Inflația, creșterea taxelor și scumpirea energiei electrice au început să modifice profund comportamentul de consum al românilor, arată reprezentanții companiei care deține franciza KFC în România, într-un interviu pentru Economedia. Dacă anul trecut companiei au atins niveluri record, începutul acestui an a adus un recul vizibil, determinat de incertitudine și de prudența clienților, iar Marian Gogu, General Manager KFC România, susține că acest lucru are ca efect o alegere a „value-for-money”, în care clienții caută să primească mai mult, plătind mai puțin.

Consumatorii caută oferte și produse „value for money”

KFC România a avut anul trecut rezultate istorice, cu vânzări de peste 1,1 miliarde de lei și un profit net de peste 100 milioane de lei. Totuși, primul trimestru a adus un recul pentru companie, cu vânzări de 259,8 milioane de lei, cu 3,4% sub nivelul din primele trei luni din 2024.

Marian Gogu, General Manager KFC România, susține că această situație se datorează perioadei de incertitudine social-economică, în care Guvernul anunță noi taxe. Drept urmare, clienții au fost reticenți să scoată bani din buzunar, iar asta s-a văzut și în consumul de fast food.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

„Anul trecut am avut vânzări record și să bați aceste vânzări este destul de dificil. Dar, într-adevăr, oamenii sunt destul de îngrijorați de toată situația social-economică și au fost mai reticenți în a cheltui bani. Considerăm că acesta este principalul motiv (pentru reculul vânzărilor, n.r.), îngrijorarea față de ce se va întâmpla în viitor. Oamenii preferă să își cheltuie cu mare atenție banii, preferă value-for-money, produse la preț mic și într-o cantitate mare. Ei vor să primească mai mult plătind mai puțin și sunt mult mai atenți decât în anii precedenți la acest aspect. Asta afectează clar consumul”, a explicat Marian Gogu pentru Economedia.

Potrivit lui, alegerea „value-for money” va ajuta business-ul KFC să compenseze din reducerea de consum.

Tendințele de consum diferă și în funcție de regiune. „Capitala și orașele mai mici ale țării diferă prin venituri, veniturile sunt mai mari în București. În București există o mai mare disponibilitate de a cheltui decât în orașele mai mici, unde clienții se orientează mult mai mult către oferte și către value”, spune el.

Taxele și energia apasă pe consum și pe business

Noile măsuri fiscale – de la majorarea TVA la liberalizarea pieței de energie electrică – au un impact direct atât asupra cheltuielilor clienților, cât și asupra costurilor companiilor.

„S-a liberalizat piața de energie electrică. Asta va duce la creșterea prețului pe kilowatt-oră. Apoi din august a avut loc majorarea TVA. Toate acestea sunt măsuri inflaționiste, care vor mări, din păcate, prețul materiilor prime. Grija clienților față de ce se va întâmpla până la sfârșitul anului se va vedea clar în consum și ne așteptăm la o scădere. Ne așteptăm să existe o ameliorare sau chiar o scădere, nu ne așteptăm la o creștere a consumului în următoarele luni. Și vom vedea ce se va întâmpla după ce actualul guvern o să vadă care sunt rezultatele măsurilor pe care le-au luat. Se tot anunță alte măsuri”, a spus Marian Gogu.

În plus, energia și carburanții pun presiune suplimentară pe business. „KFC este un business energofag. Noi avem friteuze care consumă foarte mult curent electric. Impactul o să fie creștere a costurilor pe Kilowatt oră de peste 50%, deci impactul este major pentru noi. Cheltuiala cu energia electrică este o cheltuială importantă în bugetul nostru de cheltuieli. În ce privește furnizorii, cei logistici vor fi afectați de acciza pe carburant, care va pune presiune pe ei, și ne așteptăm și din partea lor să fie la fel o perioadă grea”, a detaliat acesta.

Adaptare prin investiții în eficiență și digitalizare

Pentru a compensa presiunea costurilor și pentru a diminua transmiterea acestora către clienți, KFC transmite că investește în panouri fotovoltaice.

„Vrem să punem panouri fotovoltaice în majoritatea restaurantelor drive-thru, pentru că ele sunt de sine stătătoare și panourile se pot monta pe acoperiș sau în parcare. La Galați, panourile fotovoltaice asigură deja 30-40% din consum”, a precizat reprezentantul. Restaurantele drive-thru reprezintă, momentan, circa 30% din totalul restaurantelor KFC.

În plus, o metodă de eficientizare a costurilor este prin digitalizarea restaurantelor, atât pe partea de comenzi, cât și în gestionarea stocurilor. Pe de o parte, compania a instalat chioșcuri de comandă și a dezvoltat o aplicație pentru clienți, un „chișc în buzunar”. În plus, există și board-uri digitale în zona de drive-thru, unde clienții pot să își vadă comanda. În plus, există sisteme integrate în bucătărie, care gestionează stocurile și fluxurile de gătit. „Avem un sistem care estimează și recomandă colegilor din din restaurant, în special bucătarilor și managerilor, câte produse să gătească astfel încât să facă față perioadelor aglomerate. Acolo se vede foarte ușor cât de produse finite mai sunt gătite în stoc, câte produse trebuie să gătească, în acest sistem se vede exact ce s-a vândut și cât se află la gătit, cât se află în cabinetele calde. Iar legat de stocuri, el recomandă, la sfârșit de zi, ce să se comande către furnizorii noștri logistici astfel încât să fie materie primă suficientă a doua zi pentru a acoperi ziua”, afirmă Marian Gogu.

Planuri de dezvoltare

General Managerul KFC afirmă că planurile KFC de dezvoltare se concentrează pe deschiderea de restaurante drive-thru, în jur de 5 restaurante noi pe an. În plus, compania nu exclude food-court-uri noi din orașe mari.

De asemenea, există interes și pentru zone din provincie în apropierea unor „noduri”, la intersecția unor orașe.