Peste 47% dintre părinți au ales în acest an să cumpere rechizitele online, iar coșul de cumpărături a depășit 500 de lei pentru aproape 58% dintre ei, ajungând chiar la peste 1.000 de lei în cazul a aproximativ 22% dintre familii, potrivit unui sondaj național realizat de Cargus pe un eșantion de peste 870 de respondenți din mediul urban. Peste 49% dintre părinți au fost nevoiți să-și majoreze bugetul pentru noul an școlar, pe fondul creșterilor de prețuri și a majorării TVA, 23% dintre aceștia alocând un buget  mai mare cu peste 20% comparativ cu  anul anterior.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Deși românii sunt tot mai atenți la costuri în contextul economic actual, în perioada pregătirilor pentru începutul de an școlar părinții au ales în primul rând calitatea, 58,4% având criteriu principal rezistența și fiabilitatea produselor, în timp ce doar 33,4% s-au ghidat exclusiv după preț, arată sondajul.

Rechizitele școlare au dominat detașat lista cumpărăturilor din acest an (88,9%), urmate de haine și încălțăminte (79,2%) și de ghiozdane și genți (48,6%). În schimb, produsele electronice, precum laptopuri, tablete sau imprimante, au fost achiziționate de doar 6,6% dintre respondenții la sondajul Cargus.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Pentru cumpărăturile online, părinții au pus accent pe rapiditate și flexibilitate. Deși au început achizițiile din timp, cu cel puțin două săptămâni înainte de începerea școlii (57,41%) sau chiar cu mai mult de o lună (22%), peste un sfert dintre cei care au comandat online s-au așteptat la livrare în 1 – 2 zile, iar 52,3% au fost dispuși să aștepte comenzile până la 4 zile, mai arată sondajul realizat de Cargus. Peste 68% au plasat cel puțin două comenzi online pentru necesarul copiilor, iar pentru livrare, aproximativ jumătate dintre ei au ales ridicarea din puncte de proximitate, în timp ce 38,2% au preferat livrarea la domiciliu.

„Cumpărăturile online au devenit deja un obicei tot mai răspândit pentru familiile din România, mai ales în perioade aglomerate precum începutul de an școlar. Părinții caută soluții simple, rapide și accesibile, care să le ofere certitudinea că produsele comandate ajung la timp”, a declarat Belgin Bactali, CEO Cargus.

La începutul acestui an școlar, părinții au semnalat două mari surse de anxietate: cumpărăturile făcute pe ultima sută de metri, menționate de aproape 30% dintre respondenții la sondajul Cargus, și riscul grevelor cadrelor didactice, care a reprezentat o preocupare pentru aproximativ 24% dintre aceștia. Aceste rezultate arată atât presiunea logistică resimțită de familii în perioada Back to School, cât și incertitudinea generată de contextul educațional.

Sondajul Cargus a fost realizat în august – septembrie 2025, pe un eșantion reprezentativ la nivel național de 876 de respondenți din mediul urban. Studiul analizează comportamentele de consum și așteptările românilor legate de cumpărăturile și livrările pentru începutul de an școlar, oferind o imagine relevantă asupra tendințelor de achiziție online și offline.