Lucrările la Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea III Leghin – Târgu Neamț, parte din Autostrada Unirii A8, au rămas fără finanțare, după ce bugetul alocat pentru 2025 a fost integral epuizat, arată un document intern al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) obținut de Economedia.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Potrivit adresei, la 17 iulie 2025, Guvernul alocase proiectului 91,8 milioane lei, însă până la 13 august întreaga sumă a fost cheltuită, fiind depășită ușor limita, cu plăți de 92,6 milioane lei.

Autostrada Unirii A8 Leghin Targu Neamt
Sursa foto: Economedia

În prezent, proiectul nu mai are fonduri disponibile, iar CNAIR a transmis Ministerului Finanțelor solicitări de rectificare bugetară și a subliniat necesitatea asigurării banilor pentru anii viitori, în Anexa la Legea Bugetului de Stat, la capitolul privind dezvoltarea infrastructurii TEN-T, taxarea drumurilor și siguranța rutieră.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Documentul precizează că au fost purtate discuții și depuse materiale justificative pentru suplimentarea prevederilor bugetare pe anul 2025, prin titlul 61 „Proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut PNRR”, la nivelul Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanțelor și Cabinetului Prim-ministrului.

Deciziile privind continuarea finanțării urmează să fie luate după prioritizarea proiectelor la nivel guvernamental.

Despre această situație a scris anterior și Economica.net.

Lucrările pe acest lot (30 km), finanțat inițial din PNRR, au început în februarie 2025 și sunt la (doar) 6%, conform raportării CNAIR.

Termenul limită pentru finalizarea segmentului de autostradă cu un cost de 1,56 miliarde lei este finalul anului 2026, unul extrem de optimist.

Pe traseu vor fi construite inclusiv:
– 24 poduri și pasaje,
– 2 viaducte,
– 2 spații de servicii tip S1 și unul tip S3, inclusiv parcare securizată,
– ⁠1 Centru de întreținere și coordonare,
– ⁠2 noduri rutiere la DN15B și la DN15C.
Contractul, în valoare de 1,56 miliarde lei (fără TVA), este finanțat prin PNRR”, a anunțat Cristian Pistol.

CNAIR a semnat în august 2024 cu firma de proiectare Konsent (din Iași) contractul pentru supervizarea lucrărilor pe lotul 3 PNRR al secțiunii Târgu Mureș – Târgu Neamț, contractul fiind atribuit pentru oferta de 33 de milioane lei, conform datelor din SEAP pe care le-a consultat Economedia.

Contractul pentru lotul Leghin – Târgu Neamț – Moțca (30 km) a fost semnat în septembrie 2023 cu grupul de firme băcăuan UMB, al omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. Lotul este primul de pe Autostrada A8 finanțat din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Pentru lotul Nurol, Târgu Mureș-Miercurea Nirajului, al doilea lot PNRR, încă nu există o dată oficială când încep lucrările.

Potrivit contractului, pe sectorul Leghin – Moțca vor fi construiți 672 metri pe raza comunei ieșene, la care se adaugă cei 534 metri ai podului peste râul Moldova, râu care delimitează județele Neamț și Iași.

Sectorul Leghin – Tg Neamţ – Moțca are o lungime de 30 km și se desfășoară pe raza judeţelor Neamţ şi Iaşi. Secţiunea reprezintă capătul estic al sectorului montan (Tg Mureş – Tg Neamţ) şi traversează teritoriul următoarelor localităţi: Vânători, Agapia, Grumăzeşti, Petricani, Urecheni, Timişeşti, Păstrăveni (toate din Neamţ) şi Moţca (Iaşi), scria Apix.

Traseul începe în zona localităţii Leghin cu un nod rutier de tip trompetă care va asigura accesul spre zona mănăstirilor cu descărcare în DN 15B, prin intermediul unei intersecţii giratorie.

„Între localităţile Agapia şi Humuleştii Noi, autostrada intersectează DN 15C, aici fiind proiectat şi un nod rutier de tip trompetă ce descarcă traficul în DN 15C printr-o intersecţia giratorie, care va asigura legătura cu Târgu Neamţ şi Piatra Neamţ”, se arată în documentaţia de atribuire a contractului de lucrări.

Potrivit sursei citate, de la intersecţia cu DN 15C, traseul ocoleşte localităţile Topoliţa (pe la nord) şi Humuleşti (pe la sud) şi traversează un drum judeţean (115I) pentru a se înscrie, ulterior, între localităţile Boiştea şi Petricani, fiind ocolită zona împădurită. Autostrada va intersecta apoi DJ 155B şi va trece la nord de Lunca Moldovei, spre râul Moldovei peste care va fi construit un pod.

„Proiectul are ca punct final km 211+107 (teritoriul localităţii Moţca, n.r.) pentru a îngloba şi podul cu ajutorul căruia se traversează râul Moldova”, se mai precizează în documentaţie. Pe întreg traseul sectorului Leghin – Tg Neamţ sunt prevăzute 23 de lucrări de artă: 13 poduri, 8 pasaje şi 2 viaducte.

A8 (Autostrada Unirii) va avea o lungime de aproximativ 304 km și este formată din secțiunile Târgu Mureș – Târgu Neamț și Târgu Neamț – Iași – Ungheni.