România este pe ultimul loc în clasamentul european al punctualității trenurilor. Așa reiese din datele analizate de Euronews.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
O dezbatere a izbucnit online după ce ministrul spaniol al transporturilor, Óscar Puente, a susținut că țara sa are a doua cea mai punctuală rețea de trenuri pe distanțe medii și lungi din Europa, scrie Euronews.
“Rata noastră de punctualitate, rata de punctualitate a Renfe [compania națională de căi ferate de stat a Spaniei], este a doua cea mai mare din Europa, după compania elvețiană și cu mult înaintea Germaniei, Italiei sau Franței, care au rate de punctualitate inferioare celei noastre”, a declarat el pe 4 septembrie.
Este adevărat că Elveția, care nu este membră a UE, se clasează în mod constant ca având unele dintre cele mai fiabile trenuri de pe continent, conform diferitelor rapoarte și companii de turism care clasifică serviciile pe baza propriilor criterii.
Într-un sondaj recent realizat de grupul de campanie Transport & Environment, de exemplu, Compania Federală de Căi Ferate Elvețiene s-a clasat pe primul loc în ceea ce privește fiabilitatea în rândul operatorilor feroviari din Europa, alături de operatorul feroviar olandez Nederlandse Spoorwegen și chiar înaintea SNCB-ului din Belgia și a Renfe-ului din Spania. Trenitalia din Italia s-a clasat pe primul loc în general, atunci când au fost luate în considerare și criterii precum prețurile biletelor și experiența de rezervare.
Cu toate acestea, Comisia Europeană colectează, de asemenea, propriile date privind punctualitatea serviciilor de tren din țările UE, deși menționează că se aplică definiții diferite ale punctualității în statele membre, ceea ce face dificilă compararea completă a fiecărei țări.
Cu toate acestea, conform datelor publicate în iulie, Olanda a avut cele mai punctuale servicii de tren de pasageri pe distanțe lungi și de mare viteză din UE, cu 88% din trenurile sale ajungând la timp în 2022. Pe ultimul loc, România, cu doar 20% dintre trenuri sosite la timp. Este vorba de trenurile de pasaje pe distanțe lungi și de mare vitează.
Comisia Europeană clasifică “punctual” un tren care sosește cu o întârziere de cel mult cinci minute.
Punctualitatea serviciilor feroviare de călători pe distanțe lungi și de mare viteză pe țări din UE (%, 2022)
Olanda a fost urmată de Belgia, tot cu 88%, dar coborâtă ușor în clasament datorită rezultatelor sale din anii precedenți, și Bulgaria cu 87%.
Danemarca a venit pe locul al patrulea, iar Spania pe locul al cincilea, astfel încât se clasează ca având unele dintre cele mai punctuale servicii de tren pe distanțe lungi din UE și depășește serviciile germane, italiene și franceze, așa cum a sugerat Puente.
Media UE pentru trenurile de mare viteză și pe distanțe lungi care au sosit la timp a fost de 87%, potrivit Comisiei.
Situația este diferită pentru trenurile locale și regionale: în această categorie, Letonia, Estonia, Austria, Finlanda și Danemarca alcătuiesc primele cinci cele mai punctuale servicii de tren. Spania, între timp, se clasează pe locul al nouălea în rândul statelor membre ale UE.
Punctualitatea serviciilor feroviare regionale și locale de transport de călători pe țări ale UE (%, 2022)
Trenurile regionale de pasageri spaniole se clasează din nou deasupra restului țărilor din Big Four din UE. Trenurile locale germane și italiene obțin un scor deosebit de scăzut în comparație cu restul blocului, conform cifrelor de la Comisie.
Ambele sunt totuși semnificativ mai punctuale decât trenurile de pasageri din România (62,7%), care sunt de departe cele mai puțin punctuale atât în categoriile pe distanțe lungi, cât și în cele regionale.
Cum se clasează gările europene?
Anumite asociații întocmesc, de asemenea, clasamente ale calității gărilor din Europa.
Grupul de advocacy Consumer Choice Center a lansat recent Indexul Gărilor Feroviare Europene pentru 2025, analizând cele mai aglomerate 50 de gări din Europa după volumul de pasageri și a constatat că Elveția domnește din nou supremă atunci când vine vorba de călătoriile cu trenul.
Mai exact, Zürich Hauptbahnhof a fost desemnată cea mai bună gară din Europa în general, atunci când vine vorba de categorii precum opțiunile de ticketing, accesibilitatea și acoperirea feroviară.
Gara Wrocław Główny din Polonia a urmat, cu Bern Hauptbahnhof din Elveția pe locul al treilea. Berlin Hauptbahnhof (Germania) și London Paddington (Marea Britanie) au completat primele cinci locuri.
Elveția, Marea Britanie și Olanda au avut fiecare câte două gări în top 10.
Cea mai performantă gară a Spaniei și singura care a apărut în clasament a fost Madrid Puerta de Atocha, pe locul 18.