Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP) a preluat în total aproape 360.000 de cereri pentru emiterea Cărții Electronice de Identitate (CEI), dintre care aproape 320.000 de documente au fost deja eliberate. Ziua de 11 august a marcat un vârf de solicitări, cu peste 13.100 de cererii preluate, conform informațiilor obținute în exclusivitate de Economedia.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Conform Ministerului Afacerilor Interne (MAI), emiterea noii Cărți Electronice de Identitate (CEI) a început pe 20 martie 2025, în județul Cluj, ca etapă pilot, urmată de o extindere graduală la nivel național. Pe 2 iunie a fost începută emiterea de CEI și pentru copiii sub 14 ani. Din 20 mai 2025, se pot obține alternativ Cărți de Identitate Simple (CIS), care nu conțin suport electronic de stocare (cip).
Iniţierea emiterii CEI la nivel naţional este strict necesară în perspectiva implementării Investiției 8 Cartea electronică de identitate și semnătura digitală din cadrul Componentei 7 – Transformare digitală din PNRR. Prin intermediul liniei de finanțare vor fi acoperite fondurile necesare producției primelor 5 milioane de CEI în perioada martie 2025-iunie 2026. Cu alte cuvinte, primii 5 milioane de cetățeni vor fi exonerați de obligația de a suporta contravaloarea taxei de emitere.
Cartea electronică de identitate (CEI) este un act de mărimea unui card bancar (format ID1), având caracteristici avansate de securitate și anti-contrafacere, care permite titularului să facă dovada identității, fizic și în mediul digital și să acceseze serviciile digitale oferite de autoritățile publice și entitățile private.
CEI respectă standardele de securitate europene și internaționale privitoare la documentele de călătorie și poate fi utilizată în acest scop pentru deplasarea în statele membre UE și în Spațiul Schengen. Dimensiunea este standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene.
CEI conține elemente avansate de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării și a furtului de identitate. De asemenea, oferă acces facil la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică.
Totodată, CEI poate fi utilizată ca document de călătorie în toate statele Uniunii Europene, în Islanda, Norvegia, Liechtenstein, Confederația Elvețiană și în alte state care recunosc cartea ca document de călătorie (de exemplu, Turcia). Dacă revii în țară, păstrezi cartea electronică de identitate și modifici doar electronic mențiunea „fără domiciliu în România”, cu noua ta adresă.
Datele înscrise în CEI:
În format tipărit: nume, prenume, cetățenie, data nașterii, sex, imaginea facială, CNP, numărul documentului, semnătura olografă, data emiterii și data expirării.
În format electronic: toate datele tipărite, la care se adaugă prenumele părinților, domiciliul, reședința și impresiunile papilare a două degete ale titularului și certificate digitale pentru autentificare sau semnătură electronică.
Impresiunile papilare înscrise în CEI sunt șterse ireversibil, ulterior, din baza de date a autorității care realizează imprimarea, procedură similară cu cea aplicată în cazul pașaportului electronic.
Cei care vor să obțină CEI se pot programa online pe https://carteadeidentitate.gov.ro/. Cartea de identitate se poate preschimba oricând, chiar dacă cea veche nu a expirat.
Comparativ, CIS se eliberează în schimbul unei taxe de 38 de lei și nu include beneficiile menționate în cazul CEI.
Citește și: