CNAIR a lansat o nouă licitație pentru amenajarea unei pasarele pietonale la Chiajna, pe Centura Bucureștiului (DNCB). Pasajul suprateran pietonal de la kilometrul 57, între intersecția A1 București – Pitești și Chitila (DN7) este ultimul necontractat din lotul de 5 pasarele prevăzute între km 55 și 63 pe tronsonul „modernizat” la 4 benzi, dar fără strat de uzură dintre A1 și DN 7.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Segmentul de aproape 9 kilometri dintre Autostrada A1 București – Pitești și Chitila este unul dintre cele mai aglomerate din România, iar până la sfârșitul anului viitor ar urma să fie dublat de primul lot al Autostrăzii A0 Nord, lotul construit de asocierea Retter – Pizzarotti A1 – DN1 Corbeanca.
Totuși, spre deosebire de variantele moderne, cu trecere subterană a pietonilor scări rulante și lifturi pentru accesibilitatea persoanelor cu dizabilități, CNAIR menține soluția veche de 10 ani din memoriul tehnic realizat în 2015 și anume pasarele metalice cu scări, mai puțin accesibile persoanelor vârstnice sau cu probleme locomotorii și dificil de utilizat în condiții de iarnă (depunere de polei), conform documentelor pe care le-a verificat Economedia.
Astfel, dacă pentru pasajele pietonale de la kilometrii 59 și 61, contractele au fost atribuite în iulie 2025 pentru 3,7 milioane lei Asocierii Via Carpatia Consult – Infra System Proiect, pentru pasajul pietonal de la Chiajana (km 57+690), noul contract lansat în licitație are o valoare estimată între 1,7 și 2,1 milioane lei (finanțat de la Buget) cu o durată de realizare de 6 luni.
Potrivit caietului de sarcini pe care l-a consultat Economedia, CNAIR a ales varianta pasarelelor metalice datorită costului mic, duratei reduse de realizare (9 luni proiectare, avize și lucrări), dar mai ales având Documentația încă din 2015, deși condițiile actuale impun un alt nivel de accesibilitate.
Pasarela pietonală de la Chiajna va avea o lungime totală de 24,8 metri, iar pentru persoanele cu probleme locomotorii este prevăzută o platformă ancorată de balustradă și conectată la rețeaua electrică (în unele cazuri, așa cum sunt cele de la metrou, astfel de platforme necesită asistență pentru persoanele cu scaun rulant).
Memoriu Tehnic – Pasarelă pietonală Chiajna (2015):

De la km. 55 la km. 57, traseul Centurii București se desfășoară în paralel cu linia de cale ferată și nu sunt amenajate alte treceri de pietoni (excepție pasarela km 55 +870 metri) lângă pasajul A1, însă de la kilometrul 57 în zona benzinăriilor sunt mai mulți agenți economici pe ambele sensuri.
Centura București, zona Chiajna (captură Google):

După finalizarea întregului inel al Bucureștiului A0 (101 km) și în funcție de discuțiile/negocierile între Ministerul Transporturilor și Primăria Capitalei, actuala centură a Bucureștiului ar putea fi transferată la PMB devenind arteră urbană. Centura va colecta și traficul de pe viitoarele Drumuri Radiale, proiecte deocamdată în etapa studiilor de fezabilitate.