împlinirea faptului că tu creezi, că poți să formezi împreună cu oamenii din jurul tău un business, dar, în același timp, vine și cu această provocare că, la final de zi, oricât te vei folosi de specialiștii din jurul tău, oricât de mult vei crea în jurul tău o echipă, tot va trebui să iei tu niște decizii. 
  2. Afacerea ca oglindă a calităţilor şi defectelor: În rolul de antreprenor, mai ales la început, afacerea se modelează foarte mult după tine, pentru că tu ești principala ei resursă și se modelează după punctele tale forte și punctele tale slabe și cumva ți le vezi foarte bine în acțiune. Am lucrat foarte mult cu mine în ultima vreme și încă lucrez, să învăț să colaborez, să ascult mai bine, să învăț să minez după păreri diferite de a mea. 
  3. Cash flow şi o instabilitate salarială temporară: E dificil să te obișnuiești cu faptul că funcționezi pe un alt cash flow ca antreprenor. Nu mai vine salariul lună de lună, odată ce ai de făcut plăți, trebuie să fii atent la alte lucruri, trebuie să-ți scalezi cheltuielile după nivelul de business în care te afli. E foarte provocator la început, mai ales dacă vii de pe o poziție de top management.
  4. Dificultatea de a separa munca de viaţa privată: De multe ori pleci de la birou, dar rămâi cu gândul tot la business. Și cred că asta e cea mai mare provocare. Am învățat să-mi încep ziua cu sport, să opresc lucrul după ora 19 și să îmi țin gândurile departe de birou, seara.
  5. Fluxuri şi proceduri interne: Am crescut foarte rapid post-pandemie, dar lipsa unor fluxuri clare a creat pe moment haos intern. E f0arte important ca un serviciu să nu depindă foarte mult de oameni, ceea ce a fost o surpriză pentru mine, fiind genul de persoană care ţine foarte mult la oameni, la colegi, la ideea de echipă. Uneori, drumurile se mai schimbă.”

Una dintre soluţiile pe care Raluca Radu le propune pentru a face faţă acestor provocări este dobândirea unei imagini de ansamblu asupra problemei, mai ales căutând şi alte opinii, sau ajutor din partea cuiva obiectiv:

Citeam cărți de management, de leadership și așa mai departe. Dar cred că uneori riscul pentru mine a fost să citesc lucruri cu care deja rezonam, iar eu trebuia să-mi rezolv niște provocări pe care le aveam, să învăți niște abilități noi. Și pe mine aici cel mai mult m-au ajutat diverși consultanți, diverse persoane care să mă provoace, care să mă challenge-uiască și de la care să învăț.”

Sursa foto: Raluca Radu MTH Digital
Sursa foto: Raluca Radu MTH Digital

Educația ca misiune personală

În paralel cu agenția, Raluca susține cursuri la universități și în parteneriate private. Urmează, totodată, să lanseze o agenție de cursuri de marketing online sub umbrela MTH Digital.

„Învăț mult mai bine când predau altora, înţeleg mai bine, chiar dacă mereu mi-a plăcut să structurez informaţiile. Iar uneori întrebările studenților sunt cele care te forțează să regândești tot”, transmite Raluca Radu.

educatie
Sursa foto: Raluca Radu MTH Digital

Ce înseamnă succesul acum? „Să fii bine cu tine, în orice moment. Să nu te definească obiectele, ci liniștea ta interioară.”